انتخابات 2018 کنگره؛ چه حزبی پیشتاز است؟


انتخابات 2018 کنگره؛ چه حزبی پیشتاز است؟

تهران-ایرنا- در حالی که فقط یک هفته تا زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا باقی مانده است، پیش بینی ها نشان می دهند که شانس دمکرات ها در کسب اکثریت در مجلس نمایندگان بیشتر است و در سنا توفیق چندانی برای چنگ زدن به کرسی های جمهوری خواهان ندارند.

به گزارش ایرنا، در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای حفظ اکثریت جمهوری خواهان در کنگره تلاش می کند رقابت برای کسب کرسی های سنا همزمان با آماده شدن آمریکا برای انتخابات برای تعیین سرنوشت کنگره جدید افزایش یافته است.
در مجموع، انتخابات برای تعیین سرنوشت 470 کرسی در کنگره برگزار می شود و همه 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا تعیین تکلیف می شوند. در سنا رقابت برای کسب یک سوم از 100 عضو این مجلس در انتخابات یعنی 35 کرسی است.
تلاش ها برای رقابت در کنگره افزایش یافته است و با توجه به این که باید برای هر 470 کرسی کنگره جایگزینی پیدا شود نه دمکرات ها و نه جمهوری خواه هان آمادگی ندارند جایگاه خود را از دست بدهند.
اکنون جمهوری خواهان اکثریت را در مجالس سنا و نمایندگان در اختیار دارند و دمکرات ها به شدت تلاش می کنند این اکثریت را بشکنند.
با وجودی که نتایج نظرسنجی از امکان پیروزی دمکرات ها سخن گفته اند افرادی همچون «استیو بنن» استراتژیست سابق ترامپ این پیش بینی ها را نامطمئن دانسته و نتایج این نظرسنجی ها را درباره این که دمکرات ها راحت می توانند کنترل کنگره را کسب کنند نادرست خوانده است.

** آیا دولت دو پاره در آمریکا تشکیل می شود؟
«دولت دو پاره» در آمریکا اصطلاحی که زمانی استفاده می شود که کنترل کاخ سفید و کنگره در این کشور در اختیار دو حزب مختلف جمهوری خواه و دمکرات است.
پیروزی دمکرات ها بر اکثریت جمهوری خواه کنونی در کنگره می تواند شرایط را برای ترامپ برای تصویب طرح هایش دشوارتر کند.
اما در این لحظه تنها راه برای درک این که کدام حزب در کنگره برنده خواهد شد از طریق نظرسنجی ها است.
هر چند نظرسنجی ها نمی توانند به طور کامل و قطعی پیش بینی کنند که کدام حزب کنترل کنگره را بدست خواهد بود اما گرایش های سیاسی را در میان رای دهندگان کلیدی نشان می دهند.
موسسه پژوهشی 'ایپسوس' به تازگی نظرسنجی با توجه به جامعه آماری 3 هزار و 867 آمریکایی بالای سن هجده سال انجام داد. نظرسنجی با هر یک از این افراد از طریق آنلاین و درباره گرایشات سیاسی در آستانه انتخابات انجام شد.
در این نظرسنجی 2 هزار و 62 نفر اعلام کردند در انتخابات شرکت می کنند.
از آنها پرسیده شد: اگر انتخابات سال 2018 برای کنگره همین امروز برگزار می شد در حوزه انتخابیه محل اقامت خود، به نامزد دمکرات رای می دادید یا نامزدجمهوری خواه؟
در کل از میان 40 درصد از افراد بزرگسال شرکت کننده در این نظرسنجی گفتند به کاندیدای دمکرات و 32 درصد عنوان کردند که به کاندیدای جمهوری خواه رای می دهند.
فقط 4 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که قصد دارد به نامزدی از حزب سیاسی دیگر رای دهند.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که گرایش های سیاسی در آمریکا در انتخابات میان دوره ای بیشتر به سمت دمکرات ها است هر چند که مولفه های دیگری می تواند در چند هفته باقی مانده تا انتخابات 6 نوامبر این نتیجه را تغییر دهد.

** در سنا چه کسی اکثریت را در اختیار خواهد گرفت؟
پیش بینی درباره کرسی های سنا با توجه به این که تنها یک سوم از کرسی های تحت کنترل جمهوری خواهان در معرض انتخابات قرار دارد، آسانتر از مجلس نمایندگان آمریکا است. این بدان معناست که بعید به نظر می رسد وضعیت کنونی تغییر زیادی کند مگر این که دمکرات ها بتوانند در هفته های آتی آرای بیشتری را جلب کنند.
براساس نظرسنجی موسسه «فایو ترتی ایت» (538) که داده های مختلف از نظرسنجی های مختلفی را برای درک بهتر از نتایج نظرسنجی ها گردآوری می کند، سنا همچنان تحت کنترل اکثریت جمهوری خواهان خواهد بود.
این موسسه پیش بینی کرده که شانس جمهوری خواهان برای حفظ کرسی های سنا 82.8 درصد است که به طور متوسط می تواند مفهوم کسب چهار کرسی بیشتر را داشته باشد.
شانس دمکرات ها برای شکستن اکثریت جمهوی خواهان در سنا فقط 17.2 درصد است و در عین حال ممکن است دستکم دو کرسی دیگر بدست آوردند.

** عامل ترامپ در تصمیم گیری آمریکایی ها برای شرکت در انتخابات
در حالی که تنها یک هفته تا زمان انتخابات میان دوره ای درآمریکا باقی مانده است، تعداد شرکت کنندگان در هفت ایالت «جورجیا، تگزاس، تنسی، نوادا، ایندیانا، مینه سوتا و دلاویر» از شمار رای دهندگان در آخرین دور از انتخابات میان دوره ای آمریکا در سال 2014 فراتر رفته است.
نظرسنجی جدید روزنامه یو اس ای تودی و دانشگاه «سافولک» نشان داد که ترامپ مهم ترین دلیل برای تصمیم شهروندان آمریکایی درباره این است که به چه کسی رای بدهند.
براساس این نظرسنجی، 35 درصد از شرکت کنندگان گفته اند درمخالفت با ترامپ رای می دهند و فقط 23 درصد گفتند که رای آنها در جهت حمایت از رئیس جمهوری است.
از میان افراد نظرسنجی شده، فقط یک چهارم گفتند که تحت تاثیر رئیس جمهور نیستند.
با این وجود، ظاهرا آمار مخالفان ترامپ، او و جمهوی خواهان را ناامید نکرده است. ترامپ به امید حمایت از نامزدهای جمهوری خواهان در سراسر کشور کارزارهای انتخاباتی به راه انداخته تا موضع آنها را تقویت کند.
ترامپ در کارزارهای انتخاباتی اغلب می گوید کسانی که به جمهوری خواهان رای می دهند انگار به او رای می دهند.
دمکرات ها برای پیروزی درمجلس نمایندگان آمریکا نیاز دارند دستکم 23 کرسی را از چنگ جمهوری خواهان خارج کنند. نظرسنجی های اخیر نشان می دهدکه دمکرات ها می توانند 40 کرسی را بدست آورند.
هر حزبی که اکثریت را درانتخابات میان دوره ای را کسب کنند رئیس بعدی مجلس نمایندگان را انتخاب خواهد کرد زیرا «پل ریان» رئیس کنونی این مجلس گفته است که به دنبال انتخاب مجدد نیست.
براساس نظرسنجی ترتی فایو ایت شانس دمکرات ها برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان 5 از 6 و شانس جمهوری خواهان فقط یک از 6 است.

**پیروزی جمهوری خواهان چه مفهومی دارد؟
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «دیوید لونهارت» پیروزی جمهوری خواهان در کنگره را عامل ایجاد یک شوک سیاسی عنوان کرد و نوشت: این به معنای، پایان تحقیقات «رابرت مولر» مسئول تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا، شکست برنامه بیمه سلامت برای چندین میلیون نفر، قوانین سختگیرانه تر در انتخابات، کاهش بیشتر مالیاتی برای اقشار ثروتمند، آسیب بیشتر به محیط زیست خواهد بود.
وی این موارد را قابل قبول ترین پیامدهای پیروزی قاطع جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای و حفظ کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا ارزیابی کرد و نوشت چنین نتیجه ای هر چند که بعید به نظر می رسد اما ممکن است و نظرسنجی های چند وقت گذشته نشان می دهد که این اتفاق ممکن است رخ دهد.
نویسنده این روزنامه آمریکایی نوشت: رای دهندگانی با گرایش جمهوریخواه از جمله سفیدپوستان در سراسر ایالت های جنوبی ممکن است صرف نظر از ناامیدی از عملکرد ترامپ به نامزدهای جمهوری خواه در کنگره رای دهند.
رای دهندگانی با گرایش های چپ از جمله لاتین تبارها و جوان ها ممکن است مشارکت پایین تری داشته باشند موضوعی که به طور معمول در انتخابات میان دوره ای رخ می دهد.
صرف نظر از این که چه اتفاقی خواهد افتاد، دمکرات ها احتمالا برای نخستین بار از سال 2012 آرای عمومی را در انتخابات مجلس نمایندگان از آنِ خود خواهند کرد.
ترامپ درکل شخصیتی نامحبوب است اما ترکیبی از موضوعات از جمله تغییر مرزهای حوزه ی انتخاباتی (در آمریکا به معنای تعیین غیرمنصفانه حوزه های انتخاباتی به طوری که حزب یا دسته یا نژاد خاصی دارای اکثریت گردد و هدف از آن اکثریت در انتخابات است) و تمرکز رای دهندگان دمکرات در شهرهای اصلی ممکن است به این معنا باشد که کسب آرای عمومی به طور خودکار به کسب اکثریت در مجلس نمایندگان تعبیر نمی شود.
در سنا به نظر می رسد که انتخابات تاکنون شانسی برای دمکرات ها ندارد. چندین رقابت انتخابات سنا در ایالت های قرمز دمکرات ها را وادار کرد تا از کرسی های خود دفاع کنند. ایالت های قرمز به ایالت هایی گفته می شود که همواره به حزب جمهوری خواه رای می دهند. بنابراین جمهوری خواهان ممکن است اکثریت کنونی خود را گسترش دهند و این امر نسیر را برای آنها هموار می کند.
ترامپ ممکن است از پیروزی جمهوری خواهان برای فخرفروشی درباره عملکرد بهتر دولت کنونی نسبت به دولت های پیشین آمریکا از جمله دولت «باراک اوباما»، «بیل کلینتون»، «رونالد ریگان»، «لیندون جانسون» و «هری ترومن» استفاده کند که همگی در اولین انتخابات میان دوره ای دوران ریاست جمهوری شکست خوردند.
اروپام**9158**2040

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟