شاخص های اعضای شورای تهران برای انتخاب شهردار چیست؟


اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران پس از گذشت بیش از یک سال، برای سومین بار در آستانه آزمون انتخاب شهردار پایتخت قرار گرفته اند.

ایران اکونومیست - شاخص های اعضای شورای تهران برای انتخاب شهردار چیست؟
به گزارش ایران اکونومیست؛ شورای اسلامی شهر تهران که 21 عضو دارد در دوره پنجم از شهریور سال 96 کار خود را آغاز کرده است.
این اعضا برای اولین بار محمد علی نجفی را به عنوان شهردار تهران برگزیدند که پس از هفت ماه استعفا کرد.
سید محمدعلی افشانی دومین شهردار منتخب اعضای شورا در دوره پنجم بود که 23 اردیبهشت سکان مدیریت شهری پایتخت را به دست گرفت و حالا در کمتر از شش ماه فعالیت به دنبال ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعلام شده است شهرداران نیز مشمول این قانون خواهند بود.
گرچه برخی نمایندگان مجلس در استفساریه ای دنبال تثبیت افشانی در شهرداری هستند اما اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز فرآیند انتخاب شهردار جدید را شروع کرده اند و امروز اسامی 30 کاندیدای کلی که اعضا پیشنهاد داده اند اعلام شد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گزینه های پیشنهادی اعضای این شورا برای تصدی پست شهرداری پایتخت امروز (دوشنبه) را اعلام کرد و گفت: محسن هاشمی، علی اوسط هاشمی، سید کامل تقوی نژاد، الهه کولایی، سمیع الله حسینی مکارم، علی مقدس زاده، علی ربیعی، مناف هاشمی، سید محسن پورسیدآقایی، معصومه ابتکار، حجت الله میرزایی، رضا اردکانیان، عباس آخوندی، مصطفی سلیمی، نصرالله جهانگرد، شهیندخت مولاوردی، مصطفی موسوی لاری و ایرج معزی ازجمله گزینه های پیشنهادی اعضا برای شهرداری تهران هستند.
وی افزود: همچنین مصطفی سالاری، جواد امام، حمید امامی، غلامرضا انصاری، رسول کشت پور، ابراهیم شیخ، صادق خرازی، محمد ابراهیم انصاری لاری، پیروز حناچی، واعظ احمدی، محمودرضا خواجه نصیر و علی اصغر احمدی اسامی افرادی هستند که توسط اعضا برای تصدی پست شهردار مطرح شده اند.
در شرایط حاضر اینکه اعضای شورا براساس چه شاخص هایی گزینه ها را برای تصدی شهردار اعلام کرده اند نکته مهمی است که خبرنگار در گفت وگو با برخی اعضای شورا به آن پرداخته است.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره ملاک های انتخاب شهردار اظهارداشت: اعضای شورای شهر از ابتدای فعالیت خود 16 معیار را برای انتخاب شهردار تصویب کردند که براین اساس شهردار تهران باید فردی شجاع ،ضد فساد ،ضد تخلف و معتقد به اصلاح طلبی و اصلاح کارها باشد.
وی گفت : شهرداری که برای تهران انتخاب می‌شود باید دارای حسن شهرت و از کارایی، تجربه و دانش لازم برای اداره شهرداری تهران برخوردار باشد .
این عضو شورای شهر تهران داشتن شأنیت در سطح ملی را از دیگر ملاک های انتخاب شهردار عنوان و بیان کرد: شهردار تهران جایگاهش به گونه ای است که با حاکمیت، دولت و قوای سه گانه و نهاد رهبری باید تعامل داشته باشد لذا باید فردی باشد که بتواند این تعامل را بخوبی انجام دهد.
وی تاکید کرد: شهرداری که برای تهران انتخاب می‌شود باید کاردان باشد نه اینکه با سعی و خطا فعالیت‌ها را انجام دهد بلکه با اتکا بر دانش و تجربه خود بتواند تهران را اداره کند.
نوری اظهار داشت: دنبال این نیستیم که موضوعات گذشته تکرار شود اما موضوعاتی که در برای آقایان نجفی و افشانی ایجاد شد موضوعاتی غیرقابل پیش بینی بود.
مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: اعضای شورا از ابتدا با اطمینان از اینکه می‌توانند با اجماع قوی‌ترین مدیران اجرایی کشور را به عنوان شهردار انتخاب کنند جلسات متعددی داشتند.
وی توضیح داد: نجفی بدون اختیار و به دلیل بیماری از شهرداری استعفا کرد و افشانی هم با قانون منع به کارگیری بازنشستگان مواجه شد.
فراهانی ادامه داد : مردم بحق توقع دارند خدمات مناسبی را در شهر دریافت کنند و تحول گذشته در مدیریت شهری خللی در وظایف شهری و خدمات دهی به مردم ایجاد نکرد.
وی اظهارداشت: شهردار آینده تهران باید شهرداری و چالش های آن را بشناسد و بتواند در خصوص اقتصاد شهری و موضوعات مالی دیدگاه روشنی داشته باشد .
این عضو شورای شهر تهران مهمترین چالش های شهر را مساله اداره شهر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: همچنین شهردار باید به دولت و نهادهای حاکمیتی تعامل داشته باشند.
علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم درباره معیارهای انتخاب شهردار تهران گفت: معیارهایی که شورای شهر در نظر گرفته زمان دار نیست بلکه معیارهای منطقی هستند.
وی بیان کرد: در دو‌ مورد گذشته شورا انتخاب های خوبی داشت اما تغییر و تحول ها خارج از اراده شورا بود.
اعطا افزود: این بار حساسیت شورا خیلی بیشتر است؛ چون اعضای شورای شهر برای سومین بار شهردار را انتخاب می کنند این دغدغه را دارند که انتخاب مناسبی باشد .
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با بعضی نظرها که می گویند شورای شهر در دو انتخاب گذشته موفق نبوده مخالفم، اظهار داشت: هرچند نتیجه کار اعضای شورا در دو انتخاب گذشته موفقیت آمیز نبود اما این موضوع و رفتن شهردار خارج از اراده شورا بود و شورا در هر دو مورد انتخاب موفقی داشت.
اعطا گفت: وقتی عملکرد شوراها و شهرداری های کلانشهرها و شهرهای کوچک را بررسی می کنیم در اکثر آنها شوراها و شهرداری ها با هم اختلاف جدی دارند یا اینکه در بسیاری از شوراها بین اعضای شورای شهر شکاف جدی هست اما شورای شهر تهران هیچ یک از این دو موضوع را نداشت و برای من کمی عجیب است که چرا کسی از این منظر از شورای شهر دفاع نمی کند.
وی افزود: شورای شهر تهران تا آخرین لحظات از دو شهردار دفاع کرد و این موضوع مهم است.
سخنگوی شورای شهر تهران عنوان کرد: کسی که به عنوان شهردار انتخاب می شود باید مورد تایید کلیت نظام باشد و حوزه شهرداری را بشناسد و به این حوزه مسلط باشد .
وی گفت: برای تسلط بر کار نیازمند زمان نباشد و این هم به این معنا نیست که شهردار تهران باید از بدنه شهرداری باشد بلکه ممکن است از خارج از شهرداری تعیین شود اما دارای دانش و تجربه کافی برای اداره شهر باشد.
سید آرش میلانی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: از انتخاب شهرداران در دو نوبت گذشته دفاع می کنم چراکه 16شاخصی که شورای شهر شهردار را بر اساس آنها انتخاب کرد مهم و قابل استفاده در تمام ایران است.
وی گفت: این شاخص ها بر اساس خرد جمعی تصویب شد و هنوز هم حاکم است.
میلانی اظهارداشت: شهردار تهران باید چهره ای ملی باشد و قابلیت مدیریت کلان را در مقاطع مختلف دارا باشد.
وی عنوان کرد: فساد ستیز و برنامه پذیر بودن هم از شاخص ها و معیارهای حکمرانی خوب است که کسی به آنها ایراد نمی‌گیرد .
میلانی گفت: در مورد دور سوم انتخاب شهردار هم قائل به همین شاخص ها هستیم اما ممکن است ارائه برنامه شهردار با توجه به اینکه شورای شهر در حال بررسی برنامه سوم توسعه است با حساسیت کمتری روبه رو باشد و نیاز به ارائه برنامه مستقل از سوی کاندیداها نباشد.
پایتخت نشینان اینک منتظر هستند تا ببینند درصورتی که نتیجه استفساریه نمایندگان مجلس برای ادامه فعالیت شهردار تهران به نتیجه نرسد اعضای شورای شهر چه گزینه ای را به عنوان شهردار جدید این کلانشهر انتخاب می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...