رستگاری انسان در گرو صبر بر عبودیت خداوند است


رستگاری انسان در گرو صبر بر عبودیت خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: برای اینکه اعمال ما نزد خداوند مورد قبول قرار گیرد باید در اطاعت و بندگی او صبر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه به مناسبت سوگواری دهه آخر صفر که در مسجد امیر برگزار شد، گفت: یکی از مولفه سازنده جامعه شایسته صبر است.

وی افزد:صبر به معنای مقاومت کردن در برابر شدائد و حوادث است طوری که انسان از نظر ذهنی پریشان و مضطرب نشود و از نظر زبانی گلایه نکند و از نظر رفتاری عمل نامناسبت و ناهنجار از خود نشان ندهد اگر کسی این نوع مقاومت را داشت به او صبور می‌گویند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه در یک حدیث صبر را به سه بخش تقسیم کردند که یکی از آنها صبر در اطاعت الهی است، عنوان کرد: بسیاری از اعمال ما خودساخته و بر اساس دستورات الهی نیست.

استاد حوزه علمیه افزود: گام اول صبر در اطاعت تشخیص تکلیف است به همین منظور باید قرآن را به متن زندگی خود وارد کنیم.

وی بیان داشت: از آنجا که عبادت وسیله ملاقات خداوند است بنابراین باید سه مراقبت داشته باشیم که یکی از آنها صبر قبل از عمل است که سبب از بین رفتن تکبر، سستی و غفلت شود. مرحله دوم مراقبت و صبوری در عمل این است که خالصانه آغاز و تمام شود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی نیت برای کسب خشنودی خداوند است، گفت: در اعمال عبادی هدف از عبادت خشنودی خدا است اما ما منفعت آن عمل را در مقام نیت وارد می‌کنیم و این سبب سستی در عمل می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سومین بخش صبر، صبر بعد از عمل است، اظهار داشت: صبر بعد از عمل یعنی به واسطه ریا، منت یا اذیت یا موارد دیگر عمل از بین نرود. امام صادق(ع) فرمودند باقی ماندن یک عمل سخت‌تر از خود عمل است.

وی بیان داشت: در قیامت رحمت حق شامل حال کسانی می شود که به تکالیف الهی عمل کرده باشند. قرآن بسیاری از تلاوت کنندگان خود را لعنت می‌کند زیرا آنان در مقام عبودیت نیستند اگر کسی می خواهد به رستگاری برسد باید در عبادت صبر داشته باشد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظر رهبر انقلاب درباره ادغام ارتش چه بود؟