آخرین اخبار از اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی


آخرین اخبار از اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی

رئیس کمیسیون قضایی مجلس جزئیات لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را تشریح کرد.

اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تدوین لایحه اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی، اظهار داشت: این لایحه در هیئت وزیران تصوب شده و در روزهای آینده به مجلس ارائه می‌شود؛ البته این لایحه نیز در کمیسیون با اولویت بررسی می‌شود.

وی در تشریح محور اصلی این لایحه گفت: براساس لایحه مذکور فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی تا قبل از 18 سالگی به درخواست مادر و پس از 18 سالگی به درخواست خودشان می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی کرده و شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه بر اساس این لایحه فرزندان حاصل این نوع از ازدواج‌ها شهروند ایرانی محسوب و از حمایت‌های قانونی برخوردار می‌شوند، ادامه داد: از آن جایی که جمعیت یکی از شاخص‌های اقتدار یک حکومت است، با اعطای تابعیت و دادن شناسنامه ایرانی به این فرزندان بر جمعیت کشور افزوده می‌شود که البته باید مسائل جانبی آن را در نظر گرفت.

ملکشاهی با تاکید بر اینکه این لایحه می‌تواند تحولات مثبتی در قوانین مربوط به حوزه زنان و خانواده ایجاد کند، تاکید کرد: در بسیاری از کشورها صرف اینکه مادر تابعیت آن کشور را داشته باشد، فرزند می‌تواند تابعیت بگیرد یعنی اینکه هم پدر و هم مادر می‌توانند به فرزند تابعیت بدهند.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با یادآوری اینکه در قانون مدنی موضوع انتقال تابعیت از مادر به فرزند مسکوت مانده است، تاکید کرد: در صورت تصویب لایحه مذکور در مجلس این خلاء قانونی نیز بر طرف می‌شود.

نماینده مردم کوهرنگ در مجلس اظهار داشت: طی سالهای گذشته برخی از زنان ایرانی با اتباع کشورهای دیگر از جمله مردان افغانستانی ازدواج کرده‌اند که فرزندان آنها هیچ تابعیتی ندارند که با این لایحه مشکل این فرزندان حل می‌شود. همچنین این لایحه می‌تواند منشأ تحولات مثبتی در حوزه قوانین مربوط به زنان و خانواده باشد.

انتهای‌پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...