طرز تهیه کباب کوبیده گوسفندی، ترد و خوشمزه


طرز تهیه کباب کوبیده گوسفندی، ترد و خوشمزه

کباب کوبیده گوسفندی از گوشت قلوه گاه گوسفند تهیه می‌شود، اما به دلیل چرب بودن این گوشت از قسمت سردست نیز می‌توان استفاده کرد. در ادامه طرز تهیه این کباب و نحوه سیخ گرفتن آن شرح داده خواهد شد.

در میان کباب‌های ایرانی، کباب کوبیده محبوبیت ویژه‌ای دارد و تقریبا نمی‌توان فردی را یافت که از میل کردن این غذا لذت نبرد. اگرچه کباب کوبیده گوسفندی به سادگی آماده می‌شود، اما کباب کردن آن روی منقل به گونه‌ای که از سیخ جدا نشود، کمی دشوار است.

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده گوسفندی

به منظور تهیه این کباب سنتی ایرانی برای چهار الی پنج نفر، به دو الی سه ساعت زمان و مواد اولیه‌ای که در ادامه ذکر می‌شود، نیاز دارید.

مواد لازم
گوشت گوسفند یک کیلوگرم
پیاز 2 الی 3 عدد
گوجه فرنگی، نمک و فلفل به میزان لازم

نکته: از گوشت سردست یا قلوه گاه گوسفند استفاده کنید. اگر قلوه گاه را انتخاب کردید، طرز تهیه آن کمی متفاوت خواهد شد که در ادامه به آن اشاره می شود.

طرز تهیه کباب کوبیده گوسفندی

  1. پیاز را رنده کنید و آب آن را کاملا بگیرید. برای این منظور پیاز را در یک پارچه نخی تمیز یا الک گذاشته و با دست فشار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود.
  2. اکنون پیاز، گوشت، نمک و فلفل را مخلوط کنید. به مدت چند دقیقه گوشت را ورز دهید.
  3. اگر پس از ورز دادن، گوشت گرم شده بود، آن را حدود ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود.
  4. یک کاسه آب کنار دست خود قرار دهید و دست خود را با آن مرطوب کنید. سپس مقداری از مایه گوشت را بردارید و به سیخ بگیرید. مایه را روی سیخ قرار دهید و با حرکت دست به سمت بالا و پایین آن را روی سیخ پهن کنید، در حین اینکار چندین مرتبه لبه‌های کار را دوباره روی سیخ برگردانید. اینکار را تکرار کنید تا گوشت روی سیخ پهن شده و به آن بچسبد.

    طرز تهیه کباب کوبیده گوسفندی، ترد و خوشمزه

  5. برای کباب کردن به آتش نیاز دارید. آتش را روشن کنید و زمانی که کاملا گرفت، سطح آن را در منقل مسطح کنید تا کباب‌ها به طور یکسان حرارت ببینند. سیخ‌ها را روی منقل بچینید و مرتب آن‌ها را زیرورو کرده و آتش را باد بزنید. زمانی که گوشت خودش را گرفت، دیگر نیازی نیست آتش را باد بزنید.
  6. کباب‌ها را تا زمانی که بپزند، دائما زیرورو کنید تا دو طرف آن یکنواخت بپزد وگرنه گوشت از سیخ جدا خواهد شد.
  7. گوجه زمانی کمی برای کباب شدن نیاز دارد، بنابراین در اواخر پخت کباب‌ها گوجه را روی منقل قرار دهید. در صورت تمایل مابین گوجه فلفل سبز نیز به سیخ بکشید و کباب کنید.
  8. پس از آنکه کباب آماده شد، آن را در بین نان و در ظرف قرار دهید و مقداری سماق کوبیده روی آن بپاشید. هنگامی که کباب‌ها کمی از حرارت افتاد، ابتدا و انتهای کباب را با دست از سیخ آزاد کنید و سپس بین نان قرار دهید، یک دست را روی نان بگذارید و اندکی فشار دهید و با دست دیگر سیخ را بیرون بیاورید.

کباب کوبیده گوسفندی آماده است، دور آن را با گوجه کبابی، جعفری خرد شده، خیار شور وغیره تزیین کرده و سرو نمایید.

چند نکته:

  • آب پیاز را کاملا بگیرید، در غیر اینصورت گوشت هنگام کباب کردن از سیخ جدا می‌شود.
  • کباب‌ها را دائما روی منقل بچرخانید تا دو طرف کباب‌ها به یک اندازه پخته شود. در صورتی که یک طرف کباب‌ها سریعتر بپزند، هنگام زیرورو کردن سیخ ها، کباب از سیخ جدا خواهد شد.
  • گوشت قلوگاه گوسفند بسیار چرب است. در صورتی که کباب را از این گوشت تهیه کردید، برای آنکه هنگام کباب کردن گوشت از سیخ جدا نشود، قبل از سیخ گرفتن کباب، به گوشت دو عدد تخم مرغ اضافه کنید.

اگر آب پیاز را کاملا گرفته باشید و کباب را در فواصل زمانی کوتاه روی منقل بچرخانید، مطمئن باشید که هنگامی کباب کردن گوشت از سیخ جدا نخواهد شد.

 

طرز تهیه کباب کوبیده گوسفندی، ترد و خوشمزه

 

کباب کوبیده در فر

در زندگی آپارتمان نشینی امروز کمتر امکان برپا کردن آتش در منقل برای کباب درست کردن وجود دارد، اما نگران نباشید، زیرا می‌توانید کباب کوبیده گوسفندی را بدون نیاز به منقل و با استفاده از فر تهیه کنید. برای آنکه کباب کوبیده در فر را تهیه کنید، به شیوه زیر عمل کنید.
  1. باید سیخ‌ها را در سینی فر بچینید.
  2. فر را از قبل با حرارت ۲۴۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.
  3. سینی را در قسمتی که شعله فر در آن قرار دارد، به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید. در این مدت مرتب سیخ‌ها را بچرخانید و مقداری کره ذوب شده یا روغن به آن بزنید.
  4. وقتی کباب‌ها آماده شدند، آن‌ها را از فر خارج کرده و به شیوه‌های که ذکر شد، از سیخ جدا کنید.
 
طرز تهیه کباب کوبیده گوسفندی، ترد و خوشمزه
 
معمولا این کباب همراه با چلو سرو می‌شود. برای این منظور  برنج را دم کنید و مقداری از آن را با زعفران دم کرده، مخلوط کرده و برای تزیین روی برنج قرار دهید. بهتر است کنار ظرف مقداری کره نیز قرار دهید.
اگر یک سیخ از کباب کوبیده گوسفندی را با یک سیخ جوجه کباب سرو کنید، به آن کباب وزیری و اگر با کباب برگ سرو کنید به آن کباب سلطانی گفته می‌شود. به این ترتیب برای میهمانی‌ها و مجالس می‌توانید میکسی از این کباب‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید و سفره خود را رنگین‌تر کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع کباب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی