بی توجهی به تفکیک جنسیتی در کتاب کار و فناوری اصلاح می شود


بی توجهی به تفکیک جنسیتی در کتاب کار و فناوری اصلاح می شود

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص درج مطالبی همچون گلدوزی، خیاطی، ترمه دوزی و تهیه سالاد در کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی برای دانش آموزان پسر گفت: این ایراد به دلیلی بی توجهی به بحث تفکیک جنسیتی وارد بوده و اصلاح می شود.

با استقرار نظام آموزشی 3-3-6 و اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی در سال تحصیلی 92-91 با هدف آنچه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش با عنوان 'بالا بردن توانایی های مهارتی دانش آموزان' از آن نام بردند، دو درس تفکر و پژوهش و کار و فناوری به این پایه اضافه شد.
حیدر تورانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: این درس در واقع شکل توسعه یافته و جدید درس حرفه و فن قدیم است و طبیعی است وقتی کتاب مشترک نوشته می شود سهم دخترها و پسرها در آن یکسان خواهد بود.
وی تصریح کرد: البته در دنیای امروز پسرها هم باید مهارت هایی همچون خیاطی و آشپزی را فرا بگیرند چرا که بهترین آشپزها و خیاطان مرد هستند اما بهتر است بتوانیم برای دخترها و پسرها کتاب کار و فناوری جدا داشته باشیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در دوره جدید تغییرات کتاب های درسی برای تدوین کتاب کار و فناوری دقت بیشتری کرده و کتابی ویژه دختران و کتابی نیز ویژه دانش آموزان پسر ارائه کرده و موضوعات را تفکیک خواهیم کرد.
تورانی بیان داشت: اما در عین حال باید توجه داشت که در دنیای امروز و در شرایطی که همه اعم از دختر و پسر وارد بازار کار می شوند این تفکیک همانند گذشته چندان موضوعیت ندارد اما در هر صورت باید این دقت را داشته باشیم که در مباحث مورد اشاره در کتاب های درسی سهم دختران و پسران رعایت شده و کم و زیاد نشود.
وی در پاسخ به این سوال که اکنون سهم دختران و پسران در کتاب های درسی به چه میزان است، اظهار داشت: به درستی نمی دانم این نسبت چقدر است اما اصلاحاتی را در این رابطه انجام خواهیم داد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری کتاب 'مدیریت خانواده و سبک زندگی' پایه دوازدهم چاپ شده و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است که یکی از این کتاب ها مشترک بین دختر و پسر و یک کتاب هم ویژه دختران است.
تورانی در خصوص تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ارائه تکالیف مهارت محور در سه سال اول ابتدایی نیز گفت: هدف از این طرح آن است که دانش آموزان کلاس های 16 تا 25 نفر فعالیت های درسی خود را در مدرسه انجام داده و در منزل به کارهای مهارتی بپردازند.
وی ادامه داد: از جمله این کارهای مهارتی آن است که دانش آموز وقتی از مدرسه به خانه بازگشت، برداشت های خود از یک برنامه کودک را یادداشت برداری کند و یا نحوه مرتب کردن اتاق و اقداماتی که برای تغییر فضای اتاق خود انجام داده را بنویسد و در کلاس برای همکلاسی های خود بازگو کند.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توضیح داد: همچنین دانش آموز می تواند در کلاس توضیح دهد چه بازی هایی با دوست یا برادر و یا خواهر خود در منزل انجام داده و یا در مهمانی چگونه با همسالان خود ارتباط برقرار و دوستی برای خود انتخاب کرده است.
تورانی اضافه کرد: دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم ابتدایی و دوره اول متوسطه نیز در قالب برنامه ویژه مدرسه یا بوم می توانند 2 ساعت از ساعات رسمی آموزشی را در هفته به امور مهارتی بپردازند که این کار ضمن کسب مهارت برای دانش آموزان، فرصت مناسبی را برای اولیای مدارس ایجاد می کند تا توانمندی و خلاقیت های خود را به نمایش بگذارند.
علمی**1883**1440

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟