تقویت حافظه و مغز | مواد غذایی تقویت کننده مغز و حافظه


تقویت حافظه و مغز | مواد غذایی تقویت کننده مغز و حافظه

تقویت حافظه و مغز : خوراکی های تقویت مغز چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره تغذیه سالم ، خوراکی هایی که مغز و حافظه را تقویت میکنند ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.       تقویت کننده حافظه گیاهی ، تقویت حافظه و مغز     خوردنی هایی که … نوشته تقویت حافظه و مغز | مواد غذایی تقویت کننده مغز و حافظه اولین بار در پورتال جامع ایران بانو پدیدار...

تغذیه سالم ، خوراکی هایی که مغز و حافظه را تقویت میکنند ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

تقویت حافظه و مغز | مواد غذایی تقویت کننده مغز و حافظه

تقویت کننده حافظه گیاهی ، تقویت حافظه و مغز

خوردنی هایی که حافظه را تقویت می‌کنند

شاید در میان اطرافیان دیده باشید که برخی افراد، بخصوص میانسالان و سالمندان، توجه دقیق و موشکافانه به نوع تغذیه و خورد و خوراک خود دارند و اغلب به دنبال غذاها یا نوشیدنی‌هایی هستند که برای ارتقای حافظه و تقویت مغز موثر باشد. سوال اینجاست که آیا واقعا مواد غذایی می‌توانند بر ارتقای توان مغز تاثیرگذار باشند؟

برنامه‌ریزی تغذیه‌ای و خوردن هوشمندانه انواع خاصی از غذاها عملکرد مغز را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در افزایش ضریب هوشی، بهبود خلق و خو، افزایش خلاقیت و توان ذهنی نقش بسزایی داشته باشد.

صبح‌ها به نوشیدن چای اکتفا نکنید

اولویت اصلی برای داشتن مغز و ذهن پویا را خوردن صبحانه است، صبح‌ها پیش از ترک منزل فقط به خوردن چای اکتفا نکنید. در این وعده، حتما غذاهای تهیه شده از غلات سبوس دار بخورید، زیرا قندها در این غذاها آهسته‌تر درجریان خون منتشر می‌شوند و دیرتر احساس گرسنگی می‌کنید و کاهش سطح انرژی در بدنتان دیرتر اتفاق می‌افتد.

بیسکویت، کیک صبحانه، آبمیوه صنعتی و چای بسیار شیرین می‌تواند بسرعت افراد را گرسنه کند و سبب کاهش تمرکز شود. مصرف مایعات در طول روز نقش بسزایی در کارآیی مغز دارد. اگر مایعات به مغز نرسد، احساس خستگی و منگی می‌کنید و به احتمال زیاد، دچار سردرد خواهید شد.

از کافی بودن آهن و ویتامین B بدنتان مطمئن شوید

برای بیشترین بهره وری از سلول‌های مغز لازم است، اکسیژن مورد نیاز در اختیارشان قرار گیرد. کمبود آهن در رژیم غذایی باعث کاهش میزان تحویل اکسیژن به مغز می‌شود و عدم تمرکز، کمبود انرژی و خستگی ظاهر می‌شود. بهترین منبع آهن، گوشت قرمز و سایر منابع آهن، عبارتند از زرده تخم‌مرغ، لوبیا قرمز، عدس، زردآلوی خشک، غلات صبحانه غنی شده با آهن و کلم بروکلی است. مطالعات نشان داده، افرادی که خوردنی‌های حاوی ویتامین C مصرف می‌کنند، در یاد آوری مطالب موفق ترند و حافظه بهتری دارند.

در نتیجه، روزانه دست‌کم پنج وعده میوه و سبزی بخورید و به آن تنوع دهید، ضمن این که مواد غذایی غنی از ویتامین‌های B بخصوص مرغ، سیب‌زمینی، موز و جوانه غلات می‌توانند برای بهبود حافظه و سلامت مغز موثر باشند.

ناهار را سبک بخورید

خوردن یک وعده غذایی پر حجم در وقت ناهار، باعث احساس خستگی در مابقی روز می‌شود. سالادهای سالم، غذای مناسبی برای وعده غذایی ناهار هستند، ماهی‌های غنی از چربی دریایی مانند ماهی سالمون، ساردین و ماهی تن، حاوی چربی‌های امگا ۳ بوده، برای تقویت سلول‌های مغز مفیدند.

برای مناسب نگه داشتن سطح قند خون و پیشگیری از افت توان مغز به طور منظم غذا بخورید. مصرف سه وعده غذای اصلی کم حجم و دو میان وعده، قند خون مغز را تامین می‌کند. میان وعده‌های سالم شامل شیر، ماست کم چرب و میوه‌های تازه یا خشک شده است.

شام را ابتدای شب بخورید

یک وعده غذای سنگین در اواخر شب می‌تواند موجب بروز بی‌خوابی و در نتیجه، افت توان مغز و حافظه بخصوص در روز بعد شود. سعی کنید حداقل سه ساعت قبل از خواب غذا بخورید تا بدن، فرصت کافی برای هضم مواد غذایی داشته باشد. نان و ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، لوبیا و حبوبات به دلیل داشتن کربوهیدرات‌های پیچیده، آهسته تر جذب بدن می‌شوند و برای عملکرد مغز مفیدترند.

بهتر است روزانه از غذاها و گوشت طیوری استفاده شود که با زعفران، گلاب، دارچین، میخک، جوز هندی و ریحان معطر شده باشد. مصرف انگور بخصوص کشمش یا مویز، صبح ناشتا توصیه می‌شود. پسته، بادام، فندق، انجیر همراه با گردو، زرده تخم‌‌مرغ، بادرنجبویه، نارگیل و مربای سیب هم مفید است.

رابطه تنگاتنگ دستگاه گوارش با مغز

اگر دستگاه گوارش بخوبی کار نکند، می‌تواند اثر بدی روی مغز و حافظه بگذارد. باید از خوردنی‌ها و اعمالی که به معده و روده‌ آسیب می‌زند، پرهیز کرد.

گرسنگی کشیدن، نوشیدن زیاد آب گرم یا بسیار سرد، افراط در مصرف غذاهای پرچرب، غلیظ و دیرهضم مانند کله‌پاچه، سس مایونز، پنیر پیتزا، سوسیس و کالباس، استفاده زیاد از ترشی و شیرینی‌، مصرف زیاد میوه‌های آبکی مانند خربزه و هندوانه، نگه داشتن مدفوع و باد شکم و سوءهضم که در اثر خوب نجویدن غذا.

به زمان خواب و بیداری توجه کنید

برنامه‌ریزی برای ساعات خواب و بیداری در تقویت حافظه و افزایش تمرکز مؤثر است، به طوری که به گفته احمدی، هرچقدر بتوانید از خوابیدن زیاد در طول روز پرهیز کنید و در ساعات طلایی خواب یعنی ۹ شب تا ۲ بامداد استراحت کنید، اثرات درخشان‌تری از آن مشاهده خواهید کرد. چون با بیداری از صبح زود تا ظهر قوای بدن تحلیل می‌رود و احتمال عملکرد نامطلوب مغز وجود دارد، فرد نیاز به استراحت کوتاه پیدا می‌کند. پس حدود نیم تا یک ساعت خواب ظهر به بازتوانی جسمی و ذهنی کمک شایانی می‌کند.

بی‌برنامگی ؛‌ بزرگ‌ترین آفت مغز

برنامه‌ریزی برای درس خواندن و سایر فعالیت‌های روزمره در جهت افزایش حافظه و تمرکز بسیار کلیدی، لازم و راهگشاست تا حدی که می‌توان گفت بی‌برنامگی بزرگ‌ترین آفت مغز است. علاوه بر برنامه‌ریزی بلند‌مدت و میان‌مدت بهتر است هر شب قبل از خواب برنامه‌های فردا را روی یک کاغذ بنویسید و جلوی دید قرار دهید و روز بعد هر کدام را که انجام دادید، خط بزنید. هدف این است که مغز از فکر کردن درباره برنامه‌های عقب افتاده صرف‌نظر کند و مدام در پی یادآوری و تشویش به خاطر سپردن این برنامه‌ها نباشد.

هنگام مطالعه چگونه می‌توانیم، روی مطلب تمرکز بیشتری داشته باشیم، یک کاغذ کنارتان داشته باشید تا هر فکری به ذهنتان خطور کرد، سریع روی کاغذ یادداشت کنید تا بعد به آن بپردازید و در آن لحظه بتوانید به ادامه مطالعه ‌بپردازید. همچنین برای افزایش تمرکز سعی کنید مکان مطالعه از نور، دما و تهویه مناسبی برخوردار باشد و هر ۲۰ دقیقه یکبار از جا برخاسته، چند نفس عمیق بکشید و چند حرکت کششی انجام دهید تا جریان خون در بدنتان تسریع شود.

تقویت حافظه و مغز | مواد غذایی تقویت کننده مغز و حافظه

برای تقویت حافظه چه باید کرد

با این خوراکی ها حافظه تان را تقویت کنید!

بسیاری از ما بر این باوریم که نمی توان تغییری در عملکرد مغزی ایجاد کرد. به این معنا که هرکس با توانایی هایی به دنیا می آید که تا پایان عمر با همان میزان توانایی ها باید زندگی کند. به نوعی تقدیر الهی را برای این مساله در نظر می گیریم که برخی افراد برحسب سرشت و خلقت خود حافظه خوبی دارند و از سوی دیگر فراموشی جزء جدایی ناپذیر زندگی بعضی دیگر از افراد است و نمی توان کاری کرد.

اما باید بدانید این طور نیست. حافظه را هم مانند بسیاری دیگر از توانایی ها می توان تقویت کرد. شما هم می توانید از شر فراموشی های گاه و بیگاه خود خلاص شوید. فقط کافی است به نکاتی که دکتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی می گوید توجه داشته باشید.

فراموش نکنی مویز بخوری!

مویز نوعی کشمش است و از جمله مواد غذایی تقویت کننده حافظه به شمار می رود. از گذشته برای تقویت عملکردهای مغزی خصوصا برای کودکان، آنها را به خوردن مویز توصیه می کرده اند. این ماده غذایی مفید می تواند به عنوان یک میان وعده مغذی در نظر گرفته شود. در احادیث و روایات متعددی هم به نقش مویز در تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی اشاره شده است. مویز سرشار از ویتامین هاست و می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله آلزایمر پیشگیری کند. اگر می خواهید به داشتن حافظه قوی معروف باشید، مویز را فراموش نکنید. مویز نوعی کشمش است و از جمله مواد غذایی تقویت کننده حافظه به شمار می رود.

شربت زعفران برای تمرکز بیشتر

گاهی ضعف حافظه به عملکرد مغز ارتباطی ندارد و به دلیل عدم تمرکز است. به این معنی که فرد حافظه خوبی دارد اما برای به ذهن سپردن موضوعات تمرکز لازم را ندارد. در این موارد می توان با بهبود تمرکز انتظار داشت که حافظه هم بهبود یابد. تقویت قلب هم می تواند در این مورد موثر باشد. تقویت کنده های قلب مثل زعفران، به، بالنگ و. . . می توانند به طور غیر مستقیم بر بهبود حافظه تاثیر داشته باشند. به و بالنگ را می توان به صورت مربا یا به شکل های دیگر مثل رب به استفاده کرد. زعفران هم به شکل شربت یا به صورت دمکرده در غذاهای مختلف توصیه می شود.

زعفران به شکل شربت یا به صورت دمکرده، بر بهبود حافظه تاثیر دارد.

در مصرف خرما صرفه جویی کنید!

برخی مواد غذایی اگرچه ظاهرا مفید هستند و بارها مصرف آنها توصیه می شود اما مصرف بیش از حد این موادغذایی می تواند اثر مخرب بر حافظه داشته باشد. باید به میزان مصرف این مواد توجه داشته باشیم و از افراط در مصرف شان دوری کنیم.

از جمله این مواد غذایی می توان به خرما اشاره کرد. خرما از جمله مواد غذایی است که تصور می شود هیچ ضرری ندارد و برخی افراد هر روز آن را مصرف می کنند اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف افراطی خرما می تواند تاثیر منفی بر حافظه داشته باشد. این را هم به یاد داشته باشید که خرمای خشک تاثیر منفی کمتری بر حافظه دارد. خرما از جمله مواد غذایی است که برای تقویت حافظه مفید است.

رزماری، سمبل حافظه

اکلیل کوهی یا رزماری به عنوان نماد حافظه و عملکردهای مغزی در نظر گرفته می شود. این گیاه با خاصیت ویژه خود می تواند گردش خون و دستگاه عصبی را تحریک کند. از رزماری علاوه بر خواص درمانی برای برخی بیماری ها، می توان در تقویت حافظه و قوای ذهنی استفاده کرد. برای بهره گیری از اکلیل کوهی می توانید آن را با آب بجوشانید و همراه عسل استفاده کنید. مصرف روزانه این گیاه می تواند از ضعف قوای فکری پیشگیری کند. اکلیل کوهی یا رزماری به عنوان نماد حافظه و عملکردهای مغزی در نظر گرفته می شود.

کندر، اکسیر حافظه

کندر خوراکی گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد، تقویت اعصاب و حافظه هم از جمله این موارد است. تعداد زیادی از احادیث و روایات استفاده از کندر برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی را توصیه کرده اند و آن را برای بدن مفید دانسته اند. حتی در برخی متون برای افزایش هوش کودکان نیز به مصرف کندر اشاره شده است. اما نقش کندر بیش از هرچیز در تقویت حافظه است. می توان کندر را در آب خیس کرده و همراه عسل مورد استفاده قرار داد تا خواص تقویت کنندگی آن برای تقویت حافظه بیشتر شود. کندر خوراکی گیاهی است که، برای تقویت اعصاب و حافظه مفید است.

عسل و انواع مغزها، مقوی های مغزی

مغزهایی مثل گردو، بادام و فندق تا حدی می توانند سبب افزایش جرم مغز و بهبود برخی عملکردهای مغزی از جمله تقویت حافظه شوند. می توانید مصرف این مواد را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و تاثیر آن را در حافظه تان مشاهده کنید. به طور کلی مغزها می توانند تاثیر مطلوبی بر عملکرد مغزی داشته باشند. به علاوه عسل هم از دیگر مواد غذایی است که تاثیر آن در تقویت حافظه غیر قابل انکار است. مصرف یک قاشق مرباخوری عسل به صورت ناشتا برای تقویت حافظه توصیه می شود. عسل از دیگر مواد غذایی است که تاثیر آن در تقویت حافظه غیر قابل انکار است.

اسطوخودوس از گذشته تا کنون

حافظه را هم مانند سایر توانایی ها می توان تقویت کرد و پرورش داد. طب سنتی برای تقویت حافظه پیشنهادهای مختلفی دارد که می توان از هر کدام از آنها به طور متناسب بهره گرفت. برخی مواد خوراکی با پاکسازی مغز و در حقیقت تمیز و شفاف کردن سلول های مغز و مایع میان سلولی سبب بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می شوند.

از جمله این گیاهان اسطوخودوس است که از گذشته تا کنون برای بهبود بیماری های مربوط به قوای فکری، سرگیجه، فراموشی و… مورد استفاده قرار می گرفته است. اسطوخودوس را می توان به صورت عرق، دمکرده یا حتی چای مصرف کرد. در ابتدای مصرف می توان تا سه استکان از این عرق را در روز مصرف کرد. در ادامه روزی یک استکان عرق اسطوخودوس برای تقویت حافظه توصیه می شود. روزی یک استکان عرق اسطوخودوس برای تقویت حافظه مفید است.

تقویت حافظه و مغز | مواد غذایی تقویت کننده مغز و حافظه

تقویت مغز

تقویت حافظه و مغز | مواد غذایی تقویت کننده مغز و حافظه

منبع:jamejamonline.ir / عصرایران / زندگی ایده آل / بیتوته

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور