مسابقات چالش زیست فناوری در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


مسابقات چالش زیست فناوری در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

در بخش های : ساخت پیل سوختی میکروبی MFC ( چالش انرژی های سبز )، چالش اکتشاف و آزمایش، چالش سفیران سلامت، فتومیکروگراف... ]]>

مسابقات چالش زیست فناوری در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
در بخش های : ساخت پیل سوختی میکروبی MFC ( چالش انرژی های سبز )، چالش اکتشاف و آزمایش، چالش سفیران سلامت، فتومیکروگراف...
مسابقات چالش زیست فناوری در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیانعکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسابقات چالش زیست فناوری در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
ساخت پیل سوختی میکروبی MFC ( چالش انرژی های سبز )
کمبود منابع سوخت فسیلی و اثرات پدیده گرم شدن کره زمین باعث توجه به توده زیستی به عنوان یک منبع تولید انرژی پایدار شده است.

یکی از جذاب ترین فناوری ها برای تولید زیستی انرژی، پیل سوختی میکروبی (MFC) می باشد. پیل های سوختی میکروبی به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر نه تنها باعث آلودگی محیط زیست نمی شود بلکه به طورمستقیم در جهت کاهش آلودگی نیز عمل می کند.

به همین دلیل به گزینه مناسبی برای اهداف تحقیقاتی و ارتقاء آن ها به یک محصول صنعتی تبدیل شده اند.

· شیوه اجرای مسابقه :
مسابقه در دو بخش تئوری و عملی اجرا می شود.

بخش اول : شامل اجرای بخش تئوری و پرسش داوران در مورد نحوه انجام کار می باشد و دانش آموزان می بایست برای ارائه کار خود از پوستر استفاده نمایند.

بخش دوم : شامل اجرای بخش عملی است که در مرحله اول این بخش دانش آموزان با استفاده از وسایل تهیه شده شروع به ساخت پیل سوختی میکروبی می کنند و در مرحله بعد می بایست کیفیت عملکرد پیل خود را بهبود ببخشند و براساس آن جداولی که در حین مسابقه به آن ها داده می شود را تکمیل کنند.

· شرایط شرکت کنندگان:
- مقطع تحصیلی شرکت کنندگان: دوره اول و دوم متوسطه می باشد.
- گروه های شرکت کننده می توانند بین 2 تا 5 نفر باشند.
- هر گروه موظف است وسایل مورد نیاز برای اجرای کار را همراه داشته باشند.
- مدت زمان اجرای مسابقه 4 ساعت می باشد.
- همه گروه ها موظف به تهیه پوستر و ارائه در بخش داوری تئوری می باشند.
- تمامی مراحل ساخت پیل باید در محل مسابقه انجام شود.
- تمامی مواد و لوازم می بایست توسط گروه ها از قبل تامین شود.
- گروه ها به هیچ عنوان اجازه استفاده از مواد شیمیایی جهت افزایش ولتاژ را ندارند.
- به همراه داشتن لوازم ایمنی انفرادی (روپوش، ماسک و دستکش و... ) الزامی می باشد.

· شیوه داوری :
ارزیابی شرکت کنندگان با معیارهای ذیل خواهد بود:
- کار تیمی و مشارکت در اجرای کار
- تسلط علمی به موضوع
- خلاقیت و نوآوری در استفاده از وسایل و مواد مورد نیاز
- بررسی حداکثر میزان توان تولید انرژی
- رعایت نظم و ایمنی لازم


چالش اکتشاف و آزمایش :
آزمایشگاه مدارس به عنوان واحد عملیاتی نظام آموزشی با پرورش تفکر خلاق، تربیت افرادی کاوشگر، نوآور و مولد نقش مهمی در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دارد.

آزمایشگاه این فرصت را به دانش آموزان می دهد تا ماهیت علم را فراگیرند و مهارت علمی و عملی را بیاموزند.
در این گرایش دانش آموزان ضمن یادگیری مفاهیم عمومی زیست فناوری مبتنی برکتب درسی، به آزمایش های مربوطه می پردازند.
علاقه مندان شرکت در این چالش می بایست با توجه به موضوعات مطرح شده، مهارت های لازم در طراحی و انجام آزمایش در حوزه موضوع مورد نظر را کسب کنند.

· شیوه اجرای مسابقه :
- دانش آموزان از فعالیت ها و تحقیقات خود در مورد همه موضوعات مطرح شده گزارش تصویری ارائه می نمایند.
- از همه موضوعات مطرح شده سوالاتی مطرح خواهد شدکه دانش آموزان به صورت عملی و با انجام آزمایش پاسخ خواهند داد.

· موضوعات مسابقه چالش اکتشاف و آزمایش :
- روش های جدید و آسان استخراج dna از گیاه ، باکتری، خون
- سنجش کیفیت آب به لحاظ میکروبی و تعیین شاخص های جدید
- بهینه سازی مخمرها در کاربردهای خوراکی
- کشت بافت گیاهی و بررسی راهکارهای جلوگیری از آلودگی میکروبی و قارچی آن

· شرایط شرکت کنندگان :
- مقطع تحصیلی شرکت کنندگان: دوره اول و دوم متوسطه می باشد.
- گروه های شرکت کننده می توانند بین 2 تا 5 نفر باشند.
- مدت زمان اجرای مسابقه 2 ساعت می باشد.
- به همراه داشتن لوازم ایمنی انفرادی (روپوش، ماسک و دستکش و... ) الزامی می باشد.

چالش سفیران سلامت
امروزه تئوری های بسیاری در مورد علل بروز بیماری های ژنتیکی وجود دارند اما پزشکان معتقدند که دو فاکتور ژنتیک و محیط زیست همزمان نقش مهمی در بروز و پیشرفت این بیماری ها ایفا می کنند. در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر جهان به بیماری های ژنتیکی مبتلا هستند و وراثت و سابقه خانوادگی مهم ترین فاکتور برای پیش بینی خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی است. لذا بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری های ژنتیکی، آگاه سازی عموم مردم جامعه و اطلاع رسانی در مورد نحوه درمان با استفاده از زیست فناوری می باشد.

· شیوه اجرای مسابقه:
این مسابقه به صورت تئوری و عملی برگزار می گردد:
بخش تئوری : دانش آموزان براساس بیماری ژنتیکی که انتخاب نموده اند به ارائه مطلب در مورد نحوه ایجاد بیماری، پیشینه، روش های آگاه سازی و درمان می پردازند.

بخش عملی : به هرگروه از دانش آموزان یک میز داده میشود که به معرفی فعالیت های خود در زمینه اطلاع رسانی در قالب پوستر، اینفوگرافیک،بروشور، فیلم کوتاه، مستند،انیمیشن، اپلیکیشن، کتاب صوتی و سایر موارد خلاقانه خود بپردازند. (دانش آموزان می توانند یک یا چند مورد را انتخاب نمایند و در اجرای این برنامه ها مثل سایز پوستر و مدت زمان فیلم و... محدودیتی وجود ندارد )

· شرایط شرکت کنندگان :
- مقطع تحصیلی شرکت کنندگان : دوره اول و دوم متوسطه می باشد.
- گروه های شرکت کننده می توانند بین 2 تا 5 نفر باشند.
- مدت زمان اجرای مسابقه 2 ساعت می باشد.

· شیوه داوری :
گروه ها دقت نمایند بیشترین امتیاز مربوط به روش هایی است که بتواند بیشترین آگاهی را به افراد جامعه بدهد.
· ارتباط موثر با افراد درگیر بیماری و انجمن های مربوط به بیماری
· خلاقیت در ارائه مطلب
· بیشترین تاثیرگذاری
· انتقال مطالب صحیح علمی در مورد بیماری و استفاده از منابع معتبر
· اشاره به روش های نوین درمان و راه های پیشگیری از آن

* گروه ها می بایست بیماری انتخابی خود به همراه توضیح مختصر در مورد آن و روش هایی که به عنوان سفیر برای آگاهی مردم انتخاب کرده اند به عنوان تکلیف برای جشنواره تبیان ارسال نمایند.

* دانش آموزان می بایست یک نسخه از همه مواردی که تهیه کرده اند در قالب یک cd به داوران ارائه نمایند.

فتومیکروگراف
· رشته های مسابقه
- سلول های گیاهی یا جانوری
- گسترش میکروبی یا سلولی
- خلاقیت میکروسکوپی

مقطع سنی برای مسابقه: دوره دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه

قوانین فتومیکروگراف
1- هر گروه می تواند تنها یک نمونه اسلاید در هر شاخه ارایه دهد.
2-رنگ آمیزی زیستی اسلاید باید در جشنواره توسط اعضای گروه انجام شود.
3- دخالت و راهنمایی مشاور در حین انجام مسابقه ممنوع می باشد و سبب حذف گروه می شود.
4- هر گروه موظف است رنگ های اختصاصی و تمام ابزارها و وسایل مورد نیاز خود و نمونه انتخابی خود (به استثنای میکروسکوپ) را به همراه بیاورد.
5- هر گروه 1 ساعت زمان دارد تا رنگ آمیزی خود را انجام داده و اسلاید را زیر میکروسکوپ قرار دهد و از آن تصویربرداری کند.
6- اسلاید ها پس از رنگ آمیزی و مشاهده زیر میکروسکوپ توسط اعضای گروه، جهت داوری به هیئت داوران نشان داده می شودو هر گروه فقط می تواند یک نمونه را در مسابقه شرکت دهد.
7- هر گروه پیش و پس از انجام مسابقه به پرسش های داوران پاسخ خواهد داد. پرسش ها روش کار، مشخصات نمونه و میزان دانش اعضای گروه نسبت به نمونه رنگ آمیزی شده یا مکانیسم رنگ آمیزی را مورد بررسی قرار می دهند.
8- در بخش خلاقیت میکروسکوپی که امسال برای اولین بار برگزار می شود، هر گروه می توانند از هر نمونه جالب و بی جان مثل برش عرضی سوزن، کریستال های شیمیایی و... استفاده نماید. زیبایی و خلاقیت در این بخش بیشترین امتیاز را دارد و گروه ها می توانند از کاغذ های رنگی برای پس زمینه یا نورپردازی برای تهیه تصویر استفاده نمایند. هم چنین در صورت نیاز می توانند از استریومیکروسکوپ نیز استفاده نمایند.

* توجه : دانش آموزان می بایست نمونه انتخابی خود را براساس گرایش انتخابی سلولی یا میکروبی، گیاهی یا جانوری و خلاقیت میکروسکوپی انتخاب نمایند.

· امتیاز دهی بر اساس موارد زیر انجام می شود:
1- کیفیت و تکنیک رنگ آمیزی
2-وضوح اجزا و تصویر
3-تعداد و تنوع اجزای نمونه
4-نحوه کار با میکروسکوپ
5-مشارکت و همکاری اعضای گروه
6-ابتکار، خلاقیت و نوآوری در کار
7-میزان تسلط اعضای گروه
8-کیفیت اجرای قوانین

* گروه ها می بایست به عنوان تکلیف نام نمونه انتخابی خود به همراه شرح روش کار رنگ آمیزی را برای سایت تبیان ارسال نمایند.

موسسه علوم و فناوری های زیستی صدرا مهر

دبیرخانه جشنواره
آدرس دبیرخانه: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - مرکز یادگیری
تلفن: 81202311، 81202428
پست الکترونیکی: project@tebyan.com
جهت دریافت مشاوره و هدایت اینجا کلیک کنید.

مسابقات چالش زیست فناوری در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیانکانال تلگرام جشنواره پروژه های دانش آموزی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد