مشخصات جنگنده صددرصد داخلی کوثر


جنگنده کوثر که خط تولید انبوه آن امروز شنبه شروع به کار کرد، صددرصد داخلی است.

به گزارش شریان نیوز،داستان هر موفقیتی این‌گونه است؛ ابتدا شما را نادیده می‌گیرند، بعد به شما می‌خندند، سپس به شما حمله می‌کنند و پس از آن شما پیروز می‌شوید. این سخن سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور است که در یادداشتی به تولید جنگنده کوثر اشاره کرده بود.

در تابستان سال جاری خبر تولید جنگنده‌ای کاملا ایرانی به نام کوثر در رسانه‌ها مطرح شد. سی ام مرداد ماه و همزمان با آغاز مراسم سالروز صنعت دفاعی، از نخستین جنگنده ایرانی با نام «کوثر» رو نمایی شد و این جنگنده بومی با حضور رئیس جمهور به پرواز در آمد.

جنگنده کوثر از آن پس وارد مرحله عملیاتی شد تا آنکه صبح امروز شنبه 12 آبان ماه مجددا به صدر اخبار بازگشت. خط تولید انبوه این جت جنگنده ایرانی صبح امروز با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی و وزارت دفاع آغاز به کار کرد. اهمیت این اقدام تا حدی است که امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح خط تولید این جنگنده، آغاز تولید این جنگنده را نقطه عطف تاریخ صنایع نظامی کشور دانست.

جنگنده کوثر از دو نظر بسیار با اهمیت است. اهمیت اول آن از بعد نظامی بوده، زیرا این جنگنده شباهت بسیار زیادی به جنگنده اف ۵ آمریکا دارد. تا جایی که بسیاری از افراد این شایعه را مطرح کردند که جنگنده کوثر همان اف ۵ آمریکایی بوده و نسبت به نسخه اصلی تنها تغییرات کوچکی در آن ایجاد شده است.

مشخصات جنگنده صددرصد داخلی کوثر

مشخصات جنگنده صددرصد داخلی کوثر
روند تولید جت‌های جنگنده از کوثر آغاز نشده است. متخصصان وزارت دفاع پیش از این با تولید و راه اندازی جنگنده‌های آذرخش، صاعقه ۱ و ۲ راه خودکفایی در تولید جت‌های جنگنده را آغاز کرده بودند. تا جایی که امروز می‌توان به صراحت گفت که جنگنده کوثر علی‌رغم شباهت در فرم و شکل به جنگنده اف ۵، از لحاظ توانمندی نظامی مدرن‌تر است. کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبانان (HUD) را شاید بتوان دو ویژگی برتر جنگنده کوثر دانست. با این دو ویژگی، جنگنده بمب افکن کوثر دقت نشانه‌گیری فوق العاده‌ای داشته و می‌تواند با استفاده از سامانه نقشه متحرک به ردیابی هوشمند دشمن بپردازد.

امیر سرتیپ عبدالکریم بنی طرفی رئیس سازمان هوایی وزارت دفاع در مورد جایگاه عملیاتی این هواپیما در نیروی هوایی کشور گفت که این جنگنده یک نوع هواپیمای پشتیبانی از نزدیک است. یعنی این نوع از هواپیما‌ها نزدیک به جبهه رزم زمینی هستند و به سرعت وارد این جبهه شده و بعد از بمباران آن باز می‌گردند. این هواپیما باید حدود ۲۸ سورت پرواز کند که امروز تا ۲۰ سورتِ آن عملی شده و بعد از انجام آخرین تست‌های عملیاتی، وارد نیروی هوایی می‌شود.

مشخصات جنگنده صددرصد داخلی کوثر

خودکفایی در تولید جنگنده، سندی بر ناتوانی تحریم‌های آمریکا

اهمیت دوم جنگنده کوثر، ساخته شدن آن به دست متخصصان داخلی بوده به طوری که این جنگنده، سلاحی صد در صد ایرانی است. به گفته امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در تولید هر فروند از این جت جنگنده بالغ بر 7 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت و بالغ بر 4 هزار نفر نیروی جوان و دانشمند ایرانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

کوثر جنگنده‌ای کاملا ایرانی بوده که می‌توان با صراحت بیان کرد تمامی قطعات آن در ایران ساخته شده است. در حقیقت برای تولید این جنگنده هیچ نیازی به خارج از کشور وجود ندارد؛ لذا آمریکا نمی‌تواند با تحریم ایران از ورود این قطعات به داخل کشور جلوگیری و خط تولید جنگنده کوثر را متوقف کند.

قطعات مهمی همچون نمایشگر دیجیتال، موتور پردازشگر مدیریت مهمات، سیستم نمایشگر، سیستم پرتابگر، کامپیوتر مرکزی سیستم شناسایی دوست از دشمن، سیستم ناوبری تاکتیکی تنها برخی از قطعاتی هستند که متخصصان جوان کشورمان با استعداد و همت خود آن‌ها را ساخته و جنگنده کوثر را تبدیل به سلاحی مدرن با استناندار‌های روز جهان کرده‌اند.

علاوه بر قطعات فوق، شاید مهم‌ترین قطعه تولیدی در جنگنده کوثر را باید موتور این جت جنگی دانست. "موتور توربوجت بومی اوج" اولین موتور جت ساخت ایران است، این موتور قابلیت عملکرد پروازی جنگنده را تا ارتفاع ۵۰ هزار پا افزایش می‌دهد. با تولید موتور اوج، جمهوری اسلامی ایران در زمره ۸ کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتور‌ها قرار گرفت.

مشخصات جنگنده صددرصد داخلی کوثر

همین موضوع نشان می‌دهد تولید یک موتور جت جنگی تا چه میزان حساس بوده و نیازمند توانایی علمی و تخصصی بالایی است. بیش از ۱۴ هزار قطعه در این موتور به کار می‌رود که موجب می‌شود، ساخت این موتور، نیازمند فناوری بسیار پیچیده‌ای باشد.

عبدالکریم بنی طرفی مشاور عالی امور فنی و تحقیقاتی وزیر دفاع تولید صد در صدی موتور جنگنده کوثر را تفاوت این جنگنده با نمونه‌های قبلی آن مثل سیمرغ و آذرخش می‌داند که تمامی تجهیزات آن در داخل کشور و توسط مراکز دانش بنیان و متخصصان داخلی مطابق با استاندار‌دهای بین المللی ساخته شده است.

حضور صد‌ها شرکت دانش بنیان در تولید جنگنده کوثر یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این جنگنده بومی است. "۸۵ درصد قطعات جنگنده «کوثر» در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه یادداشت خود به نقش شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خصوصی تحقیقاتی پرداخته است. در قسمت دیگری از این یادداشت آمده که دستاورد این پروژه ده‌ها شرکت دانش‌بنیان با هزاران نفر جوان متخصص است که دانش تولید این محصولات را دارند. بیش از ۸۵% قطعات این هواپیما در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود و این شرکت‌ها هر روز طرح‌های جدیدی را برای توسعه محصولات ارائه می‌دهند.

مشخصات جنگنده صددرصد داخلی کوثر

به نظر می‌رسد دیگر زمان نادیده گفتن و تمسخر توانمندی‌های جوانان ایرانی سپری شده، آنان که تا دیروز موفقیت‌های جوانان این مرز و بوم را جدی نمی‌گرفتند؛ امروز به تحریم‌های همه جانبه روی آوردند و آرزو دارند بتوانند مانع پیشرفت‌های علمی و نظامی کشورمان شوند؛ خودکفایی ایران در تولید جنگنده کوثر و افتتاح خط تولید این جنگنده ایرانی خط بطلانی بر این آرزوی دشمن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان