تنها بیمارستان طارم حال و روز خوبی ندارد


تنها بیمارستان طارم حال و روز خوبی ندارد

زنجان - ایرنا - بیمارستان شهدای طارم به عنوان تنها مرکز درمانی این شهرستان که در سال 75 احداث شد، با کمبود امکانات و پزشک متخصص مواجه بوده و این مهم به معضلی جدی برای طارمی ها تبدیل شده و رنج مراجعان به این مرکز را مضاعف کرده است.

به گزارش ایرنا، اگرچه در اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید طی سال های اخیر بسیاری از مطالبات حوزه سلامت برطرف شده و کیفیت خدمات در این بخش نیز ارتقا یافته است، اما به رغم این تغییر و تحول های بخش سلامت، کمبود امکانات درمانی کنونی در طارم با نیازهای جمعیت 50 هزار نفری آن موجب گلایه مردم این شهرستان در دریافت خدمات حوزه سلامت شده است.
با توجه به اینکه با اجرای این طرح شاهد تحول عظیمی در ساخت و بهره برداری از ساختمانهای حوزۀ سلامت اعم از کلینیک های تخصصی در شهرهای آب بر و چورزق، مراکز جامع سلامت روستایی و خانه های بهداشت فراوان در روستاهای شهرستان بوده ایم، اما متاسفانه تنها بیمارستان و مرکز درمانی این شهرستان از 22 سال قبل تاکنون ارتقا نیافته است و همچنان حال و روز خوبی ندارد.
سید رضا موسوی که از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است از کمبود پزشک با تجربه و ارائه خدمات در این بیمارستان اظهار نارضایتی کرد و گفت: با توجه به شرایط جسمی که دارم هفته ای یک بار به این بیمارستان مراجعه می کنم، اما متاسفانه اورژانس این مرکز فضای بسیار محدودی دارد و ارائه خدمات به بیماران با وجود تعداد کم پزشک در شان مردم طارم نیست.
وی مشکل اصلی بیمارستان شهرستان طارم را نبود پزشک با تجربه در بخش اورژانس آن ذکر کرد و اظهار داشت: در صورت وجود یک پزشک متخصص طب اورژانس، مشکل بسیاری از بیماران شهرستان در همان بدو ورود به بیمارستان حل خواهد شد و نیازی به اعزام بیماران به مرکز استان آن هم با مشکلات فراوان نخواهد بود.
ناصر صفائی یکی دیگر از مراجعه کنندگان به این بیمارستان که برای پیگیری وضعیت معاینه پدر جانباز خود مراجعه کرده است، گفت: به رغم وجود پزشک متخصص داخلی در چارت این بیمارستان، بیشتر مواقع به دلیل نبود پزشک متخصص داخلی برای انجام معاینات با سختی های فراوان به شهرهای اطراف مراجعه می کنیم که خستگی مسیر خود درد بیماری را دو چندان می کند.
متاسفانه به دلیل نبود پزشک متخصص سونوگرافی در شهرستان طارم، بارها مسیر صعب العبور و پرپیچ و خم طارم تا مرکز استان را برای انجام سونوگرافی پیموده و علاوه بر هزینه های فراوان، سختی های مسیر را نیز متحمل شده ایم، این صحبت های اکبر حیدری است که به همراه همسرش برای انجام معاینات بارداری به بیمارستان مراجعه کرده است.
علی احمدی نیز یکی از شهروندان طارمی از نحوه اعزام بیماران با آمبولانس های فرسوده در این بیمارستان گلایه کرد و افزود: چند ماه پیش یکی از اعضای خانواده به مرکز استان اعزام شد که متاسفانه در بین راه به دلیل اتمام اکسیژن موجود در سیلندر مشکلات فراوانی برای بیمار به وجود آمد.
علی خاتمی از شهروندان طارمی گفت: بیمارستان شهدای طارم که با کمک مالی و انسان‌دوستانه جمعیت مالی اروپا در ‌سال ١٣٧٥ساخته، تکمیل و افتتاح شد، هنوز با گذشت نزدیک به ٢2‌سال از افتتاح آن، همچنان از ارائه خدمات‌درمانی لازم و کافی به مردم شهرستان ناتوان است.
وی افزود: شاید آن زمان که این بیمارستان ساخته می‌شد، طارمی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند که روزی بخش‌های مختلف آن به دلیل کمبود نیروی انسانی و مشکلات مالی تعطیل شود و آنها مجبور باشند با تحمل سختی های فراوان، برای درمان به شهرهای اطراف بروند.
خاتمی تاکید کرد: بیمارستان شهدای طارم کمبودها و مشکلات فراوانی دارد، کمبود تخت، فعال‌نبودن بخش سونوگرافی، مجهز نبودن اورژانس و نبود پزشک متخصص طب اورژانس، کمبود پزشک متخصص در بخش های ضروری و نبود دستگاه‌های رادیولوژی تنها بخشی از این مشکلات است.
وی یادآور شد: این بیمارستان که در شهر آب بر مرکز شهرستان قرار دارد، تنها مرکز درمانی طارم است و در حالی که باید نیازهای درمانی بیش از ٥٠‌ هزار نفر از ساکنان این منطقه را پوشش دهد، در ارائه خدمات پیش ‌پا افتاده‌ای چون سونوگرافی و رادیولوژی هم ناتوان است.
اصغر خدایی دیگر شهروند طارمی گفت: این بیمارستان 32 تختخوابی که یادگار زلزله غم‌انگیز سال 1369 طارم و رودبار است، درهمان روزهایی که زلزله تمام داشته‌های مردم طارم را با خود به زیر خاک برد، کلنگ ساختش تبدیل به روزنه امیدی برای پایان محرومیت‌های درمانی بازماندگان از زلزله شد.
وی افزود: این بیمارستان حتی در انتقال بیماران به زنجان هم به دلیل کمبود و مجهزنبودن آمبولانس‌هایش برای تردد در جاده کوهستانی طارم به زنجان مشکل دارد و در نهایت بار اصلی این کمبودها را مردم طارم به دوش می‌کشند و حتی برای انجام چند عکس ساده رادیولوژی و آزمایش و یا ویزیت پزشکان متخصص باید رنج سفری چند ساعته را به جان بخرند.

** بیمارستان شهدای طارم به سطح بالاتر ارتقا خواهد یافت
رئیس بیمارستان شهدای شهرستان طارم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ارتقای این بیمارستان راه حل بسیاری از مشکلات این حوزه است و با توجه به پیگیری ها و مکاتبات انجام شده با فرمانداری و نمایندگان مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، ارتقای بیمارستان به سطوح بالاتر در دستور کار قرار گرفته و با افزایش 32 تخت فعلی به تعداد 64 تختخواب بسیاری از امکانات و پزشکان متخصص در این بیمارستان حضور خواهند یافت.
عفت حاجیلو در مورد حضور پزشک متخصص سونوگرافی در این بیمارستان، از حضور دائمی یک پزشک متخصص در آذر سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به اینکه پزشک متخصص در این بخش از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی زنجان است، بعد از حضور در طارم به عنوان سهمیه این شهرستان به صورت دائمی حضور خواهد داشت و امیدواریم که مشکلات مراجعه کنندگان در این حوزه حل شود.
حاجیلو در خصوص نبود پرسنل با تجربه در این بیمارستان اظهار کرد: با توجه به پایان دوره طرح، بسیاری از نیروهای بیمارستان پس از کسب تجارب کافی مجبور به ترک این مرکز می شوند و بارها نیاز خود را برای جذب نیروی استخدامی اعلام کرده ایم که این موضوع نیز باید در سطح کلان تصمیم گیری شود.
رئیس بیمارستان شهدای طارم از اضافه شدن یک دستگاه دیالیز به همراه تخت مخصوص در این بیمارستان خبر داد و افزود: با پیگیریهای انجام شده و با توجه به افزایش بیماران دیالیزی با کمبود دستگاه دیالیز مواجه بودیم که خوشبختانه یک دستگاه به همراه تخت به بیمارستان شهرستان تعلق گرفته و در آینده نزدیک به این بخش اضافه خواهد شد.
این مسئول، محدودیت و نامناسب بودن فضای اورژانس را یکی از مشکلات اساسی این بیمارستان برشمرد و تصریح کرد: مقرر شده است در محوطه بیمارستان یک ساختمان مجزای اورژانس و کلینیک ویژه احداث شود که متاسفانه به دلیل نبود اعتبارات این موضوع همچنان مسکوت مانده است و برای احداث این مجموعه حیاتی در این شرایط به کمک خیران نیازمندیم.
حاجیلو در خصوص کمبود پزشک عمومی در این بیمارستان گفت: در حال حاضر پنج پزشک عمومی در این بیمارستان مستقر هستند، با توجه به ورودی 200 بیمار در روز حضور یک پزشک آنکال کافی است و در روزهای شلوغی چون تعطیلات عید تعداد پزشک را به 2 نفر افزایش می دهیم و برای سهولت در ارائه خدمات، جهت حضور یک نفر پزشک عمومی دیگر پیگیری ها انجام شده است.
رئیس بیمارستان شهدای شهرستان طارم ناوگان آمبولانس این بیمارستان را معدود و فرسوده توصیف کرد و افزود: در حال حاضر این بیمارستان دارای 2 دستگاه خودروی آمبولانس با کارکرد بالا است که نگهداری این خودروها خود هزینۀ بالایی می خواهد و در مواقع اضطراری و اعزام بیماران با کمبود خودرو نیز مواجه هستیم.
حاجیولو اظهار امیدواری کرد با قرار گرفتن طارم به عنوان منطقه محروم ویژه، مشکلی با حضور پزشکان متخصص نداشته باشیم.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس