اعتراض مشتریان به بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی


اعتراض مشتریان به بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی

در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از مردم برای خرید خودرو در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا ثبت نام کرده‌اند، اما خبری از تحویل خودروهای ثبت نامی به مشتریان در موعد مقرر نشد که این موضوع با اعتراض مشتریان همراه شده است. در ماه‌های گذشته، اطلاعیه‌هایی از سوی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای پیش فروش... نوشته اعتراض مشتریان به بدقولی خودروسازان در تحویل...

در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از مردم برای خرید خودرو در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا ثبت نام کرده‌اند، اما خبری از تحویل خودروهای ثبت نامی به مشتریان در موعد مقرر نشد که این موضوع با اعتراض مشتریان همراه شده است.

در ماه‌های گذشته، اطلاعیه‌هایی از سوی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای پیش فروش خودرو منتشر شد که با استقبال بسیاری از متقاضیان همراه بود، اما در زمان تعیین شده، مشتریان با عدم تحویل خودروهای ثبت نامی از سوی خودروسازان مواجه شده‌اند که اعتراض آن‌ها را به دنبال داشت. از طرفی، التهابات بازار و شرایط نامناسب صنعت خودرو مشکلاتی را برای خودروسازن و به خصوص مردم به وجود آورد که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

اعتراض مشتریان به بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی

شکایت مشتریان در مورد تحویل خودروهای ثبت نامی

مشتریان نسبت به عملکرد شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا معترض بوده و بدقولی آن‌ها در تحویل خودرو را عدم رعایت حقوق مصرف‌کنندگان می‌دانند. از طرفی مردم بر این باورند که این شرکت‌ها تخلفاتی در نحوه اجرای مفاد قرارداد انجام داده و نسبت به شکایتی که انجام می‌شود، پاسخگو نیستند. در ادامه، برخی از شکایت‌های مشتریان را مشاهده می‌کنید:

1.‌ چرا به شرکت سایپا که هنوز پرایدهای موعد مرداد و شهریور ماه را تحویل نداده است اجازه ثبت نام مجدد می‌دهند؟ شاید انتظار دارند زمانی که قیمت‌ها افزایش یافت، با چند میلیون بیشتر به تحویل خودروهای ثبت نامی اقدام کنند.

2. در پیش فروش قطعی ایران خودرو در تاریخ تیرماه 97 یک خودرو سمند خریدم و تمام مبلغ آن را هم پرداخته‌ام. موعد تحویل اول مهر بود، ولی الان خودرو را تحویل نداده‌اند. لطفا پیگیری کنید.

3. زمان تحویل خودروی من از شرکت سایپا فرا رسیده و با توجه به گفته شورای تنظیم بازار تا مشخص نشدن قیمت‌های جدید خودروسازان باید با نرخ قبلی خودرو را تحویل دهند، ولی شرکت سایپا دعوت نامه‌های تحویل خودرو را صادر نمی‌کند. تو را به خدا پیگیری کنید.

اعتراض مشتریان به بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی

چرا ثبت نام خودرو همچنان ادامه دارد؟

مردم به نحوه فعالیت خودروسازانی همچون سایپا و ایران خودرو معترض هستند؛ زیرا بر این باورند که خودروسازان در گذشته، دلایلی نظیر نبود قطعات مورد نیاز و مشکلات ارزی را توجیهی بر عدم تحویل خودروهای ثبت نامی عنوان می‌کردند. اما با وجود چنین مشکلاتی همچنان خودروسازان به ثبت نام جدید در تیراژ چند هزارتایی اقدام می‌کنند و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا خودروسازن می‌توانند به تعهدات خود عمل کرده و مشکلات خریداران را حل کنند یا خیر؟

اعتراض مشتریان به بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی

پاسخ مدیرعامل سایپا

محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد ما نسبت به تعهدات خود پایبند بوده و سعی داریم با وجود مشکلاتی که صنعت خودرو با آن مواجه است، روند تحویل خودروهای ثبت نامی به مشتریان را با سرعت بیشتری انجام دهیم. با اصلاح برنامه‌های تولیدی، در روز‌های آینده شرایط فعلی بهبود یافته و نیاز مشتریان خود را برطرف خواهیم کرد. البته از تمامی مشتریان سایپا که تحویل خودروی آنها با تاخیر روبرو شده، عذرخواهی می‌کنم و انتظار داریم با رفع محدودیت‌های موجود به زودی مشکلات مشتریان رفع شود.

اعتراض مشتریان به بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی

خودروهای ثبت نامی به زودی تحویل داده می‌شود

محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و معاون وزیر صنعت و معدن عنوان کرد معوقات خودروسازان داخلی به 8 ماه نمی‌رسد و نظارت دقیقی از سوی سازمان حمایت انجام می‌شود. اگر خودروسازان داخلی نظیر سایپا، ایران خودرو و کرمان خودرو معوقاتی داشته باشند، در قراردادها برای آنها ضرایب جریمه‌ای لحاظ شده که بر طبق آن باید به خاطر دیرکردهای خود، مبلغی به عنوان جریمه پرداخت کنند. از طرفی سودی برای ودیعه مشتریانی که خودروی آن‌ها به موقع تحویل داده نشده به آنها پرداخت خواهد شد. البته هیچ گزارشی جهت دیرکرد 8 ماهه در سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حوزه تحویل خودروهای ثبت نامی ثبت نشده است.

این مقام مسئول در ادامه افزود از سوی مشتریان شکایت‌هایی با عنوان دیرکرد 1 یا 2 ماهه گزارش شده که حاکی از عدم تحویل خودروهای ثبت نامی از سوی خودروسازان است. پس از بررسی‌هایی که این سازمان انجام داده، خودروسازان متعهد شدند تا به تعهدات خود در برابر مشتریان عمل کنند. برخی ادعا می‌کنند که خودروسازان مایل به تحویل خودرو نیستند که این موضوع را رد می‌کنیم.

اعتراض مشتریان به بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی

سازمان حمایت پیگیر حقوق مردم است

محمود نوابی در ادامه تاکید کرد بدون شک سازمان حمایت همواره پیگیر حقوق مردم بوده و نظارت دقیقی بر تعهدات خودروسازن دارد؛ اما باید به مشکلات خودروسازان نیز توجه داشت، چرا که آنها با مسائلی چون نبود قطعات مورد نیاز، عدم ترخیص مواد اولیه از گمرک و مشکلات ارزی مواجه‌اند. البته مشکلات ترخیص قطعات از گمرک رفع شده و مراحل قانونی جهت ترخیص آنها در حال انجام است و امیدوارم مشکلات هرچه زودتر برطرف شوند. از طرفی خودروسازان نیز سعی دارند به زودی محصولات را به دست مشتریان برسانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند