معرفی 15 مورد از خانه های تاریخی اصفهان


 معرفی 15 مورد از خانه های تاریخی اصفهان

اصفهان استانی پهناور در ایران است که با توجه به جاذبه های تاریخی و دیدنی که دارد توانسته عنوان نصف جهان را برای خود کسب کند. این استان با توجه به جاذبه های منحصر به فردی که دارد و تاریخی بودنشان جز برترین استان های کشور از لحاظ جذب گردشگر و توریست به شمار می رود؛ در این شهر به غیر از جاذبه های معروفی نظیر سی و سه پل و میدان نقش جهان بناهای دیدنی...

معرفی ۱۵ مورد از خانه های تاریخی اصفهان
اصفهان استانی پهناور در ایران است که با توجه به جاذبه های تاریخی و دیدنی که دارد توانسته عنوان نصف جهان را برای خود کسب کند. این استان با توجه به جاذبه های منحصر به فردی که دارد و تاریخی بودنشان جز برترین استان های کشور از لحاظ جذب گردشگر و توریست به شمار می رود؛ در این شهر به غیر از جاذبه های معروفی نظیر سی و سه پل و میدان نقش جهان بناهای دیدنی دیگری هم هستند که این شهر را در برای گردشگران جذاب می نمایند. از همین رو در این مطلب قصد داریم تا درباره خانه های تاریخی اصفهان صحبت کنیم. خانه هایی که عطر و بوی گذشته ها هنوز در آن ها موج می زند و برخی از آن ها با تغییر کاربری این روزها تبدیل به کافه شده اند و می توانید لذت نوشیدن یک اسکان چای را در آن ها تجربه کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 معرفی 15 مورد از خانه های تاریخی اصفهان

۱- خانه امین التجار


یکی از خانه های تاریخی اصفهان که بسیار هم معروف است خانه امین التجار است، صاحب این خانه سید حبیب الله امین التجار اصفهانی بوده که از تجار سرشناس در این استان به شمار می رفته وی به غیر از اصفهان دامنه فعالیت های خودش را به سمت تهران هم کشانده است و با رجال سیاسی و اقتصادی تهران هم مراوده هایی را برقرار کرده است. ملک التجار حدود ۱۵۰ سال پیش در ایران زندگی می کرده و همچنان آثار تاریخی وی در بازار بزرگ اسفهان، تخت پولاد، خیابان ملک، بندرعباس و تیمچه ملک بعد از دروازه اشراف بازار نیز واقع می باشد. این خانه جز خانه های تاریخی اصفهان است که به ثبت رسیده است و در ردیف بناهای صفویه تا اواخر پهلوی اول نیز قرار دارد.

۲- تاریخی بخردی اصفهان


دیگر بناهای این استان که در لیست خانه های تاریخی اصفهان واقع است خانه تاریخی بخردی است که از دوران صفویان تاکنون در این استان باقی مانده و یکی از بناهای دیدنی اصفهان برای بازدید گردشگران به شمار می رود. این خانه تاریخی در شهر اصفهان در آن دوره تاریخی به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می گرفته است و در دوران بعد از صفویان و دوره ی قاجاریه هم مجددا با همین عنوان کاربری داشته است. محل قرار گیری خانه بخردی در منطقه سنبلان محله ای در شمال شهر اصفهان می باشد.

۳- خانه دهدشتی اصفهان (کافه هوگو)


همانطور که در ابتدای این متن گفتیم برخی از خانه های تاریخی اصفهان با تغییر کاربری به کافه تبدیل شده اند. خانه دهدشتی هم یکی از همین خانه های تاریخی اصفهان است که از دوره قاجاریه در این استان باقی مانده و در روزهای تابستان بیشترین حجم مهمان را به خود می بیند. این خانه در سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نام دیگر خانه تاریخی دهشتی کافه هوگر است و امروزه این خانه تاریخی به عنوان کافه مورد استفاده قرار می گیرد.

ساعت کاری: ۱۷ الی ۲۲

آدرس: اصفهان، دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوچه شماره ۱
 معرفی 15 مورد از خانه های تاریخی اصفهان


۴- خانه شیخ الاسلام


خانه شیخ الاسلام از دیگر خانه های تاریخی اصفهان است که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می گردد، این خانه هدیه شاه عباس به دخترش و دامادش بوده است. این خانه عموما محل برگزاری مراسم مذهبی نظیر سوگواری ایام شهادت امام حسین (ع) بوده است. موقعیت قرارگیری خانه شیخ الاسلام در چهارراه تختی، خیابان جمال الدین عبدالرزاق، کوچه شیخ الاسلام می باشد.

۵- خانه وثیق انصاری


از دیگر خانه های تاریخی اصفهان که خالی از لطف است به اصفهان بروید و از آن دیدن نکنید خانه وثیق انصاری است. در واقع آن چیزی که این خانه را به نسبت دیگر خانه های تاریخی اصفهان متمایز می نماید کاربرد وسیع آن از پارچه و کاغذ دیواری در تزئین شاهنشین و اتاق مجاور آن در ضلع غربی این خانه می باشد که با بیش از ۴۵ طرح و نقش متنوعی که در ابعاد و اندازه های گوناگون دارد بسیار خانه ای قابل توجه است. قابل توجه است که این خانه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۶- خانه ملاباشی


یک دیگر از خانه های تاریخی اصفهان، خانه ملاباشی است که مربوط به دوره حکومت زندیه و قاجاریه می باشد و در زمان ظل سلطان این کوچه و محل را ملاباشی که منجم ناصرالین شاه بوده خریداری کرده است. این خانه یک نهاد مذهبی و فرنگی بوده و دارای یک حیاط بیرونی، اتاق کار و ورودی مستقل بیرونی می باشد و در سمت غربی حیاط بیرونی فضای مستقلی به اتاق کار مالک و پذیرش مراجعه اختصاص داشته است. موقعیت قرارگیری خانه ملاباشی در خیابان ملک، کوچه پشت بارو می باشد.

۵- خانه مشروطیت اصفهان


از دیگر خانه های تاریخی اصفهان، خانه مشروطیت است که در دوره حکومت قاجاریه توسط معماری معروفی به نام نوالله نجفی نیز ساخته شده است. این بنای به غیر از ارزش های معماری که دارد وقایع مهم تاریخی را نظیر انقلاب مشروطه که بر سرنوشت سیاسی کشور تاثیر بسزایی داشته است. جالب است بدانید که نخستین نشست مشروطیت اصفهان در خانه آقا نجفی برگزار شد. موقعیت قرار گیری خانه مشروطیت در محله حسن آباد و در خیابان نشاط اصفهان می باشد.
 معرفی 15 مورد از خانه های تاریخی اصفهان

۸- مجموعه خان خوراسگان


مجموعه خانه خان خوراسگان که از جمله خانه های تاریخی اصفهان به شمار می رود در این شهر ارزش بازدید را دارد. عمارت خان در بافت میانی خوراسگان که یکی از قدیمی ترین بافت های تاریخی شرق شهر اصفهان می باشد، واقع شده است. این خانه متعلق به حاکم قدرتمند خوراسگان به نام باقرخان خوراسگانی می باشد و این خانه به سه بخش مسکونی، تشریفاتی و ویلایی محسوب می شود و چندین خانه مجزا پیرامون سه عمارت مرکزی این خانه واقع شده است.

۹- خانه شهشهانی


از دیگر خانه های تاریخی اصفهان خانه شهشهانی است که در سال ۱۲۷۶ در محله شهشهانی اصفهانی قرار دارد. این خانه با توجه به نام آن در زمان شاه نشینی شهر اصفهان ساخته شده و عده ی زیادی از رجال و معتمدین در ناحیه این محله نیز سکونت داشته اند. نگهداری و سرپرستی از این بنای ارزشمند از۹۰ سال پیش تا کنون نسل به نسل بعهده خانواده شهشهانی وزیر نظر سازمان میراث فرهنگی کشور اداره می شود.
 معرفی 15 مورد از خانه های تاریخی اصفهان

۱۰- خانه سرتیپ سدهی


خانه سرتیپ سدهی از دیگر خانه های تاریخی اصفهان است که شامل چند خانه، دیوان خانه، حمام، نارنجستان، اتاق های سه دری و پنج دری، چایخانه و برج مراقبت می شود. این خانه در زمان قاجاریه ساخته شد و محل قرارگیری آن در خمینی شهر، محله لادره فروشان و بلوار توحید نیز می باشد.

۱۱- خانه سوکیاس


یکی از دیگر خانه های تاریخی اصفهان خانه سوکیاس است که در محله ی تبریزی های جلفا قرار گرفته و دارای زیربنایی به اندازه ۹۲۰ مترمربع می باشد. این خانه دارای تزئینات چوبی سقف، تنگبری ها و تزئینات نقاشی فرنگی بیرونی کوشک و فضاسازی های تالار مرکزی نیز به بسیار منحصربه فرد محسوب می شود. خانه تاریخی سوکیاس در محله جلفا و در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراشها واقع شده است.
 معرفی 15 مورد از خانه های تاریخی اصفهان

۱۲- خانه حقیقی


محله ی پشت بارو در اصفهان یکی از محله های قدیمی در اصفهان است و خانه حقیقی یکی از جاذبه های تاریخی در این شهر است که از زمان صفویان در این محله باقی مانده است. در آن زمان خانه حقیقی جز خانه های باشکو و مجلل اصفهان به شمار می رفته است. این خانه در کوچه ای بسیار قدیمی به نام کوچه ۱۱ پیچ واقع شده و تعمیرات و مرمت آن در سالهای قبل از پیروزی انقلاب انجام شده و قسمتی از آن نیز در سالهای اخیر مرمت و بازسازی شده است. معماری خانه حقیقی در اصفهان دارای تمامی نشانه های صفوی است که کمترین عنصر قاجار در آن دیده می شده است. موقیعت قرارگیری خانه حقیقی در اصفهان در چهار راه تختی، چهار باغ پائین، کوچه پردیس قرار دارد.

۱۴- خانه جناب


محمد حسین میرزا، پدر سلطنت خانم معروف به شازده جان (همسر میر سید علی جناب) این خانه را حدود دویست سال پیش در منطقه ای از اصفهان که هنوز یکی از کوچه هایش به نام میر سید علی جناب است، به صورت مجموعه ای از چندین حیاط و ساختمان مسکونی متصل به هم بنا کرد. در حال حاضر این مجموعه حیاط ها و خانه ها به چند ساختمان مسکونی مدرن تبدیل و فروخته شده اند. میر سید علی جناب (صاحب این مجموعه و نوه سلطنت خانم و میر سید علی جناب) در سال (۱۳۹۴) هنوز در یکی از خانه های قدیمی سکونت داشت که ارسی و پادری در آن حفظ شده اما بقیه بنا بازسازی شده است. خانه جناب در محله سینه پایینی و در خیابان عبدالرزاق واقع شده است.
 معرفی 15 مورد از خانه های تاریخی اصفهان

۱۵- خانه دکتر اعلم اصفهان


یکی از بناهای اشرافی در دوره قاجار خانه اعلم است که با توجه به تزئینات و جذابیت هایی که در این خانه به وجود آمده سبب شده تا در لیست بهترین خانه های تاریخی اصفهان قرار بگرید. همه نماهای خانه پوشیده از تزئینات گچبری است و ستون های سنگی ایوان های دو جبهه شمالی و جنوبی از پایه تا سر ستون دارای تزیینات حجاری می باشند. در وسط خانه اعلم یک حوض طولانی بر روی محور اصلی حیاط و دو باغچه در دو طرف آن نیز قرار گرفته که چشم انداز بی نظیری را برای تالارهای شمالی و جنوبی خانه فراهم آورده است.

منبع: مجله گردشگری الی گشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق