آمار بالای اطفال بی هویت در کرمان نگران کننده است


آمار بالای اطفال بی هویت در کرمان نگران کننده است

کرمان - ایرنا - رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهر کرمان گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث شده است که آمار اطفال مجهول الهویه (بی هویت )، بدسرپرست و بی سرپرست در این استان افزایش یافته که نگران کننده است

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان محمد امیر ابراهیمی در نشست تعاملی با قضات دادگاه های تجدید نظر و محاکم عمومی و انقلاب و مدیرکل بهزیستی استان برگزار افزود: بر حمایت قاطع سیستم قضائی از اطفال بی هویت و رها شده و بدسرپرست و بی سرپرست تاکید می کنیم.
وی بیان کرد: طبق ماده 860 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، هرگاه کسی شخصا یا به دستور دیگری طفل یا شخصی را که قادر به محافظت خود نمی باشد در محلی رها نماید به مجازات حبس از 6 ماه تا 2سال و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.
این مقام قضائی تصریح کرد: چنانچه این اقدام سبب وارد آمدن صدمه یا آسیب یا فوت شود، فرد رهاکننده علاوه بر مجازات فوق حسب مورد به قصاص یا دیه و یا ارش نیز محکوم می شود.
وی گفت: در این نشست مقرر گردید که فرزندانی که تحت عنوان بی هویت تحویل بهزیستی شده اند همچون گذشته با حکم حضانت موقت تحویل بهزیستی شوند و بعد از 2سال نگهداری در صورت پیدا نشدن والدین، آنها به خانواده های واجد شرایط به عنوان فرزند خوانده واگذار شوند.
حجت الاسلام ابراهیمی بیان کرد: بهزیستی موظف است خانواده های واجد شرایط را بعد از ارزیابی و بررسی لازم به دادگاه معرفی کند و دادگاه در چارچوب قانون، فرزند خواندگی 6ماهه و پس از احراز صلاحیت قطعی به عنوان فرزند خواندگی دائمی به خانواده ها واگذار کند .
رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهر کرمان تصریح کرد: در خصوص فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست ،مقرر شد که بعد از حکم سرپرستی بهزیستی و احراز عدم صلاحیت پدر و مادر آنها نیز به فرزند خواندگی داده شوند و در صورتی که پدر و مادر طفل شناسایی شوند با احراز هویت به ویژه از طریق آزمایش (DNA)و احراز صلاحیت مجددا به خانواده آنها عودت داده شود.
در این نشست تعاملی وضعیت فرزندخواندگی و چالش ها و راه کارهای آن مورد بررسی قرار گرفت.
7437/ 5054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور