اهداف آمریکا در قبال ایران دست یافتنی نیستند


اهداف آمریکا در قبال ایران دست یافتنی نیستند

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا معتقد است «دونالد ترامپ» با بازگرداندن تحریم های ایران بدنبال اهدافی است که رسیدن به آنها غیر ممکن است.

به گزارش شفاف، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود تحریم های لغو شده به موجب برجام را مجددا علیه تهران اعمال کرد و همزمان با این اقدام مقامات مختلف دولت وی نیز با آب و تاب فراوان درباره شدت این تحریم ها و تاثیر آنها بر جمهوری اسلامی سخن گفته و اعلام داشتند که تغییر رفتار ایران می تواند عاملی باشد برای توقف فشارهای آمریکا.

در همین رابطه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز عنوان داشته که تحقق شروط ۱۲ گانه ای که وی پیشتر در خصوص ایران مطرح کرده بود می تواند موجب تغییر رفتار واشنگتن در قبال تهران شود.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز مدعی شد: هدف از تحریم ها علیه ایران تغییر رفتار ایران بوده است. سیاست فشار حداکثری ترامپ بر ایران به صورت کامل اجرا می شود. تحریم‌ ها علیه ایران سخت خواهند بود.

در همین رابطه و برای اطلاع از دیدگاه کارشناسان و مقامات سابق آمریکایی در خصوص اقدامات ضد ایران کاخ سفید با پروفسور «دانیل سرور» مشاور اسبق کاخ سفید گفتگویی انجام دادیم. سرور از معروف ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ و از کارشناسان ارشد موسسه «روابط دو سوی آتلانتیک» و از اساتید دانشگاه «جان هاپکینز» است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ های عراق، افغانستان و بالکان را دارد و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کُروات های یوگسلاوی سابق فعالیت کرده است.

متن این مصاحبه به شرح زیر است:

*همانطور که قبلا اعلام شد، ایالات متحده آمریکا همه تحریم های هسته ای علیه ایران را بازگرداند. آیا شما فکر می کنید که این تحریم ها در راستای منافع ملی ایالات متحده آمریکا در بلندمدت است؟

آمریکا امیدورا است که تهران را متقاعد به بازگشت بر میز مذاکره برای تمدید توافق هسته ای، برنامه موشکی و فعالیت های ایران در منطقه خاورمیانه کند. این امر ممکن است برای منافع آمریکا خوب باشد اما من شک دارم که چنین امری محقق شود.

*آمریکا هشت کشور را بطور موقت از ممنوعیت خرید نفت ایران معاف کرده است. به نظر شما آیا این کشورها می توانند جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند؟

بله، در نهایت تمامی مشتریان ایران قادر خواهند بود تا نفت ایران را جایگزین کنند، اما گسستی قابل توجه پیرامون تحریم ها بوجود می آید. تهران امیدوار است که بتواند روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند و من تصور می کنم که بتواند این کار را انجام بدهد هر چند که ممکن است قیمت ها دستخوش تغییراتی شوند.

*استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده که واشنگتن خواستار توقف سرویس دهی «شبکه جهانی پرداخت» (سوئیفت) برای طرف هایی است که تحریم های ایران را نقض می کنند در غیر اینصورت سوئیفت نیز ممکن است با تحریم های آمریکا مواجه شود، آیا آمریکا می تواند چنین کاری را انجام بدهد؟

فکر می کنم آمریکا توان این کار را داشته باشد. سوئیفت منفعتی در تقابل با آمریکا ندارد زیرا سیستم مالی جهان به دلار وابسته است.

*اگر ایران نتواند نفت صادر کرده و با سوئیفت کار کند، برجام چه معنایی دارد؟ منطور این است که اگر آمریکا بتواند اراده خود را بر این دو موضوع که برای ایران کلیدی هستند تحمیل کند آیا ماندن در برجام برای ایران منطقی است؟ اگر چنین اتفاقی رخ بدهد واکنش اتحادیه اروپا، چین و روسیه چگونه خواهد بود؟

ایران ممکن است در برجام بماند چون انجام این کار اروپا را از آمریکا جدا کرده و روابط ایران را با پکن و مسکو مستحکم تر می کند. ترک برجام چیز زیادی را به ایران نمی دهد مگر اینکه تهران بخواهد بدنبال تولید تسلیحات هسته ای برود. انجام چنین کاری اروپائی ها را مجاب می کند که در پشت آمریکا بایستند و حتی ممکن است موجب اتحاد چین و روسیه با تحریم ها شود. چرا ایران باید چنین کاری را انجام بدهد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ادعای جلیل محبی درباره بازگشت گشت ارشاد