کور مار یا مار دوسر چه نوع ماری است؟


کور مار یا مار دوسر چه نوع ماری است؟

کور مار نوعی مار غیر سمی با اندامی گوشتی و کلفت است. این مارها از جوندگان کوچک مانند موش و خزندگانی مانند مارمولک تغذیه می‌کنند. این نوع مارهای دو سر از خانواده مارهای غیر سمی جنس اریکس (Genus Eryx) هستند.

کور مار یا مار دوسر چه نوع ماری است؟
ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - مار‌های غیر سمی را می‌توان از نحوه قرار گرفتن پولک‌های بدنشان تشخیص داد به صورتی که شکل پولک‌های ناحیه سر با بقیه اندام مار متفاوت است. این مار‌ها دندان‌هایی ساده دارند. یکی از این مار‌ها کور مار یا مار دوسر است که در این مطلب به معرفی این مار می‌پردازیم.

این نوع مار‌ها دمی کوتاه و کلفت دارند که به نحو خاصی با دیگر مار‌ها فرق می‌کند. کور مار‌ها دارای چشمانی بسیار ریز هستند که مردمکی عمودی دارد. اندام این مار‌ها گوشتی و کلفت‌تر از بیشتر مار‌هاست. کور مار برخلاف اکثر مار‌ها دارای گردنی کاملا مشخص است. سطح پشتی مار به رنگ تاریک و روشن همانند قهوه‌ای، خاکستری و صورتی با خال‌های تیره است.

این مار‌ها دارای دوسر هستند. دوسر بودن آن‌ها اکثرا به خاطر اختلال‌های ژنتیکی بوده است. بیشترین طولی که این مار‌ها دارند نود سانتی متر و دمی شش سانتی متری دارند. از موجودات کوچک اندام همانند جوندکان تغذیه می‌کند. این نوع مار که در ماسه‌ها، لای بوته‌ها، خاک‌های نرم، زیر سنگ‌ها، چمنزار‌ها و مناطق نیمه صحرایی زندگی می‌کند بیشتر در شمال کشوری‌های عراق و ترکیه، در شمال شرق ایران، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان یافت می‌شود. در ایران علاوه بر استان‌های شمال شرقی در استان‌های گلستان، مازندران، رشت، اردبیل، کردشتان نیز یافت می‌شود.


انواع کور مار

کور مال معمولی: این کور مار‌ها معمولا در شمال آفریقا، غرب آسیا، آسیای میانه، عراق ترکمنستان و ایران یافت می‌شوند. در ایران در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان، سمنان، قزوین و همدان یافت می‌شود.

کور مار یا مار دوسر چه نوع ماری است؟

کور مار عربی: خاکستری بودن همراه با خط‌های قرمز پررنگ، نوع و ظاهر پوست این نوع از مار‌های دوسر است. این نوع مار اکثر در کشور ایران و عربستان و در ایران اکثرا در منطقه خوزستان و بوشهر پیدا می‌شوند. کور مار سلیمانی: این مار‌های کور دارای سر و پوزه بر آمده است. بدن این مار قهوه‌ای با خال از همین رنگ که اطراف آن خال‌ها روشن است. این نوع مار در بیشتر در آسیای مرکزی یافت می‌شود. در ایران استان‌های همدان، سمنان، مرکزی و قزوین جمعیت بیشتری از این نوع مار دارند. کور مار تاتاری: این مار دوسر با یک پوزه ضخیم و برآمده، بدون گردن و با رنگی روشن با خال‌های تیره دیده می‌شود. اکثرا در چین و مغولستان زندگی می‌کنند. در ایران اکثرا در مرکز کشور قرار دارند.

کور مار یا مار دوسر چه نوع ماری است؟

کور مار خراسانی: پوزه درشت و برآمده و گردنی نامشخص دارند. دارای رنگ زرد نخودی است که با خال‌های روشن‌تر همراه است. این نوع مار‌ها اکثرا در ایران و افغانستان یافت می‌شوند. تجمع این نوع از مار‌های کور استان خراسان است. کور مار خالدار: اسم دوسر بودن بیشتر از همه به این مار می‌آید. دارای بدنی زیتونی با خال‌های قهوه‌ای است که اکثرا در ایران و افغانستان و هند یافت می‌شود. در ایران بیشتر این مار‌ها در شمال غربی کشور یعنی آذربایجان غربی، اذربایجان شرقی و اردبیل یافت می‌گردد. کور مار بلوچستانی: این مار با یک پوزه پهن و بزرگ، بدون گردن و رنگی خاکستری دیده می‌شود که اکثرا در ایران، هند، پاکشتان و افغانستان هستند. در ایران اکثرا در سیستان و بلوچستان زیست می‌کنند.

کور مار یا مار دوسر چه نوع ماری است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403