همه چیز درباره دیابت دوران بارداری/ شب ادراری کودکان را جدی بگیرید


همه چیز درباره دیابت دوران بارداری/ شب ادراری کودکان را جدی بگیرید

رئیس دومین کنگره بین‌المللی اورولوژی درباره مشکلات شب ادراری کودکان و علت آن توضیحاتی داد.

همه چیز درباره دیابت دوران بارداری/ شب ادراری کودکان را جدی بگیریدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرزانه شریفی‌اقدس متخصص اورولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی و رئیس دومین کنگره بین‌المللی اورولوژی در نشست خبری این کنگره، اظهار کرد: رشته نورولوژی رشته‌ای است که مشخص می‌کند کدام بیماری‌ها در اعصاب مثانه اثر منفی گذاشته است؛ بیماری که بسیاری از مشکلات مختلف از جمله ستون فقرات، مشکلات مادرزادی در ناحیه گردن که بیماری غدد نامیده می‌شود و بیماری‌هایی دیگر مانند اعصاب کنترل کننده کف لگن و روده‌ها را در طولانی مدت تحت تأثیر قرار داده و زندگی فرد را دچار مشکلاتی بسیار می‌کند.

وی افزود: تمام بیماری‌هایی که اثرات منفی در کلیه‌ها گذاشته، آن را نابود کرده و سیستم بهداشت را مختل می‌کند در کنگره بین‌المللی نورولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بیماری‌ درمان‌هایی مختلف مانند دارودرمانی و جراحی دارد که با برپایی چنین کنگره‌هایی می‌توان در ابتدای ابتلا به بیماری‌ فهمید کدام بخش درگیر بیماری است و به کدام تخصص نیاز دارد.

شریفی‌اقدس بیان کرد:کنگره نولوروژی هرساله برگزار می‌شود و به دلیل اینکه جزء گروه‌هایی است که چندین شاخه پزشکی را درگیر می‌کند اهمیت زیادی دارد، در این کنگره 6 الی 7 رشته و چندین سخنران از کشورهای مختلف شرکت خواهند کرد.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: بیماری که با مشکلات مثانه با پزشک مراجعه می‌کند در ابتدا خود پزشک و بیمار متوجه می‌شود که توسط یک متخصص نباید بررسی شود بلکه چندین متخصص باید آن را بررسی کند تا بتوانند به طور دقیق علت بیماری را متوجه شوند.

وی تصریح کرد:‌هدف از برگزاری این کنگره‌ها تنها بهبود حال بیمار است و برگزاری چنین کنگر‌ه‌هایی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای خارجی رو به افزایش است چرا که در این کنگره‌ها افراد با اظهارنظرات خود اطلاعاتشان را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند.

مشکلات بیماران ضایعه نخاعی

شریفی‌اقدس با بیان اینکه یکی از مباحث مطرح شده در این کنگره مشکلات بیماران ضایعه نخاعی است، اظهار کرد: بیمارانی که ضایعه نخاعی و مشکلات ادراری دارند کم کم از جامعه دور شده و به دلیل ویلچرنشینی دیگر در جامعه فعالیت نمی‌کنند، با رسیدن به این حالت و به دلیل ترد شدن، دچار مرگ می‌شوند و در واقع هدف از برپایی این کنگره‌ها بهبود حال آنها است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی افزود: کنگره نورولوژی رشته جوان و تازه‌ای است که بر اساس نیاز افراد بررسی می‌شود. این رشته به دلیل تازگی نیاز دارد که مطالب جدیدی هر روز به آن اضافه شود.

ضایعات مادرزادی ستون فقرات

وی اضافه کرد: نوزادانی که با ضایعات ستون فقرات به دنیا می‌آیند ممکن است در ظاهر و در پنهان با ضایعاتی روبرو باشند؛ در ظاهر فرد ممکن است در ناحیه کمری ضایعه داشته باشد اگر این ضایعه آشکار باشد باید به جراح مغز و اعصاب منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار گیرد.

شریفی‌اقدس بیان کرد:‌ ضایعه ستون فقرات باعث وارد شدن وارد شدن صدمه به اعصاب، نخاع و کلیه می‌شود و اگر به مرور تحت درمان قرار نگیرد مادر این کودک نمی‌تواند فرزندش را مانند سایر کودکان از پوشک بگیرد و به دلیل آن که کودک نمی‌تواند ادرار خود را کنترل کند باید همیشه با پوشک باشد.

رئیس دومین کنگره بین‌المللی اورولوژی تأکید کرد: قابل ذکر است فردی که جراحی می‌شود تا پایان عمر باید ادرار خود را کنترل کند؛ ضایعات ستون فقرات پنهان ممکن است خود را به شکل ضایعات پوستی نشان دهد که درمان آن نسبت به نوع آشکار آن ساده‌تر است، تمام درمان‌ها در زمان رشد بسیار مهم است و اگر دیر درمان شود ممکن است کار از کار گذشته باشد و دیگر به راحتی نتوان مشکلات آنان را برطرف کرد.

ارتباط دیابت دوران باردری با ضایعات ستون فقرات کودک

وی بیان کرد: از دلایل ابتلای کودکان به این بیماری دیابت دوران بارداری است که باعث ایجاد ضایعات ستون فقرات می‌شود؛ همچنین یکی دیگر از علت‌های این بیماری کمبود اسید فولیک است.

شریفی‌اقدس تصریح کرد: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در کنگره بیماری ام اس است چرا که این بیماری هم نیاز به بررسی‌های زیاد دارد؛ اولین علامت بیماری ام اس اختلال دید است همچنین در ام اس به دلیل اینکه حمله‌های زیادی رخ می‌دهد ممکن است یک مسیر حرکت را درگیر کند، ما باید تعداد حمله‌های ام اس را بررسی کنیم و بدانیم بیشترین تعداد حمله در کدام ناحیه بوده است.

این متخصص اورولوژی افزود: در این کنگره ما هم به ضایعات مادرزادی هم اکتسابی می‌پردازیم؛ شب ادراری کودکان یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این کنگره خواهد بود.

وی تصریح کرد:‌ شب ادراری ممکن است ناشی از یک اختلال عملکرد مثانه باشد که هم نوع خفیف و شدت یافته دارد اگر از نوع خفیف باشد و درمان نشود ممکن است ناحیه‌ای از مثانه را فلج کند.

شریفی‌اقدس اظهار کرد: شب ادراری شدت یافته یا ثانویه 20 تا 25 درصد کودکان را درگیر می‌کند که خوشبختانه تعداد آنها کم است و پزشکان در حال درمان قطعی آن هستند از عوارض آن فلج عصبی مثانه، برگشت ادرار به مثانه و عفونت است که در نهایت منجر به مرگ فرد خواهد شد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: از مشکلات دیگر مثانه، بیمارانی هستند که ادرار خود را کنترل می‌کنند اما تخلیه مناسبی ندارند که این نوعی از ضایعات است و درمان‌های مختلفی دارد.

وی یادآوری کرد: امتیازات کنگره شامل 15 امتیاز برای متخصصان ارولوژی و جراحی است، 10.5 امتیاز برای متخصص زنان و جراحی عمومی و 7.5 امتیاز برای پزشکان عمومی و غدد اعم از کارشان و دکترا هستند؛ مهمان‌های این کنگره از کشورهای مختلف مانند سوئیس، اتریش، یونان، هلند، کویت، قطر، آلمان، ترکیه و اسپانیا هستند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید