تغذیه در دوران بارداری، نقش و اهمیت آن


تغذیه در دوران بارداری، نقش و اهمیت آن

شما می توانید بیشترین چیزها را در دوران بارداری بخورید ، اما برخی از چیزهایی که توصیه می شود دوری کنید.

تغذیه در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است ، مهم است که بخورید،و تغذیه خوب شما را سالم نگه می دارد و به رشد و توسعه کودک کمک می کند،پس باید بیشتر از قبل به فکر خودتان باشید. مصرف کافئین خود را در دوران بارداری حتما بررسی کنید ،نوشیدن مقدار زیادی کافئین در دوران بارداری با سقط جنین و وزن کم هنگام تولد همراه است، بنابراین توصیه می شود میزان مصرف خود را تا ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید.

چه می توانم در بارداری بخورم؟
شما می توانید بیشترین چیزها را در دوران بارداری بخورید ، اما برخی از چیزهایی که توصیه می شود دوری کنید ، زیرا خطراتی وجود دارد که ممکن است به رشد کودک آسیب برساند برای مثال بعضی از پنیر ها، برخی از ماهی ها و بعضی از گوشت ها،…..

چقدر باید در حاملگی غذا بخورم؟
در طول حاملگی شما نیازی به غذا خوردن بیشتر از قبل از حاملگی ندارید. اگر شما فعال هستید، ممکن است در سه ماهه سوم، به ۲۰۰ کالری اضافی نیاز داشته باشید،در حال حاضر شما حامله هستید، باید از برخی غذاها و نوشیدنی دوری کنید تا خطرات کمی برای ایمنی کودک شما وجود داشته باشد

وزن من باید در بارداری چقدر باشد؟
همانطور که وزن هر زن متفاوت است، دستورالعمل هایی در مورد چگونگی وزن در دوران بارداری شما وجود ندارد. وزن شما به تنهایی یک شاخص برای اندازه گرفتن کافی و خوب نیست ،افزایش وزن کودک شما بستگی به عوامل زیادی دارد. واقعا نمیتوان مطمئن باشید که وزن کودک قبل از تولد است چقدر است . ولی سونوگرافی و سایر آزمایشات می تواند نحوه رشد کودک را نشان دهنده.

آیا می توانم در حاملگی رژیم غذایی داشته باشم؟
نه، توصیه نمی شود که در دوران بارداری رژیم بگیرید. این به این دلیل است که اگر رژیم غذایی دارید، ممکن است برخی مواد مغذی را به کودک خود محدود کنید، مقدار کالری توصیه شده برای زنان در روز ۲۰۰۰ است و این برای دو ترم اول اول خوب است. در سه ماهه سوم شما می توانید ۲۰۰ کالری اضافی در صورت فعال بودن بخورید.

چقدر تغدیه اضافی باید دردوران حاملگی بخورم؟
رژیم سالم در دوران بارداری باید رشد و تکامل جنین را حفظ کند، (حفظ سلامتی مادران) را تقویت کند و شیردهی را فعال کند. مشاوره تغذیه و مداخلات باید بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت های قبل از زایمان و ادامه حاملگی باشد تا خطر عوارض مادر، جنین و نوزاد و همچنین نتایج ناگوار کوتاه مدت و بلند مدت را کاهش دهد. نتایج حاملگی ناخواسته در زنان مبتلا به بارداری به دلیل نارسایی یا چاق در مقایسه با زنان باردار که وزن آنها در محدوده طبیعی است شروع می شود. افزایش نیازهای غذایی و انرژی در دوران بارداری از طریق سازگاری های متابولیکی متعدد انجام می شود؛ حاملگی در طیف گسترده ای از تغییرات در تامین انرژی و افزایش وزن به طور موفقیت آمیز است. با این حال، اگر محدودیت های مواد مغذی بیش از محدودیت های پاسخ های سازگار باشد، شواهد نشان می دهد که جنین شایستگی متابولیکی متفاوتی را که ممکن است به عنوان یک بیماری (دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی) در زندگی بزرگسالان ظاهر شود، توسعه می دهد.

الکل در هنگام بارداری
در هنگام بارداری از الکل اجتناب کنید. الکل در خون مادر می تواند به طور مستقیم از طریق بند ناف به نوزاد منتقل شود. با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مصرف سنگین الکل در دوران بارداری با اختلالات الکل در جنین مرتبط است.
غذاهای دریایی مانند ماهی دودی کوسه، مگس شاه، مارلین، نارنجی نارنجی و ماهی تیلغیش در مقادیر جیوه متیل بالا هستند. جیوه متیل یک ماده شیمیایی سمی است که می تواند از طریق جفت منتقل شود و می تواند برای مغز، کلیه ها و سیستم عصبی مغز نوزاد متولد شود.
مواد غذایی غیر پاستوریزه : طبق گزارش وزارت بهداشت زنان باردار که در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف از دو نوع مسمومیت غذایی هستند: باکتری های لیستریا ، و توکسوپلاسموز، عفونت ناشی از انگل
عفونت لیستریا ممکن است باعث سقط جنین، تولد نوزاد، زایمان زودرس و بیماری با مرگ نوزادان شود.
هنگامی که به افزایش وزن بارداری می آید، مادران به تصویر بزرگ نگاه کنند: در حین معاینه منظم قبل از تولد، تمرکز بر این واقعیت است که کودک به طور معمول رشد می کند. تعداد کل کالری که در طول روز در طول بارداری مورد نیاز است، بستگی به ارتفاع زن، وزن آن قبل از بارداری و میزان فعالیت آن روزانه دارد. به طور کلی، زنان کم وزن برای دوران بارداری نیاز به کالری بیشتری دارند، زنان دارای اضافه وزن و چاقی نیاز کمتری دارند.

رژیم های بارداری غلط
هنگامی که یک مادر به بیماری صبحگاهی مبتلا است، بزرگترین اشتباهی که او می تواند انجام دهد فکر می کند که اگر او غذا نخورد.
علت دقیق بیماری صبحگاهی مشخص نیست، اما ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی با کاهش قند خون باشد. این شکایت رایج می تواند موجب تهوع و استفراغ در بعضی از زنان بویژه در سه ماه اول بارداری شود. "این قطعا تنها در صبح اتفاق نمی افتند. این هر زمان از روز است، برخی از خواسته های معمول برای شیرینی، غذاهای سالم، گوشت قرمز یا مایعات است.

تغذیه بارداری: گروههای غذایی
پروتئین
کارشناسان توصیه می کنند روزانه ۷۵ تا ۱۰۰ گرم پروتئین در دوران بارداری مصرف شود. پروتئین به طور مثبت بر رشد بافت جنین، از جمله مغز تاثیر می گذارد. همچنین در طول حاملگی پستان و رحم شما رشد می کند و این نقش را در افزایش تولید خون شما ایفا می کند.
- گوشت : یک مادر می تواند یک عفونت توکسوپلاسما را به کودک خود منتقل کند، که می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند نابینایی و ناتوانی ذهنی در زندگی شود.
برخی از غذاها ممکن است خطر ابتلا به زنان باردار را برای دیگر انواع مسمومیت غذایی، از جمله بیماری های ناشی از سالمونلا و باکتری افزایش دهد
این غذاها را برای جلوگیری از بارداری و به همین علت زنان باردار را تهدیدی می کنند:
- تخم مرغ های خام یا نوشیدنی مثل تخم مرغ نرم و سرخ شده یا آبدار . غذاهای حاوی تخم مرغ ناقص، مانند خمیر کوکی خام یا خمیر کیک، شکلات بستنی خانگی، سیب زمینی خانگی، سس. ، جوانه های خام و یا نوشابه مانند یونجه،
اسید فولیک
زمانی که مواد مغذی در غذاها یافت می شود ، به عنوان فولات شناخته می شود، یک ویتامین B است که برای کمک به جلوگیری از نقایص مادرزادی در مغز و نخاع نوزاد، معروف به نقص لوله عصبی است
ممکن است مقدار قابل توجهی از اسید فولیک را از رژیم غذایی به تنهایی دریافت کنید. به همین دلیل توصیه می کند که زنان که سعی در داشتن یک نوزاد دارند، یک مکمل روزانه ویتامین دریافت کنند که حاوی ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز برای حداقل یک ماه قبل از باردار شدن است. در دوران بارداری، زنان توصیه می کنند مقدار اسید فولیک به میزان ۶۰۰ میکروگرم در روز افزایش یابد، مقداری که معمولا در ویتامین روزانه یافت می شود.

منابع غذایی در دوران بارداری
سبزیجات سبز برگ، غلات غنی شده با ، نان ، لوبیا، میوه های مرکبات. کلسیم یک ماده معدنی است که برای ساخت استخوان ها و دندان های کودک استفاده می شود. طبق آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، اگر یک زن باردار کلسیم کافی نداشته باشد. این ماده معدنی از مغازه های مادر در استخوان هایش گرفته می شود و به نوزاد برای رفع نیازهای اضافی بارداری داده می شود . بسیاری از محصولات لبنی همچنین با ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی است که با کلسیم کار می کند تا استخوان ها و دندان های کودک را تقویت کند.
زنان باردار در سن ۱۹ به بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. با توجه به نوجوانان باردار در سن ۱۴ تا ۱۸ سالگی نیاز به ۱۳۰۰ میلی گرم هر روز دارند. که به چند مورد اشاره میکنیم:
شیر، ماست، پنیر، آب و مواد غذایی تقویت شده با کلسیم، ماهی قزل آلا ،برخی از سبزیجات برگ (کلم).
آهن : زنان باردار روزانه ۲۷ میلیگرم آهن نیاز دارند، که دو برابر میزان مورد نیاز زنان است که انتظار نداشتنداین مقدار باشد. مقادیر اضافی از مواد معدنی برای تهیه خون بیشتر برای تهیه نوزاد با اکسیژن مورد نیاز است. بدست آوردن آهن کم در دوران بارداری می تواند منجر به کم خونی شود، وضعیتی که باعث خستگی و افزایش خطر ابتلا به عفونت می شود.
منابع غذایی: گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا خشک شده و نخود فرنگی، غلات غنی شده با آهن.
پروتئین : پروتئین بیشتری در دوران بارداری مورد نیاز است، اما اکثر زنان مشکلی با غذاهای غنی از پروتئین در رژیم های غذایی خود ندارند، پروتئین را میتوان مواد مغذی سازنده در دوران بارداری توصیف کرد، زیرا به ساختن اندام های مهم در کودک کمک می کند، مانند مغز و قلب.
در طول بارداردی هدف این است که غذاهای مغذی بیشتری بخوریم، برای به حداکثر رساندن تغذیه قبل از زایمان، پیشنهاد می شود تا بر پنج دسته غذایی زیر تأکید داشته باشد میوه ها، سبزیجات، پروتئین ناب، غلات کامل و محصولات لبنی در هنگام مشاوره زنان باردار، که نیمه صفحه نسخه خود را با میوه ها و سبزیجات پرکنید
میوه ها و سبزیجات : زنان باردار باید بر روی میوه ها و سبزیجات، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم، تمرکز کنند
این غذاهای رنگارنگ کم کالری هستند و پر از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.
پروتئین
زنان باردار باید از پروتئین های خوب در هر وعده غذایی برای حمایت از رشد کودک استفاده کنند. غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، توفو پنیر، شیر، آجیل و دانه
دانه های کامل : این غذاها یک منبع مهم انرژی در رژیم غذایی هستند و همچنین فیبر، آهن و ویتامین B را تامین می کنند، حداقل نیمی از انتخابات کربوهیدرات زن باردار هر روز باید از دانه های کامل، از جمله بلغور جو دوسر، ماکارونی کامل گندم یا نان و برنج باشد.
لبنیات : هدف ۳ تا ۴ وعده غذای لبنی در روز است. غذاهای لبنی مانند شیره ماست و پنیر منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و ویتامین D هستند.

تغذیه بارداری: تغییرات در وزن
بدن شما هنگام بارداری افزلیش وزن می کند ! همانطور که وزن خود را افزایش می دهید ، آن را به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه بدن شما پرورش کودک شما را در حال رشد است در نظر بگیرید. تا زمانی که شما آماده تولد هستید، میزان کل خون شما تا ۶۰٪ افزایش خواهد یافت.
سینه های شما با شیر پر می شود. رحم شما به اندازه کافی بزرگ شده و مایع آمنیوتیک شما پر شده است. نوزاد شما رشد کرده است. برای انجام تمام این تغییرات سازنده، بدن شما در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری ، حدود ۳۰۰ کالری اضافی در روز نیاز دارد.
همچنین می تواند به ایجاد بلوک های ضروری ساختاری از رشد و سلامت کلی کودک شما کمک کند.
مواد غذایی که روزانه مصرف می کنند، بر بدن ما تاثیر می گذارند، چگونه بدن ما را بهبود می بخشد و رشد می کند، و چگونه در طول سال ها انرژی و قدرت خود را حفظ می کنیم. این همچنین سلامت پایه تغذیه ای که فرزندان ما با آن متولد شده است را تعیین می کند و الگوهای رفتاری خویش را در دوران کودکی و فراتر از آن فراهم می کند.
بدون شک، یک برنامه غذای مغذی، متعادل و متعادل می تواند یکی از بزرگترین هدیه هایی است که به نوزادتان میدهید باشد. تغذیه بارداری برای یک کودک سالم ضروری است.
مهم نیست که چند هفته در تقویم شمارش معکوس شما باقی مانده است، هرگز برای شروع خیلی دیر شده است! تغذیه بدن خود با ترکیبی خوشمزه از غذاهای مغذی می تواند باروری شما را بهبود بخشد، در طول بارداری شما را سالم نگه دارد و راه را برای یک کار آسان تر هموار سازد.

چرا ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم من مهم هستند؟
ویتامین ها و مواد معدنی در تمام عملکرد بدن نقش مهمی ایفا می کنند. در تغذیه بارداری شما نیاز به اسید فولیک و آهن بیشتری نسبت به زنانی که باردار نیستید دارید.

چگونه می توانم مقدار اضافی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری را دریافت کنم؟
مصرف یک مکمل ویتامین قبل از زایمان می تواند اطمینان حاصل کند که شما این مقدار اضافی را دریافت می کنید. یک رژیم کاملا جامد باید تمام ویتامین ها و مواد معدنی دیگر مورد نیاز در دوران بارداری را تهیه کند.

چه چیزی در مورد خوردن ماهی در تغذیه دوران بارداری باید بدانم؟
برخی از گونه های ماهی دارای سطوح بالاتری از فلزی به نام جیوه نسبت به دیگران هستند. جیوه با نقص های تولد مرتبط است. برای محدود کردن تماس با جیوه، چند دستورالعمل ساده را دنبال کنید. شما همچنین باید مشاوره های مربوط به ماهی های گرفته شده در آب های محلی را بررسی کنید.

چگونه مسمومیت غذایی بر بارداری من تاثیر می گذارد؟
مسمومیت غذایی در یک زن باردار می تواند مشکلات جدی برای او و جنین او ایجاد کند. استفراغ و اسهال باعث می شود که بدن شما بیش از حد آب را از دست دهد و باعث اختلال در تعادل شیمیایی بدن شما شود. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، این دستورالعمل کلی را دنبال کنید:
- شستن دست ها قبل از غذا خوردن، پختن تمام مواد خام قبل از خوردن،
- آشپزخانه خود را پاک کنید بعد از دست زدن و تهیه غذاهای نوشیدنی، دست ها، چاقوها، صفحات ضد آب و تخته های برش را بشویید.
- اجتناب از تمام غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت خام و نوشیدنی. سوشی با ماهی خام خوردن (سوشی پخته شده امن نیست). مواد غذایی مانند گوشت گاو، یا مرغ باید به دمای داخلی داخل سالن پخته شود.

لیستریوز چیست و چگونه می تواند بر حاملگی من تاثیر بگذارد؟
لیستریوز نوعی از بیماری های ناشی از مواد غذایی است که توسط باکتری ها ایجاد می شود. زنان باردار ۱۳ برابر بیشتر از لیزرریوز را در مقایسه با جمعیت عمومی دریافت می کنند. لیسترئیوز می تواند باعث علائم خفیف و مانند آنفولانزا مانند تب، درد عضلات و اسهال شود، اما همچنین ممکن است نشانه ای از آن نداشته باشد. لیسترئیوز می تواند منجر به سقط جنین، تولد نوزاد و زایمان زودرس شود. آنتی بیوتیک ها می توانند برای درمان عفونت و حفاظت از جنین خود تجویز شوند. برای جلوگیری از لیستروزیس، از خوردن غذاهای زیر در دوران بارداری اجتناب کنید:
- شیر غیر پاستوریزه و غذاهای ساخته شده با شیر غیر پاستوریزه
- هات داگ، گوشت ناهار، و برش های سرد، مگر اینکه آنها تا قبل از خدمت گرم شوند تا گرم شوند
- پودر خنک و گوشت گسترش می یابد
- غذاهای دریایی دریای سرد شده
- غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت خام و ناقص

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان