راه باز شدن قاعدگی، امتحان درمان‌های خانگی


راه باز شدن قاعدگی، امتحان درمان‌های خانگی

در طول زندگی هر خانمی سوالاتی پیش می آید که ممکن است جواب دقیق آنها را به درستی نداند مانند برای پریود شدن چه بخوریم؟

در طول زندگی هر خانمی سوالاتی پیش می آید که ممکن است جواب دقیق آنها را به درستی نداند مانند برای پریود شدن چه بخوریم؟ علائم بارداری قبل از موعد پریود چیست؟ علت لخته شدن خون پریود یا عقب افتادن پریود نشانه چیست عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است و دلیل زود پریود شدن یا لکه بینی بعد از پریود نشانه چیست؟ علت دوبار پریود شدن در ماه یا چند روز بعد پریود باردار می شویم ؟ چیکار کنم پریود شم؟ پریود بعد از خوردن قرص اورژانسی یا قرص ال دی برای عقب انداختن پریود؟ علت پریود زودتر از موعد چیست؟ بهداشت فردی در دوران قاعدگی چگونه است؟ ما به شما سه روش یاد خواهیم داد که چه بخورید تا زودتر پریود شوید و به سوالات خود برسید. دلایل متفاوتی وجود دارند که ممکن است بخواهید زودتر پریود شوید.ممکن است از سندرم پیش از قاعدگی خسته شده اید و آماده هستید که هرچه زودتر پریود شوید. شاید می خواهید هفته ی دیگر به مسافرت بروید و میخواهید تا آن موقع پریودتان تمام شده باشد. یک دلیل جدی تر میتواند آن باشد که نگران هستید که حامله اید و فقط مدرکی می خواهید که ثابت کند نیستید.متاسفانه،هیچ راه قطعی برای زودتر پریود شدن وجود ندارد.این یک روند طبیعی است و تحت کنترل شما نیست.هرچند،انتخاب های شیوه ی زندگی مانند کاهش استرس،خوردن ویتامین C و استفاده از گیاهان می تواند بدنتان را تحریک کند تا به صورت طبیعی قاعدگی تان را آغاز کند.
راه باز شدن قاعدگی، امتحان درمان‌های خانگی
چرخه قاعدگی
راه باز شدن قاعدگی، امتحان درمان‌های خانگی
امتحان کردن درمان های خانگی برای زودتر پریود شدن
در استفاده از درمانهای گیاهی احتیاط کنید.
بسیاری از گیاهان قرن ها به عنوان ادویه ای برای تحریک قاعدگی استفاده می شده اند.مردم اغلب باور دارند که گیاهان مضر نیستند،اما گیاهان میتوانند عوارض جانبی داشته باشند که مانند عوارض جانبی هر داروی دیگری قابل توجه است.اگر میخواهید از گیاهان برای زودتر پریود شدن استفاده کنید،بهترین کار این است که ابتدا با پزشک صحبت کنید.تحقیقات کنید و مطمئن شوید که بیشتر از اندازه ی توصیه شده مصرف نمی کنید زیرا استفاده از بعضی گیاهان به مقدار زیاد میتواند سمی باشد.
بعضی گیاهان تحریک کننده ی قاعدگی میتوانند باعث سقط جنین شوند.اگر احتمال میدهید دلیل پریود نشدنتان بارداری است،از استفاده از گیاهان برای زودتر پریود شدن پرهیز کنید.اینکار میتواند بسیار خطرناک باشد.
اگر در حال حاضر مشکل پزشکی دارید،بسیار مراقب باشید.گیاهان میتوانند مشکلتان را تشدید کنند یا باعث عوارض جانبی خطرناکی شوند.
ویتامین C بخورید.
ویتامین C به عنوان یک داروی تحریک کننده ی قاعدگی در نظر گرفته میشود.تصور میشود ویتامین C به افزایش ریزش رحم کمک میکند و شانس پریود شدنتان را افزایش میدهد.بعضی متوجه شده اند که خوردن مکمل های ویتامین C یا غذاهای سرشار از ویتامین C باعث انقباض رحم و پریود شدن میشود.
مصرف روزانه ی ویتامین C،۶۰ میلی گرم پیشنهاد شده است.اگر میخواهید از مکمل استفاده کنید،مطمئن شوید که بیشتر از مقدار پیشنهاد شده مصرف نکنید.
سعی کنید مقدار زیادی پاپایا،فلفل دلمه ای،بروکلی،کیوی،مرکبات،سبزی و گوجه فرنگی بخورید.
به رژیم غذایی تان جعفری اضافه کنید.
با توجه به گفته های قدیمی،جعفری میتواند برای تحریک پریود استفاده شود.جعفری مسطح و دارای برگهای مجعد،حاوی apiol و myristicin است که موادی هستند که تصور میشود باعث انقباض آرام رحم میشوند.هیچ تحقیق علمی از این ادعا پشتیبانی نمی کند اما بعضی زنان متوجه شده اند که نوشیدن چای جعفری سودمند است.برای لذت بردن از چای جعفری:
یک چهارم پیمانه جعفری تازه بشویید و خرد کنید.جعفری تازه حاوی مواد مغذی بیشتری از جعفری خشک شده است و طعم بهتری دارد.
یک پیمانه آب بجوشانید.
جعفری و آب را مخلوط کرده و هم بزنید و بگذارید برای ۵ دقیقه دم بکشد.
جعفری ها را خارج کنید و چای را بنوشید.
راه باز شدن قاعدگی، امتحان درمان‌های خانگی
زردچوبه بخورید.
تصور میشود که زردچوبه دردهای قاعدگی را کاهش میدهد و منظم بودن پریودتان را بهبود میبخشد.زردچوبه یک ریشه ی طعم دار است که معمولا به عنوان ادویه ی غذا استفاده میشود.همچنین میتوان از آن یک نوشیدنی سالم نیز تهیه کرد.محققان تائید نکرده اند که میتواند باعث زودتر پریود شدن شود اما اگر پریودتان عقب افتاده است،ارزش دارد آن را امتحان کنید.
میتوانید از زردچوبه روی برنج،در سبزیجات بخارپز شده و سایر غذاهایی که میپزید برای زودتر پریود شدن استفاده کنید.
برای تهیه ی نوشیدنی زردچوبه،۱ قاشق چای خوری زردچوبه را به یک پیمانه آب اضافه کنید.به آن لیمو یا عسل اضافه کنید و سپس به آن یخ اضافه کنید.
از مکمل های گیاهی استفاده کنید.
تصور میشود که مکمل های گیاهی متفاوتی پریود را تحریک می کنند.به این دلیل که مکمل ها توسط سازمان غذا و دارو کنترل نمی شوند،باید با احتیاط مصرف شوند.قبل از استفاده از مکمل ها،با پزشک مشورت کنید.راهنمای روی بسته بندی را بخوانید و بیشتر از اندازه ی پیشنهاد شده مصرف نکنید.تصور میشود این مکمل ها برای تحریک پریودتان سودمند هستند:
-Dong Quai.درمان گیاهی درجه یک برای این مسئله است.این مکمل،جریان خون در رحم را بهبود میبخشد،جایی که پریود عقب افتاده یا نامنظم را تحریک میکند.
-Black Cohosh.این گیاه صدها سال است که برای زودتر پریود شدن استفاده میشود.این گیاه چرخه ی کلی قاعدگی را بهبود میبخشد و مخصوصا در ریزش دیواره ی رحم همکاری دارد.
-Motherwort.این گیاه به طور ملایم به تحریک رحم و عملکرد موثر آن کمک می کند و در نتیجه در شروع پریود همکاری میکند.
-White Peony.این گیاه،خون را در ناحیه ی لگنی به چرخش در می آورد که پادزهری برای "رکود” رحم در غیاب پریود است.
گل زعفران
مهم‌ترین و نام آشناترین خوراکی برای زود پریود شدن دم‌کرده زعفران است. قاعده آوری که باید به صورت غلیظ 10 روز قبل از شروع عادت میل شود. می‌توانید 10 گرم زعفران را در یک لیتر آب جوش دم کرده، هر روز 3 وعده (و هر بار یک استکان) از آن بنوشید.
زعفران، خواص زعفران، کاشت زعفران، سقط جنین، پریود شدن، قاعده آور، رازیانه
نکته:
- افراط در مصرف زعفران منجر به ایجاد مسمومیت و حتی مرگ می‌شود.
- مصرف زیاد زعفران در دوران بارداری نیز باعث سقط جنین می‌شود.
پودر یا برگ حنا
طبع حنا سرد و خشک و گاه گرم و خشک است. حنا یکی از بازکننده‌های سریع و قاعده آورهاست. می‌توانید چند عدد کپسول خالی از داروخانه تهیه کرده وآن‌ها را پر از حنا کنید و هر روز صبح و شب 2 تا 3 عدد از آن‌ها را ببلعید. بهتر است برای تعدیل سردی حنا، کمی کتیرا نیز در دهان بمکید. حنا علاوه بر قاعده‌آوری، برای ورم‌های گوارش، ورم طحال، مشکلات زنانه و ترشحات عفونی نیز مفید است.
سبزی گشنیز
خوردن سبزی گشنیز و همچنین یک تا دو استکان دم‌کرده تخم گشنیز در روز قاعده‌آور است.
یک قاش چای‌خوری تخم گشنیز را در یک استکان آب جوش دم کنید و پس از صاف‌کردن آن را میل نمایید. این دم‌نوش برای ناراحتی‌های معده نیز مفید خواهد بود.
همچنین نوشیدن روزی یک استکان آب جعفری نیز باعث زود پریود شدن می‌شود.
میوه انبه
انبه از جمله میوه‌های قاعده‌آور است و خوشبختانه در این سال‌ها به وفور یافت می‌شود. بهتر است که افراد سرد‌مزاج از خوردن آن دریغ نکنند، به خاطر بسپارید که انبه فوق‌العاده خواب‌آور است.
راه باز شدن قاعدگی، امتحان درمان‌های خانگی

کنجد سریع‌ترین قاعده‌آور
مقدار 150 گرم کنجد را آسیاب نموده، در دو لیوان آب‌جوش بریزید و شیره آن را بگیرید و هر روز صبح‌ و شب‌، هر بار یک لیوان از آن بنوشید. این معجون برای زایمان آسان بسیار مفید است و همانند آمپول‌‌فشار عمل می‌کند.
گز علفی
خانم‌هایی که می‌خواهند عادت ماهیانه خود را به خاطر رفتن به زیارت و هر دلیل دیگر جلو بیندازند، یک قاشق غذاخوری تخم شوید را با یک مشت گل‌گاو‌زبان دم کرده، سپس نیم سیر (75 گرم) گز انگبین (گز علفی) را خرد کرده به دم‌کرده اضافه نمایند بعد از نیم ساعت آن را صاف نموده نوش جان کنند.
این شیوه جلو انداختن و یا باز شدن در میان زنان استان کرمان آزموده شده و متداول است. زمان باز شدن از سه روز پس از مصرف دم نوش تا 12 روز حتمی است.
تخم‌ها و دانه‌های گیاهی قاعده‌آور
میخک، سورنجان، عاقرقرحا، جوز هندی، زنجبیل، آویشن، سیاه‌دانه، مصطکی، تخم‌پیاز، کباب چینی و تخم یونجه را به طور مساوی آسیاب کنید و یک قاشق چای‌خوری (سرخالی) از این مخلوط با اندکی عسل در 3 وعده میل کنید. این‌ها در طب سنتی مفتح یعنی باز‌کننده یا قاعدعه‌آور نام دارند.
10 گرم تخم‌کرفس و تخم‌شنبلیله و 5 گرم زنیان، تخم‌شوید و انیسون (گیاه تخم رازیانه را انیسون گویند.) را نیم‌کوب و مخلوط کرده؛ سپس آن‌ها را چهار قسمت کنید و هر قسمت را در 2 لیوان آب‌جوش دم کنید. پس از صاف‌کردن، صبح و عصر آن را بنوشید.
یک مثقال کاکنج (عروس پشت‌پرده)، مریم‌نخودی و گل بومادران را جوشانده با مقداری شکر سرخ مازندران مخلوط کنید و روزی 3 استکان صبح و ظهر و شب میل کنید.
برگ بید، گنه گنه، خربق سفید را به طور مساوی آسیاب کرده، تا پودر شوند؛ سپس ترکیب را در کپسول‌های خالی ریخته و روزانه سه تا شش عدد میل کنید. این داروی گیاهی از باز کننده‌های بسیار خوب به شمار می‌رود.
از دیگر گیاهانی که اثربخشی آن‌ها در زمینه تنطیم قاعدگی یا زود پریود شدن، شناخته شده و به شکل تکی یا ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل این موارد هستند:
گیاه سداب، میوه یا گیاه رازیانه، شاهی تازه، جعفری تازه یا خشک، گزنه، گل گیاه گل گندم، بادرنجبویه، گیاه پنج انگشت، گل زعفران، بابونه، بومادران، نعناع و برگ سنا.
گاهی اوقات خانم‌ها روند طبیعی پریود شدن خود را کاملا از دست می‌دهند و این به دلیل پریود نشدن یا عقب افتادن دوره‌های قاعدگی به مدت چند روز است. علاوه بر درمان‌های دارویی که برای رفع این مشکل وجود دارد روش‌های خانگی و آسانی هم وجود دارد که به شما در داشتن یک پریود منظم و به موقع بسیار کمک خواهد کرد.
تغییر در شیوه ی زندگی
۱- استراحت کنید و استرس نداشته باشید.
استرس زیاد باعث میشود تا پریودتان عقب بیافتد.استرس عملکرد هیپوتالاموس تان،بخشی از مغز که هورمونهایتان را تنظیم میکند و باعث پریود میشود را تغییر میدهد.اگر فکر میکنید استرس باعث عقب افتادن پریود تان شده است،منابع استرس در زندگی تان را ارزیابی و آنها را کاهش دهید.
اگر میتوانید چند روزی از کار یا مدرسه مرخصی بگیرید.از این زمان برای آرام شدن،خوب غذا خوردن و ورزش کردن استفاده کنید.
تعهدات اجتماعی تان را که ممکن است باعث استرسی شدنتان شود را لغو کنید.زمانی را برای خلوت با خودتان اختصاص دهید.
مدیتیشن یا یوگا را امتحان کنید.
اگر استرس تان مزمن است،با فردی که میتواند کمک کند صحبت کنید.ملاقات کردن با یک درمانگر که میتواند در پیدا کردن یک راه حل خوب به شما کمک کند را در نظر بگیرید.
۲- حمام آب داغ بگیرید.
هیچ توضیح علمی برای این که چرا حمام آب داغ باعث زودتر پریود شدن میشود وجود ندارد،اما بسیاری آن را سودمند میدانند.احتمالا به این دلیل سودمند است که آب گرم بدن و همچنین استرس های فیزیکی و احساسی تان را آرام میکند.زمانی که میخواهید پریود شوید،به خودتان زمان دهید و به آرامی در وان آب گرم به مدت طولانی دراز بکشید.
اضافه کردن روغن های آرام کننده به وان را امتحان کنید.روغن های اسطوخودوس،lemongrass و رُز به شما کمک می کنند تا هنگام حمام کردن آرام شوید.
روی رها کردن بدنتان و آرام شدن آن تمرکز کنید.پاها،دستها،صورت و پوست سرتان را ماساژ دهید تا چرخش خونتان را بهبود بخشید.
۳- وزن مناسبی داشته باشید.
اگر وزن بدنتان نسبت به قدتان ۱۰ درصد کمتر از حالت طبیعی است،ممکن است در چرخه ی قاعدگی تان اختلال ایجاد کند.بسیاری افراد متوجه شده اند که کمی اضافه کردن وزن باعث شده است که چرخه ی قاعدگی شان منظم تر شود.
با صحبت با پزشک متوجه شوید که وزن مناسب برای شما چه وزنی است.همچنین میتوانید از شاخص BMI استفاده کنید اما آگاه باشید که محققان با درست بودن این شاخص برای تعیین میزان سلامتی یک فرد،مخالف هستند.
اگر اختلال غذایی مانند بی اشتهایی یا پرخوری دارید،فورا آن را درمان کنید.درمان این اختلالات توسط خودتان بسیار سخت است.این مشکلات علاوه بر اختلال در چرخه ی قاعدگی تان،میتوانند باعث ایجاد مشکلات سلامتی طولانی مدت دیگری نیز شوند.
راه باز شدن قاعدگی، امتحان درمان‌های خانگی
۴- بررسی کنید که زیاد ورزش نکنید.
بسیاری از ورزشکاران که روزانه تمرین می کنند،عقب افتادن پریود یا نامنظم بودن آن را تجربه می کنند.تمرین بیش از اندازه میتواند به کاهش استروژن در بدن و متوقف کردن پریود بیانجامد.پایین بودن استروژن میتواند عوارض جانبی منفی مانند شکننده شدن استخوان ها داشته باشد.اگر فکر میکنید مشکلتان تمرین بیش از حد است،لازم است که سریعا این عادتان را تغییر دهید.
راجع به برنامه ی تمرینی تان با پزشکتان صحبت کنید تا تعیین کند که مشکلتان چیست.دونده های مسافت های طولانی،وزنه برداران و سایر ورزشکارانی که ورزش های سنگین روزانه انجام میدهند،در معرض بیشترین خطر هستند.
اگرچه ممکن است دلیلی برای سخت تمرین کردن وجود داشته باشد،مهم است که اگر بیش از اندازه ورزش میکنید،برای سلامتی تان آن را کم کنید.
۵- استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی را در نظر بگیرید.
استفاده از قرص ها یا سایر داروهای ضدبارداری هورمونی میتواند کنترل کامل چرخه ی قاعدگی تان را به شما بدهد و همچنین میتوانید برای چند ماه از پریود شدن جلوگیری کنید.داروهای ضدبارداری هورمونی معمولا برای درمان نامنظمی های قاعدگی،پریود های دردناک یا طولانی استفاده میشوند.با پزشکتان راجع به این که آیا استفاده از این داروها برایتان مناسب است،صحبت کنید.

پیدا کردن دلیل اصلی
۱- ارزیابی کنید که حامله نباشید.
دلایل زیادی برای پریود نشدن وجود دارند.اگر بارداری در صدر لیست نگرانی هایتان است،باید تست بارداری بگیرید و بعد تصمیم بگیرید.بیشتر تست های بارداری تا ۵ روز یا بیشتر پس از روزی که پریودتان باید شروع می شده است،جواب درستی نمی دهند.
اگر بیشتر از ۱۲۰ ساعت(۵روز)از آخرین رابطه ی جنسی تان نگذشته است،قرص های ضدبارداری اورژانسی یک انتخاب برای شماست.این دارو حاوی مقدار زیادی پروژسترون است.این هورمون با متوقف شدن رهایی تخمک از تخمدان و جلوگیری از لقاح، عمل میکند.هرچه زودتر از آن استفاده کنید،موثرتر است.برای این دارو نسخه لازم نیست.
اگر بیشتر از ۱۲۰ ساعت گذشته است یا تست بارداری تان مثبت شده است،این قرص عمل نمی کند.به یک درمانگاه محلی بروید تا راههای دیگرتان را بررسی کنید.چه تصمیم به سقط و چه تصمیم به ادامه دادن بارداریتان بگیرید،به حمایت فوری نیاز خواهید داشت.
خودتان اقدام به سقط جنین نکنید.اینکار به شدت خطرناک است و میتواند به آسیب دائمی یا مرگ منجر شود.به یک بیمارستان یا مرکز درمانی بروید تا راههای ایمن این کار را یاد بگیرید.
راه باز شدن قاعدگی، امتحان درمان‌های خانگی
۲- علل طبیعی دیگر برای عقب افتادن پریود را بدانید.
برای بعضی ها داشتن چرخه ی قاعدگی نامنظم کاملا طبیعی است.بدن هر فردی متفاوت است و بعضی ها پریودشان هرچند وقت یکبار عقب می افتد یا چندماه پریود نمی شوند.شیردهی و یائسگی علل طبیعی دیگری برای اختلال در چرخه ی قاعدگی هستند.اگر مطمئن نیستید که علت عقب افتادن پریودتان با تغییرات هورمونی طبیعی در ارتباط است،با پزشک صحبت کنید.
به چرخه تان توجه کنید و الگوی آن را دنبال کنید.اکثر زنان چرخه ی ۳۵-۲۱ روزه دارند.زمان بین ۲ پریودتان میتواند با گذشت زمان ،همانطور که بدنتان رشد و تغییر میکند،عوض شود.فقط به این دلیل که یک پریودتان عقب افتاده است،دلیل نمیشود مشکلی داشته باشید.هرچند اگر بیشتر از ۱ بار تکرار شد،باید با پزشک صحبت کنید.
یائسگی معمولا حدود ۵۰ سالگی اتفاق می افتد اگرچه میتواند زودتر اتفاق بیافتد.سطح هورمون ها در بدنتان اُفت میکند،باعث میشود پریودتان نامنظم شود و در آخر به طور کلی متوقف شود.
بعضی ها در دوره ی شیردهی پریود میشوند اما بعضی دیگر نمی شوند.بستگی به این دارد که چندبار به نوزاد شیرداده میشود،چقدر شیر تولید میکنید و میتواند به موارد دیگری نیز بستگی داشته باشد.
۳- بررسی کنید اگر داروهایتان باعث عقب افتادن پریودتان شده اند.
داروهای خاصی میتوانند باعث اختلال در چرخه ی قاعدگی شوند.ممکن است از دارویی استفاده میکنید که بدون آن که متوجه شوید،یکی از عوارض جانبی آن عقب افتادن پریودتان باشد.اگر از یکی از موارد زیر استفاده میکنید،ممکن است دلیل عقب افتادن پریودتان این مورد باشد:
-داروهای ضد روان پریشی
-داروهای ضد افسردگی
-داروهای فشار خون
-داروهای آلرژی
-شیمی درمانی
۴- اگر مشکل پزشکی دارید،آگاه شوید.
طبیعی است که هرچند وقت یکبار پریودتان عقب بیافتد،اما اگر ماهها از آخرین پریودتان گذشته است،مهم است به پزشک مراجعه کنید تا از سلامتتان مطمئن شوید.مشکلات اساسی خاصی میتوانند باعث اختلال در چرخه ی قاعدگی تان شوند.مشکلات زیر میتوانند یکی از دلایل باشند:
-سندرم تخمک گذاری چندتایی(PCOS) که باعث میشود بدنتان در عوض نوسانات طبیعی که باعث پریود شدن میشود،مقدار زیادی هورمون تولید کند.
-نقص عملکرد تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم که میتواند روی نظم چرخه ی قاعدگی تان تاثیر بگذارد.
-وجود یک تومور خوش خیم در غده ی هیپوفیز نیز میتواند با هورمونهایتان تداخل کند.
-بعضی افراد یائسگی زودرس را تجربه می کنند که یائسگی ای تعریف میشود که قبل از ۴۰ سالگی اتفاق بیافتد.
-مشکلات ساختاری در دستگاه تولید مثل تان نیز میتواند باعث عقب افتادن پریود شود.زخم در رحم،کمبود یک عضو تولید مثلی یا سایر اختلالات نیز ممکن است دلیل این مشکل باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی فریبا کوثری