تازه‌ترین تصمیمات در مورد ارز دانشجویی


 تازه‌ترین تصمیمات در مورد ارز دانشجویی

در پی درخواست دانشجویان ایرانی خارج از کشور مبنی بر برقراری مجدد ارز دانشجویی به نرخ دولتی، سازمان امور دانشجویان آخرین بخشنامه بانک مرکزی را برای این موضوع، اعلام کرد.

به گزارش بنکر (Banker)،منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد که این وزارتخانه برای شش ماه نخست سال تحصیلی جاری، با دانشجویان ایرانی خارج از کشور در زمینه دریافت ارز دانشجویی، همکاری می کند.
همزمان با این موضوع، اداره اعزام با هزینه شخصی در سازمان امور دانشجویان در مورد آخرین تصمیم گیری ها برای ارز به دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور، دو اطلاعیه بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، منتشر کرد.

19 آبان ماه زمان بارگذاری مدارک متقاضیان
بر اساس یکی از بخشنامه های اداره سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، تمام دانشجویان شاغل به تحصیل که واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی هستند از روز شنبه 19 آبان ماه جاری می توانند فرم های لازم به همراه مدارک مورد نیاز را تکمیل و در سامانه سجاد به آدرس Portal.saorg.ir بارگذاری کنند.
این سازمان تنها موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان است و روند و ضوابط پرداخت ارز (نوع، میزان و نرخ) بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی صورت می گیرد.

ارز شش ماهه اول تحصیلی تامین شد
به نوشته ایرنا، اداره اعزام با هزینه شخصی با انتشار اطلاعیه دوم بر بازه زمانیِ تعلق ارز دانشجویی به متقاضیان تاکید کرده است.بر این اساس، ارز دانشجویی تنها در بازه زمانی اول مهرماه امسال تا 29 اسفند ماه سال جاری به دانشجویان تعلق می گیرد.
طبق بخشنامه بانک مرکزی، مبنای نرخ ارز در خصوص حواله های ارزی، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس مندرج در سامانه مذکور خواهد بود.
با توجه به تغییر سامانه ارزی از سامانه مشارکت دانشجویی (نشا) به سامانه جامع دانشجویی سجاد، تمام دانشجویان ابتدا در سامانه جدید (سجاد) ثبت نام کرده و سپس درخواست ارز دانشجویی کنند.
ارز دانشجویی به مقاطع دکتری کارشناسی ارشد تعلق می گیرد. برای مقطع کارشناسی به این شکل مصوب شد: تنها دانشجویانی که شروع به تحصیل آنها قبل از 31 اردیبهشت ماه امسال باشد، امکان درخواست ارز دانشجویی را دارند.
سازمان امور دانشجویان در این زمینه فقط موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان خواهد بود؛ اما مراحل و ضوابط پرداخت ارز (نوع، میزان و نرخ) بر اساس دستورالعمل های بانک مرکزی بر عهده بانک های عامل (تجارت و سامان) است.
با توجه به اینکه تمام فرایندها و خدمات به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه انجام می شود، نیازی به مراجعه حضوری نیست.
دانشجویان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به قسمت سوالات متداول در سامانه سجاد مراجعه کرده و در صورتی که پاسخ مورد نظر وجود نداشت، سوالات خود را از طریق ایمیل support@saorg.ir ارسال کنند.
یادآور می شود : روز شنبه 12 آبان ماه، چهار هزار نفر از دانشجویان ایرانی خارج از کشور در نامه ای به رئیس جمهور، خواهان بازگشت ارز دانشجویی به نرخ دولتی شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی