سیاست داخلی و خارجی نامزد راست‌گرای برزیل/ دلایل حمایت «بولسونارو» از آمریکا و اسرائیل


سیاست داخلی و خارجی نامزد راست‌گرای برزیل/ دلایل حمایت «بولسونارو» از آمریکا و اسرائیل

ایالات متحده همچنان آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می‌داند و در این راستا به دنبال گسترش نفوذ خود و اسرائیل در برزیل است.

ایالات متحده همچنان آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می‌داند و در این راستا به دنبال گسترش نفوذ خود و اسرائیل در برزیل است.

«سیدجعفر هاشمی» سفیر اسبق کشورمان در برزیل در تشریح فضای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آخرین تحولات و پیش‌بینی‌هایی که در مورد دور دوم انتخابات برزیل منتشر شده نشان از پیروزی «ژایر بولسونارو» نامزد حزب راست افراطی سوسیال لیبرال دارد و این بدان معناست که احزاب چپ در برزیل تا حد زیادی با افول روبرو بودند که این تا حدی به سناریوی نفوذ آمریکا در برزیل بر می‌گردد. سابقه این نفوذ به زمان ریاست‌جمهوری «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» بر می‌گردد و در آن زمان با توجه به سیاست‌های او فاصله میان فقیر و غنی تا حد زیادی کم شد و از سوی دیگر، برزیل توانست ۲۰۰ میلیارد دلار از بدهی‌های خود را پرداخت کند. در اینجا بود که ایالات متحده از قوت گرفتن جناح چپ در برزیل احساس خطر کرد و در صدد برهم زدن معادله مذکور بر آمد.

وی ادامه داد: آمریکا به خوبی می‌دانست که برزیل دروازه ورود به آمریکای لاتین است و هز زمانی که در این کشور اتفاق خاصی رخ دهد مابقی کشورهای آمریکا لاتین هم دستخوش تغییر خواهند شد. بخشی از این روند به دلیل پیوندها و ارتباط‌های معنوی برزیل و شخص لولا اتفاق افتاد که هوگو چاوز و کاستروها بخشی از این ارتباط به شمار می‌رفتند. از این منظر واشنگتن که آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می‌دانست، سناریوی نفوذ و تغییر فاز فکری در کشورهایی مانند برزیل، بولیوی، کوبا، ونزوئلا و حتی آرژانتین را در دستور کار خود قرار داد تا از این طریق بتواند خط فکری ضد غربی که پایه اندیشه چپ‌ها به حساب می‌آمد را خنثی کرده و مورد هدف قرار دهد. از این منظر بود که برکناری لولا و روسف در این میان پیگیری و به سرعت عملیاتی شد.

این تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین با اشاره به خط فکری نامزد حزب راست افراطی برزیل، اظهار کرد: نگاه و خط فکری بولسونارو به دلیل اینکه از تفکر افراطی دست راست بهره می‌برد تا حد زیادی به غرب و آمریکای فعلی نزدیک است؛ این طرز فکر باعث شده تا او را به عنوان «ترامپِ برزیل» مورد خطاب قرار دهند. یکی از موضوع‌های مهمی که در شخصیت‌شناسی سیاسی او باید مد نظر قرار بگیرد، نزدیک بودن بیش از حدش به اسرائیل است. او در ایام انتخابات پرچم برزیل را در کنار پرچم اسرائیل به اهتزاز در آورد و رسماً اعلام کرد که اگر در دور دوم انتخابات پیروز شود بدون تردید سفارت فلسطین در برزیل را تعطیل می‌کند و دستور انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس را صادر خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدل نگاه‌های داخلی بولسونارو بسیار خطرناک است و حتی از او به عنوان یک چهره ضد زن در برزیل نام برده می‌شود. این در حالی است که مردم این کشور همچنان از رکود اقتصادی و فقر رنج می‌برند و حتی آمار رشد اقتصادی (۱.۱ درصد) هم از سوی بسیاری از تحلیلگران نادرست و دروغ ارزیابی شده است. ریشه این رکود اقتصادی از سال ۲۰۱۴ تاکنون متغیر بوده و البته عملکرد ضعیف تیم روسف هم باعث شده این رکود اقتصادی از نیمه دوم سال ۲۰۱۵ به گونه‌ای دیگر خود را نمایان کند. سوء مدیریت، یکی دیگر از دلایل وضعیت وخیم اقتصادی در برزیل است و تمام این محورها باعث شده تا نارضایتی به حد زیادی افزایش پیدا کند. در این راستا، بولسونارو به عنوان نامزد حزب راستگرای برزیل از این خلاء و سوء مدیریت‌ها به نفع خود استفاده کرده و با شعارهای عامه پسند آراء زیادی را به سوی خود هدایت کرد. بنابراین با پیروزی او سیاست داخلی و خارجی برزیل به سوی غرب متمایل خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط