مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت


مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت

اصفهان- ایرنا- خط تولید انبوه اولین جت جنگنده ایرانی در اصفهان افتتاح شد، 91 درصد سد زاینده رود خالی است، گزارش کودک آزاری در اصفهان 36 درصد افزایش یافت و تامین آب تالاب بین المللی گاوخونی نیازمند تصمیم ملی است از مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته گذشته بود.

مراسم افتتاح خط تولید انبوه و تحویل دهی اولین جت جنگنده تمام ایرانی کوثر به ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) در اصفهان برگزار شد.
جت جنگنده کوثر در آئین 31 مرداد روز صنعت دفاعی با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد که در واقع یک هواپیمای شکاری رهگیر است که مأموریت آن پشتیبانی نزدیک از حوزه رزم زمینی بوده و قابلیت مانور بسیار بالایی را داراست.
متخصصان صنایع هوایی توانسته اند تجهیزات الکترونیکی پیشرفته ای را برای این هواپیما، طراحی و نصب کنند و از دیگر قابلیت های این جنگنده نصب انواع موشک ها و بمب های مورد نیاز صحنه رزم بوده و به گونه ای طراحی و ساخته شده ‌‌که با دیگرتجهیزات و سلاح های ساخت داخل سازگاری کامل دارد.
این هواپیمای تمام ایرانی و بومی صرفا به دست متخصصین داخلی و با بهره گیری از دانش و فناوری های بومی بویژه در بخش موتور و سیستم های الکترونیک در داخل کشور ساخته شد و در تولید آن وابستگی به هیچ کشوری وجود ندارد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین افتتاح خط تولید انبوه و آیین تحویل دهی اولین جت جنگنده تمام ایرانی کوثر به ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رونمائی این دستاورد بومی در 31 مرداد ماه امسال و همزمان با روز صنعت دفاعی که با حضور رئیس جمهور و در سالی که به فرموده فرمانده معظم کل قوا به نام«حمایت از کالای ایرانی» مزین شده است، اظهار داشت: ساخت و تولید جت جنگنده تمام ایرانی کوثر با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اوج هنرنمائی فرزندان رشید ملت ایران در صنعت دفاعی است.

** 91 درصد سد زاینده رود خالی است
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: میزان ذخیره سد زاینده رود به 129 میلیون متر مکعب معادل حدود 9 درصد گنجایش این مخزن رسیده است.
حسن ساسانی در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان ورودی به این سد چهار متر مکعب و میزان خروجی از آن 12 متر مکعب بر ثانیه است.
وی اضافه کرد : سال گذشته در چنین روزهایی بدون احتساب آب رها شده برای کشت کشاورزی، 167 میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره شده بود.
وی تصریح کرد : بررسی های آماری حاکیست که میزان ذخیره سد زاینده رود در بلند مدت ( دوره 44 ساله) 647 میلیون متر مکعب بوده است و ذخیره کنونی نشان می دهد که چقدر با شرایط قبلی فاصله داریم.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان بارش ها در حوضه آبریز زاینده رود از آغاز سال آبی جاری (مهر 97) تاکنون را 46 میلی متر برآورد کرد و گفت: بارش های سال آبی گذشته ( مهر 96 تا پایان 97) نسبت به مدت مشابه گذشته حدود 50 درصد کاهش داشت و همین امر شرایط بحرانی فعلی را رقم زد.
ساسانی تاکید کرد: بارندگی های اخیر را نمی توان به عنوان بارش های مؤثر و جبران کننده کم آبی و خشکسالی تلقی کرد، زیرا شرایط زمین و خاک به گونه ای است که بیشتر آب ناشی از باران نفوذ می کند و به صورت روان آب جاری نمی شود و بخش قابل توجهی از آن نیز تبخیر می شود.
وی با تاکید بر اینکه نباید از مصرف بهینه آب غفلت کرد، گفت : از مردم اصفهان و استان های همجوار که از حوضه آبریز زاینده رود بهره مند هستند، می خواهیم صرفه جویی 25 تا 30 درصدی را همچنان ادامه دهند، زیرا بحران آبی فقط مختص فصول گرم نیست و همچنان ادامه دارد.

** کشت گل محمدی ثبت جهانی می شود
رئیس هیات مدیره اتحادیه انجمن های گیاهان دارویی کشور گفت: تلاش ها برای ثبت جهانی کشت (زراعت) گل محمدی در جریان است که این مهم ایران را به عنوان نخستین بنیان کشت این محصول معرفی و تثبیت خواهد کرد.
محمدباقر رضایی روز شنبه در همایش بین المللی گل محمدی در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر افزود: پس از تکمیل فرآیند جمع آوری اطلاعات ثبت این گل زراعی ایرانی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، این اطلاعات برای ارزیابی و اعزام کارشناسان سازمان ملل توسط وزارت امورخارجه در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی بیان کرد: همه مدیریت های جهاد کشاورزی در سراسر کشور اطلاعات استان و شهرستان های تابعه را که به تفصیل نشان می دهد کدام استان، شهرستان و روستا نخستین کشت گل محمدی را داشته، باید جمع آوری و مستندسازی کنند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه انجمن های گیاهان دارویی کشور همچنین از چاپ مجله علمی پژوهشی گل محمدی (Rosa damascene) به زبان انگلیسی خبر داد.

**گزارش کودک آزاری در اصفهان 36 درصد افزایش یافت
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت : گزارش کودک آزاری به اورژانس اجتماعی در شش ماه نخست سال جاری در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 36 درصد افزایش یافته است.
مرضیه فرشاد افزود : از آغاز سال تاکنون هزار و 286 مورد تماس تلفنی با موضوع کودک آزاری در اورژانس اجتماعی ثبت شد که کارشناسان بر حسب موقعیت به این موارد ورود و مداخله کردند.
وی افزایش گزارش های کودک آزاری را به نوعی مثبت دانست و یادآور شد : این افزایش گزارش، مبین آگاه شدن مردم در مواجه با پدیده کودک آزاری است و جه بسا در گذشته شاهد کودک آزاری هایی بودیم که مردم از کنار آن بی تفاوت عبور می کردند.
وی با اشاره به تفکیک جنسیتی موارد ثبت شده کودک آزاری در این مدت، خاطرنشان کرد : 55 درصد این آمار کودکان دختر و 45 درصد، پسران بودند.

** کینه و دشمنی آمریکا ازما ابدی است
نماینده ولی فقیه در گروه توپخانه 44 ارتش جمهوری اسلامی گفت : آمریکا خیرخواه ما نیست بلکه بدخواه ماست و کینه و دشمنی اش ابدی است.
حجت الاسلام فتح الله خوب بخت روز یکشنبه در مراسم 13 آبان در خمینی شهر افزود : در شرایط کنونی دو تفکر مطرح است ، عده ای در این فکر هستند که راه نجات کشور در سازش با و دوستی با آمریکاست و دومین تفکر معتقداست دوستی گرگ ‌و میش دوام ندارد.
وی تصریح کرد: غروب امپراطوری آمریکا به ‌وضوح آشکار است ؛ آمریکا با وضع تحریم‌های جدید آخرین تیر تفنگ خود را برای دشمنی با ما شلیک کرد.
حجت‌الاسلام خوب بخت تاکید کرد : آمریکا ازهر خسارت طبیعی و غیرطبیعی به ما خوشحال است ، در خلوت و پنهان چهره واقعی خود علیه ما نشان می ‌دهد و در ظاهر لبخند می ‌زند.

** تهدیدها و تحریم های آمریکا ملت ایران را متحد می کند
استاندار اصفهان گفت: همانگونه که جنگ تحمیلی مردم ایران را مقاوم تر و متحد کرد، تهدید و تحریم های آمریکا هم ملت ایران را متحدتر و منسجم تر می کند.
محسن مهرعلیزاده روز یکشنبه در حاشیه راهپیمایی یوم الله 13 آبان به ایرنا گفت: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا وقیحانه در این روز مردم ایران را به تحریم اقتصادی تهدید می کند اما دشمنان تا کنون مردم ایران را نشناخته اند.
وی با بیان اینکه تحریم های اقتصادی برای به زانو درآوردن نظام و انقلاب در برابر خواسته های نامشروع استکبار به سرکردگی آمریکاست اضافه کرد: دشمنان باید بدانند که مردم ایران برای رسیدن به اهداف و آرمان های خود تلاش می کنند و با هیچ تحریمی دست از مبارزه با مستکبران برنخواهند داشت.
وی با بیان اینکه مردم ایران آمریکا را دشمن شماره یک خود می دانند گفت: آمریکا در طول 40 سال گذشته آسیب های زیادی به مردم ایران وارد کرده است.
استاندار اصفهان اظهارداشت: 40 سال گذشته هیچ کشوری جرات ایستادگی در برابر آمریکا را نداشت اما امروز مردم دنیا و حتی دولت های اروپایی با پیروی از ایران جرات ایستادن در مقابل آمریکا را پیدا کرده اند.
وی گفت: برای مقابله با تحریم ها و تهدیدهای آمریکا باید گروه ها و فکرهای مختلف کشور با هم متحد شوند و داشته های خود را بکار بگیریم و وابستگی به نفت و خارج را قطع کنیم.

**تامین آب تالاب بین المللی گاوخونی نیازمند تصمیم ملی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت : در باره موضوع آب و تامین نیاز آبی تالاب بین المللی گاوخونی باید از تعصب های بی مورد دوری کرد و ملی اندیشید و تصمیم گیری کرد.
سید رحمان دانیالی افزود : بعد از آب آشامیدنی توجه به نیاز آبی تالاب بین المللی گاوخونی اولویت محیط زیست استان است و توجه نکردن به تالاب بین المللی گاوخونی معضلات بزرگی را به وجود می آورد که یکی از آنها ریزگردهاست که تا شعاع 500 کیلومتری تبعات زیادی را در بردارد.
برخی از کارشناسان معتقدند اگر این تالاب منشاء گرد و غبار شود، آنها سمی آلوده به فلزات سنگینی مثل سرب، روی و کادمیوم و سونامی کلرید و سدیم بوده و شهر اصفهان و استانهای اطراف را تهدید می کند.
وی با بیان اینکه اگر به این تالاب توجه می کردیم نیاز به احداث 700 میلیارد ریال چاه عمیق در اصفهان نبود، اظهارداشت: مشکلات ناشی از آب و فاضلاب، کشاوری همه از عدم توجه به تالاب بین المللی گاوخونی است.

** 70 هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: 70 هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور و 6 هزار طرح نیمه تمام ملی داریم که اعتبار کلانی برای اتمام آنها نیاز است.
نعمت الله اکبری شامگاه در همایش واگذاری پروژه های عمرانی استان به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی در راستای اجرایی نمودن تبصره 19 قانون بودجه سال 97 که در سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد، افزود : طی سال های گذشته پروژه های عمرانی در بخش های مختلف آغاز شده و در زمان حال وارث و صاحبان پروژه های ناتمام گسترده ای در کشور هستیم.
وی اظهارداشت : ماده 27 قانون برنامه بودجه بحث جداسازی دولت از تصدی گری و فراهم کردن زمینه برای بخش خصوصی تحت عنوان تبصره 19 آغاز شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان ادامه داد: استان سهم قابل ملاحظه ای در پروژه های نیمه تمام به صورت ملی و استانی دارد که توانستیم از بین بودجه هایی که در سال های مختلف به صورت ناتمام در اختیار داشتیم نزدیک 330 تعداد را شناسایی و پس از جلسات متعدد با دستگاه های اجرایی در این مرحله 110 پروژه را معرفی کنیم.
وی بیان کرد: برای اجرای 110 پروژه براساس قیمت های سال های قبل نزدیک به 1300 میلیارد تومان دولت هزینه کرده است که این تعداد آنها براساس موافقت نامه های امضا شده تاکنون در بخش های مختلف امکان واگذاری به بخش خصوصی را فراهم آورده است و نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای انجام آن ها نیاز داریم.

** اوتیسم سالمندان را نیز تهدید می کند
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت : ' اوتیسم بعد از سالمندی ' را به عنوان زنگ خطری برای جامعه باید جدی گرفت.
'اوتیسم' یک بیماری عصبی و رفتاری پیچیده است که در دوره کودکی و بزرگسالی به صورت اختلال در تعامل اجتماعی، زبانی و مهارت های ارتباطی در فرد ظاهر شده و با رفتارهای تکرار شونده همراه است.
اصغر فیاض با بیان اینکه سالمندی مجموعه ای از تغییرات جسمانی، روان شناختی، اجتماعی و معنوی است افزود: بخشی از تغییرات روان شناختی هم تحت تاثیر مسائل جسمی رخ می دهد و افراد با بالارفتن سن به دلیل از دست دادن نقش خود در جامعه، دچار انزوای اجتماعی می شوند.
وی اظهار داشت: علاوه بر این، تغییرات زیست شناختی در سلول های عصبی هم دلیل ایجاد بیماری هایی مانند آلزایمر و اوتیسم است که طی آن فرد، دچار زوال عقل می شود و در برخی موارد نیز بیمار پس از ورود به دنیای کار و روابط اجتماعی گسترده با مشکلات ارتباطی و تعامل اجتماعی مواجه می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان به وجود 10 مرکز درمان بیماری اوتیسم در اصفهان اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری 2 مرکز دیگر به این مراکز اضافه می ‌شود.
وی یادآوری کرد: هم اکنون 540 هزار سالمند در استان وجود دارد که تا سال 1430 بیش از 30 درصد جمعیت استان را تشکیل خواهند داد.
فیاض سن سالمندی را بالای 60 سال دانست و گفت: بسیاری از افراد حتی در سن 80 سالگی هم وضعیت مناسبی دارند که این امر به سبک زندگی بستگی دارد اما در برخی موارد به دلیل ناکافی بودن مراقبت‌ها حتی سن سالمندی می تواند زیر 60 سال هم برسد.

** کمیته تخصصی رصد مشکلات واحدهای تولیدی اصفهان تشکیل شد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان از تشکیل کمیته تخصصی و ویژه به منظور رصد مشکلات واحدهای تولیدی استان برای مقابله با تحریم ها خبر داد.
اسرافیل احمدیه اظهارداشت: این کمیته با حضور کارشناسان سازمان و تعدادی از مسئولان دستگاه های زیربط تشکیل شد تا با رصد فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی برای برون رفت از مشکلات احتمالی در پی اعمال تحریم ها چاره اندیشی کند.
وی با بیان اینکه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی، واردات و صادرات کالاهای مورد نیاز و انتقال ارز از مهمترین مسائل مورد توجه این کمیته است، خاطرنشان کرد : کمیته یاد شده فرآیند فعالیت هر یک از واحدهای تولیدی و صنعتی استان را بررسی می کند و چنانچه هر یک از واحدهای تولیدی دچار مشکل باشند برای آنها چاره اندیشی خواهد کرد.

** نرخ بیکاری در اصفهان افزایش یافت
نرخ بیکاری در استان اصفهان در تابستان سال جاری 15 درصد بود که بنابر گزارش مرکز آمار ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.4 درصد افزایش یافته است.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری در کشور و استان ها، نرخ بیکاری اصفهان 15 درصد اعلام شد که این شاخص در تابستان سال گذشته 13.6 درصد بود.
این در حالی است که نرخ بیکاری استان در بهار امسال 13.3 درصد بود و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 2.8 درصد کاهش یافت. بر اساس این شاخص، اصفهان در تابستان امسال میان سایر استان ها پس از کرمانشاه (16.4)، خوزستان (15.6)، کهگیلویه و بویراحمد (15.5) و سیستان و بلوچستان (15.3) در جایگاه پنجم قرار گرفته است.
رتبه نرخ بیکاری اصفهان در میان استان ها در بهار امسال نهم بود. میانگین نرخ بیکاری در کشور در تابستان امسال 12.2 درصد اعلام شده در حالی که در تابستان گذشته 11.5 درصد بود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان درباره آمار جدید به ایرنا گفت : با وجودی که نرخ بیکاری در این استان در یک سال گذشته روند نزولی پیدا کرده بود اما تابستان امسال افزایش یافت.
محمدرضا لعلی افزود : 2 عامل مهم در افزایش این نرخ تاثیر داشتند که شامل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و اعمال آمار و ارقام جدید جمعیتی در محاسبه شاخص مذکور توسط مرکز آمار است.
نرخ مشارکت اقتصادی از تقسیم جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سنین کار به دست می آید بنابراین افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بازتاب حضور بیشتر افراد در سنین کار به سوی بازار کار است.
لعلی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان از 41.5 در تابستان گذشته به 44.9 درصد در سال جاری افزایش یافته است، تصریح کرد : این افزایش به معنای بیشتر شدن عرضه نیروی متقاضی کار است.
به گفته وی شرایط اقتصادی جدیدی که در کشور حاکم شده است نیز می تواند در این افزایش تاثیر داشته باشد.
9913/6026/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل