حمله ماموران رژیم پهلوی به مردم گرگان در تظاهرات 28 صفر سال 57


پس از ممانعت مأموران از تظاهرات مردم گرگان در 28 صفر، جامعه فرهنگیان گرگان طی اعلامیه‌ای از مردم خواست در دبیرستان «واثقی» گرد آیند و راهپیمایی خود را انجام دهند. به گزارش فارس، در کتاب «انقلاب اسلامی در گرگان و دشت» که توسط مرکز اسناد...

پس از ممانعت مأموران از تظاهرات مردم گرگان در 28 صفر، جامعه فرهنگیان گرگان طی اعلامیه‌ای از مردم خواست در دبیرستان «واثقی» گرد آیند و راهپیمایی خود را انجام دهند.
به گزارش فارس، در کتاب «انقلاب اسلامی در گرگان و دشت» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، درباره مبارزات مردم گرگان با رژیم پهلوی در روز 28 صفر سال 1357 آمده است: در روز 28 صفر گروه زیادی از مردم گرگان، علی‌آبادکتول، مینودشت، بندرشاه (بندرترکمن) و گالیکش دست به تظاهرات زدند و خواسته‌های خود را که در تظاهرات عاشورا و تاسوعا اظهار کرده‌بودند، تکرار کردند.
پلیس با تظاهرکنندگان گرگان به مقابله برخاست و به‌سوی آنها تیراندازی کرد. در این درگیری دو نفر به‌نام‌های «محمدحسن درویش» و «ولی‌الله خاندوزی» به شهادت رسیدند و بیش از 30 نفر مجروح شدند که به بیمارستان پهلوی و فلسفی منتقل شدند. به‌دنبال وقوع این حادثه مردم تظاهرات پراکنده‌ای انجام دادند و تا آخرین ساعات روز صدای تیراندازی به گوش می‌رسید.
مردم گرگان هنگام تشییع جنازه‌ «ولی‌الله خاندوزی» با ممانعت مأموران روبه‌رو شدند. مأموران اقدام به تیراندازی کردند و در نتیجه پنج نفر مجروح شدند و به بیمارستان انتقال یافتند، «... جنازه‌ شهید 17 ساله‌ تظاهرات روز شنبه به‌وسیله‌ آمبولانس شهرداری به گورستان شهر برده‌ شد و مردم پس از رفتن به آنجا بار دیگر دست به تظاهرات زدند».
در تظاهرات مردم گرگان در 28 صفر پس از ممانعت مأموران از تظاهرات، جامعه فرهنگیان گرگان طی اعلامیه‌ای از مردم خواست در دبیرستان «واثقی» گرد آیند و راهپیمایی خود را انجام دهند، اما مأموران باز هم به ممانعت پرداختند و در شهر مبادرت به تیراندازی کردند، بازار گرگان به‌همین مناسبت دو روز تعطیل بود.
محمدهاشم مهیمنی که یکی از مجروحان این حادثه است، خاطرات خود را این‌گونه بازگو می‌‌کند: «... روز 28 صفر ما جلوی مسجد جامع جمع شده‌بودیم، دیدیم مأموران حمله کردند و گاز اشک‌آور زدند.
بچه‌ها نیز به مقابله پرداختند و درگیری شروع شد. خیلی صحنه‌ شلوغ و خطرناکی شده‌بود، چنین ماجرایی که مستقیم با پلیس درگیر شویم کمتر در گرگان اتفاق افتاده‌بود.
پس از نیم‌ساعت دیدیم درگیری فایده ندارد و مأموران دست از تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور نمی‌کشند، برگشتیم و خیابان فرح سابق و شهید رجایی فعلی را بستیم، ناگهان مأموران سر رسیدند و تیراندازی شروع شد...»
همزمان تظاهرات‌های وسیعی در علی‌آبادکتول، گنبدکاووس، مینودشت و... بر ضد رژیم پهلوی برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس