نگرانی عفو بین‌الملل از اعدام 12 شیعه سعودی


عفو بین الملل نسبت به سرنوشت دوازده عضو اقلیت شیعه در عربستان سعودی که قرار است به زودی در این کشور اخراج شوند به شدت ابراز نگرانی کرده است. به گزارش یورونیوز این افراد که متهم به جاسوسی برای ایران، بزرگترین رقیب منطقه ای عربستان سعودی در...

نگرانی عفو بین‌الملل از اعدام 12 شیعه سعودی

عفو بین الملل نسبت به سرنوشت دوازده عضو اقلیت شیعه در عربستان سعودی که قرار است به زودی در این کشور اخراج شوند به شدت ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش یورونیوز این افراد که متهم به جاسوسی برای ایران، بزرگترین رقیب منطقه ای عربستان سعودی در منطقه هستند سال ۲۰۱۶ به صورت جمعی در دادگاهی محاکمه و محکوم به اعدام شده اند.

به گزارش سازمان غیر دولتی عفو بین الملل پرونده این افراد به تازگی به حوزه «ریاست امنیت کشوری» منتقل شده و این امر می تواند به معنی نزدیک بودن زمان اجرای حکم آنها تلقی شود. حوزه «ریاست امنیت کشوری» نهادی است که سال ۲۰۱۷ با هدف تحت پوشش قرار دادن سرویس های مبارزه با تروریسم و سرویس های اطلاعات داخلی در عربستان تاسیس شده است.

هبه مرایف، مسئول منطقه ای عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا معتقد است: «با توجه به پر رمز و راز بودن روند رسیدگی به پرونده های قضایی در عربستان نگران آن هستیم که (انتقال پرونده متهمان به حوزه ریاست امنیت کشوری) نشانه ای بر اجرای قریب الوقوع حکم اعدام آنها باشد.»

مسئول منطقه ای عفو بین الملل با اشاره به ناعادلانه بودن نحوه رسیدگی به پرونده متهان این پرونده در یک دادگاه جمعی خاطرنشان کرد: «خانواده های این افراد بواسطه تحولی که در این پرونده صورت گرفته و نیز در اختیار نداشتن اطلاعات کافی در خصوص وضعیت فعلی پرونده متهمان بسیار نگران و هراسان شده اند.»

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با پرداختن به این موضوع تاکید کرده است که مقامات سعودی حاضر نشده اند توضیحاتی در خصوص سوالات مطرح در این پرونده ارائه کنند.

عربستان سعودی، کشوری که اکثر ساکنان آنرا مسلمانان سنی مذهب تشکیل می دهد اقلیت کوچکی از شیعیان را در خود جای داده است که طبق گزارش ها تعداد آنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کل این کشور محسوب می شود.

بر اساس گزارش نهاد های بین المللی و مجامع حقوق بشری عربستان سعودی از جمله کشورهای جهان است که بیشترین تعداد اجرای حکم اعدام را به نام خود ثبت کرده است. قتل، تجاوز، سرقت مسلحانه، ارتداد و قاچاق مواد مخدر از جمله جرائمی هستند که کمترین مجازات برای مرتکبان آنها در عربستان حکم اعدام تعیین شده است.

ریاض پس از ماجرای به قتل رسیدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی در استانبول با انتقاد های مضاعف سازمان ها و نهاد های مدافع حقوق بشر و نیز کشورهای غربی مواجه شده است.

عفو بین الملل اوایل ماه جاری میلادی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست سکوت خود را در برابر اقدامات عربستان سعودی بشکنند و نظارت بیشتری بر «ظلم و ستم» حکومت پادشاهی عربستان داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند