خدمت به عشق حضرت امام رضا (ع)


خدمت به عشق حضرت امام رضا (ع)

مشهد- ایرنا- عشق به حضرت امام رضا (ع) آنجا متجلی است که مردم یک شهر خاک پای زائران پیاده را توتیای چشم می کنند و برای خدمت شایسته به مهمانان ولی نعمتشان بسیج می شوند، این روایت خدمتگزاران ثامن الائمه (ع) در مشهد مقدس است.

پیشینه سفر با پای پیاده برای پابوسی حضرت امام رضا (ع) در سالروز شهادت آن حضرت به 20 سال قبل بازمی گردد و ضرورت خدمت رسانی به زائران پیاده در مشهد زمانی تبلور یافت که تعداد آنها به بیش از 20 هزار نفر رسید، آن زمان بود که عاشقان خدمتگزاری به امام هشتم (ع) در قالب تشکلهای مردمی سازماندهی و مهیای مهمان نوازی از زائران شدند.
هم اکنون جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) متشکل از خیل بسیاری از مشتاقان آن حضرت مسئولیت اصلی خدمت رسانی به زائران پیاده را برعهده دارد و خدمت به زائران توسط خود مردم انجام می شود و در عین حال دستگاه های اجرایی نیز موظف به در اختیار گذاشتن امکانات خود برای اسکان و پذیرایی از زائران هستند.
محوریت مردم در خدمت رسانی به زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) با الگوگیری از راهپیمایی اربعین حسینی و خدمت رسانی به زائران مورد تاکید مسئولان است و در این راستا تلاش شده که کار به خود مردم واگذار شود و فرهنگ خدمت شایسته از بین مردم تبلور و ترویج یابد.
مدیر عامل جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) که مهمترین تشکل خدمت رسانی به زائران پیاده در مشهد مقدس به شمار می رود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این جمعیت در سال 1382 با هدف فرهنگ سازی خدمت به زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) شکل گرفت زیرا تا آن زمان مشهدی ها در مهمان نوازی از زائران سنگ تمام می گذاشتند اما فرهنگ خدمت شایسته به زائر ضعیف بود.
محسن ازغدی با بیان اینکه این جمعیت خدمات خود به زائران را در چهار بخش رفاهی، درمانی، امنیتی و فرهنگی ارائه می دهد، افزود: در سال 1382 که این جمعیت شکل گرفت، تعداد زائران پیاده 23 هزار و 137 نفر و تعداد ایستگاه های صلواتی برای پذیرایی از آنان 12 مورد بود و در آن سال هزار و 500 زائر پیاده توسط این جمعیت با استفاده از ظرفیت های مردمی اسکان داده شدند.
وی اظهار داشت: پس از سال 1382 هر سال به جمعیت زائران پیاده امام رضا (ع) و به فاصله ای که آنان از شهر خود به مشهد حرکت می کردند، افزوده شد، در همین راستا تعداد ایستگاه های صلواتی و خدمتگزاران این جمعیت نیز هر سال افزایش یافت و اهمیت این قضیه به آنجا رسید که استانداری برای سازماندهی خدمات و کمک رسانی به جمعیت خدمتگزار نشستی تشکیل داد و به منظور رفاه حال زائران برای در اختیار گذاشتن امکانات برنامه ریزی گسترده انجام داد.
وی گفت: میانگین رشد تعداد زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) در 15 سال گذشته 24 درصد بوده است به طوری که تعداد زائران از 23 هزار و 137 نفر در سال 1382 به 401 هزار زائر در سال 1396 رسید و پیش بینی شده است که امسال 500 هزار زائر پیاده وارد مشهد مقدس شوند.
مدیر عامل جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) افزود: هر سال این تشکل مردم نهاد 25 درصد از کل زائران را محور خدمت رسانی قرار می دهد بویژه آنان که از راه های بسیار دور به مشهد می آیند و براین اساس با همکاری دستگاه های اجرایی خدمات فرهنگی، اسکان و رفاهی به آنان ارائه می دهد.
ازغدی اظهار داشت: امسال 12 تا 15 هزار خادم در جاده های منتهی به مشهد با جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) به صورت مستقیم و غیرمستقیم همکاری دارند، همچنین 270 ایستگاه برون شهری با مدیریت این جمعیت برای پذیرایی از زئران سازماندهی و فضای اسکان شامل سالن های ورزشی، مدارس، مساجد و حسینیه ها برای 110 هزار زائر پیاده در مشهد مهیا شده است.
وی گفت: با مدیریت استاندار خراسان رضوی، دستگاه های اجرایی مکلف به ارائه خدمات به زائران پیاده امام رضا (ع) شده اند، برخی دستگاه ها مانند آستان قدس رضوی در ارائه پذیرایی، دانشگاه علوم پزشکی در ارائه خدمات درمانی، آموزش و پرورش در سازماندهی مدارس برای اسکان، هلال احمر با ارائه خدمات امدادی و شرکت آب منطقه ای با استقرار تانکرهای آب در مسیر تردد زائران پیاده، همکاری مطلوبی با جمعیت خدمتگزاران داشته اند.
وی افزود: فراخوان جذب خادم زائران پیاده از سوی برخی دستگاه های اجرایی نیز به نوعی موازی کاری به شمار می رود در صورتی که اگر کار مردم به خود مردم واگذار شود، خدمت رسانی به زائران به نحو مطلوب انجام می گیرد.
مدیر عامل جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) اظهار داشت: تاکنون 51 هزار و 283 زائر پیاده وارد مشهد مقدس شده اند و هم اکنون 110 هزار زائر پیاده در جاده های منتهی به مشهد در حرکت هستند، 300 ایستگاه صلواتی در جاده های خراسان رضوی استقرار یافته و بیش از 220 محل اسکان در این شهر برای زائران مهیا شده است که پیش بینی می شود با همکاری مردم و ارائه منازل شخصی آنان به 400 محل افزایش یابد.

* پویش مردمی خادم الرضاییم
آستان قدس رضوی نیز برای گسترش خدمت رسانی به زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) پویش مردمی با عنوان 'همه خادم الرضائیم' به راه انداخته است.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در این باره گفت: آستان قدس رضوی به‌ منظور ساماندهی و بکارگیری خادمان افتخاری و استفاده از ظرفیت‌ های مردمی برای خدمت به زائران پیاده، طرح مردمی 'همه خادم الرضائیم' را به اجرا درآورده است.
حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: سامانه 1000888080 برای ثبت ‌نام عموم افراد که تمایل دارند در عرصه‌ های مختلف به زائران حضرت امام رضا (ع) خدمت ‌کنند، فعال‌ شده و شهروندان مشهد می ‌توانند با ارسال عدد هشت، درخواست اولیه خود را برای خدمت‌ رسانی ثبت کنند.
وی اظهار داشت: تا اول آبان ماه جاری 43 هزار نفر داوطلب از طریق این سامانه پیامکی درخواست خود را برای خدمت ‌رسانی به زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) ثبت کرده اند که 50 اپراتور تلفنی مستقر در دبیرخانه کانون 'خادمیاری فرهنگ زائر و زیارت' روزانه با افراد متقاضی خدمت تماس می گیرند و نسبت به قطعی کردن ثبت‌ نام آنان و ثبت نوع خدمت در سیستم اقدامات لازم انجام می شود.




وی بیان کرد: برای خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی صفر 160 هزار نفر ، ظرفیت خدمت شناسایی‌ شده که تا کنون برپایی 40 ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی و داخل شهر قطعی شده است و پیش ‌بینی می‌شود این آمار در روزهای آینده رشد داشته باشد.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: متقاضیان خدمت به زائران پیاده حضرت رضا (ع) می ‌توانند با تامین و ارائه هر یک از اقلام و خدمات مورد نیاز زائران شامل کمک به برپایی ایستگاه‌ های استقبال از زائران پیاده در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی، نذر اقلام مورد نیاز این دسته از زائران مانند مواد غذایی، وسایل گرمایشی، پتو، پوشاک، اقلام فرهنگی، ارائه خدمات مشاور مذهبی، فرهنگی و خانواده، مهدکودک و خدمات فرهنگی و آموزشی به کودکان زائر و خدمات رسانه‌ ای نام خود را در زمره 'خادمیاران رضوی' ثبت کنند.
وی ارائه خدمات در ایستگاه‌ها و مسیرها مانند واکس ‎زدن، پذیرایی، خدمات پرستاری و پزشکی، خیاطی، خدمات ویلچر، تعمیرات کفش، آمارگیری و سرشماری، انتظامات مسیر نظافت، نذر مالی برای کمک به ایجاد و تجهیز مراکز پذیرایی و تهیه اقلام مورد نیاز زائران، اسکان زائران در منازل، تامین خودرو برای انتقال زائران و خادمیاران را از دیگر عرصه‌ های خدمت در این طرح برشمرد.

*مردم خدمت رسانی به زائران پیاده در مشهد را بر عهده دارند

سرپرست معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: امسال شاهد حضور پرشور مردم برای خدمت رسانی به زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) هستیم و این مسئولیت را مردم بر عهده گرفته اند.
سید جواد حسینی افزود: تاکنون 10 هزار نفر در سامانه خدمت جهادی شهرداری برای خدمت رسانی به زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) ثبت نام کرده اند، از سوی دیگر آستان قدس رضوی اقدام به راه اندازی کانون زائریاران نموده و 30 نوع خدمت در این کانون تعریف کرده و بیش از 40 هزار نفر را به کار گرفته است، جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) نیز 15 هزار نفر را برای خدمت رسانی به زائران در ایستگاه های پذیرایی برون شهری ساماندهی کرده و هیات جوادالائمه (ع) مشهد نیز زمینه اسکان 17 هزار نفر را در مکان های مختلف فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: دهه پایانی صفر سال گذشته 48 هزار نفر در شهر مشهد منازل مسکونی خود را برای اسکان و استراحت در اختیار زائران قرار دادند و امسال نیز مشهدی ها از در اختیار گذاشتن منازل خود برای اسکان زائران استقبال شایانی خواهند داشت.
سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: غذاهایی که به عنوان نذر توسط هیات های مذهبی شهر مشهد با شعار 'مهمان داریم' بین زائران توزیع می شود یا اینکه به شکرانه مجاورت با امام مهربانی ها، داوطلبانه میزبانی شایسته از زائران آن حضرت انجام می شود، نمونه هایی از مردم محور بودن خدمت رسانی در مشهد طی دهه پایانی صفر است.
وی پیش بینی کرد، پنج میلیون زائر طی دهه پایانی صفر وارد مشهد شوند در حالی که این تعداد در مدت مشابه پارسال چهار میلیون و 700 هزار نفر بود.
7489

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی