در حال حاضر مقدار زیادی ارز و دلار در اختیار مردم قرار دارد که منتظر هستند با رسیدن 13 آبان موجی از گرانی به وجود آید و در خلاء حضور دولت ارزها را به بازار تزریق کنند، از طرف دیگر برخی کالاهای انحصاری را دپو کرده اند تا با کاهش عرضه، تورمی جدید در بازار به وجود آورند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند هفته گذشته پس از اینکه بسته دوم ارزی ارائه و تصمیم های جدیدی برای مدیریت فعالیت صرافی ها گرفته شد، به طوری که صرافی های متخلف پلمب شدند و فعالیت های دلالی در بازار ارز در میدان فردوسی محدود و حتی برخی کانال های تلگرامی و سایت های که به صورت لحظه ای با نرخ گذاری لحظه ای دلار، بازار را ملتهب می کردند، بسته شدند. همه این عوامل باعث شد نرخ دلار در چند هفته گذشته بین 13 تا 14 هزار تومان در کمترین نوسان باشد و هیجان های ماه قبل را تجربه نکند، اما این پایان کار نیست.

در واقع بانک مرکزی پس از اینکه سران قوا به این نتیجه رسیدند که برای مدیریت بازار ارز اختیارات ویژه ای به بانک مرکزی بدهند، این مجموعه در دو مقطع زمانی که نرخ دلار به قیمت 20 هزار تومان نزدیک شد ارز به بازار تزریق و تلاش کرد قیمت دلار را به کمتر از 15 هزار تومان برساند، اما این مسئله هنوز حاشیه های بازار را از بین نبرده است، چراکه دلال ها معتقدند قیمت ارز از همان روز 13 آبان روند صعودی می گیرد و دولت نیز نمی تواند نرخ ارز را کنترل کند.

دلال های دلار در انتظار نوسان

این مسائل در شرایطی مطرح می شود که معاون اول رییس جمهوری اعلام کرده است که «دولت 100 میلیارد دلار سپرده ارزی دارد و نگرانی برای بعد از تحریم های 13 آبان وجود ندارد، هرچند آمریکا نمی تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند». از طرف دیگر بورس انرژی شروع بکار کرده که می تواند بخشی از ارز صادراتی نفت را به کشور برگرداند و همواره ارز مورد تقاضای واردات و مردم را تامین کند، اما واقعیت این است که فضای دلالی تصوری دیگری را در بازار غالب کرده و همه افرادی که دلار در خانه دارند منتظر دلاری با نرخ 20، 30 و 40 هزار تومانی بعد از 13 آبان هستند، حال باید دید دولت چه سیاستی را برای کنترل این دلالی ها بکار خواهد گرفت، زیرا براساس برخی آمارهای غیررسمی امروز بیش از 20 میلیارد دلار در دست مردم است و اگر دولت نرخ ارز را کنترل نکند، به طور قطع فضای دلالی ادامه خواهد یافت و اگر نرخ ارز روندی نزولی به خود بگیرد، همین ارزهای پنهان نرخ دلار را دوباره می شکنند و به کانال قیمتی زیر 10 هزار تومان خواهند رساند.

کامران ندری مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده بانک مرکزی در گفتگو با موج ضمن اشاره به اینکه تنها راهکار مقابله با نوسانات نرخ ارز تامین نیاز متقاضایان در بازارهای رسمی است، گفت: «به طور قطع اگر صرافی ها نیاز متقاضیان ارز را با قیمت متعارف تامین کنند بازار دلالی کساد خواهد شد، از این رو دولت بعد از 13 آبان ماه باید تزریق منابع ارزی به بازار را ادامه دهد تا نوسانات قیمت ارز را کاهش دهد، چراکه در روزهای نخست بعد از 13 آبان نوسان نرخ ارز به صورت کاذب ایجاد می شود و در چنین شرایطی اگر دولت وارد عمل شود بازار آرام خواهد گرفت و کنترل آن در روزهای بعد دشوار نخواهد بود، اما اگر روند نوسانی ادامه دار شود ممکن است هزینه بیشتری به دولت و کشور وارد کند.»

کنترل نوسانات بازار در دست دولت

پیش تر دولت بخشی از تقاضای ارز برای سفر به خارج از کشور، دانشجویان خارجی و ... را از طریق ارز 5 هزار تومانی تامین می کرد، اما در بسته دوم ارزی همه این پرداخت ها لغو شد و دولت ارز مورد نیاز این بخش ها را از طریق صرافی ها پرداخت می کند که به نرخ های بالای 10 هزار تومان عرضه می شود. حال باید دید در چنین شرایطی که دلال ها در انتظار ظهور نوسان جدید در بازار هستند دولت بازار را رها خواهد یا بخشی از تقاضای مردم را با نرخ های متعارف تامین می کند؟

البرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه دولت باید مانع لجام گسیختگی در بازار ارز شود، گفت: در حال حاضر گرانی نه تنها به مردم فشار وارد می کند و برای دولت هزینه دارد، آسیب های نیز به اقتصاد کشور وارد می کند. حال براساس تجربه چند ماه گذشته که دولت بازار آزاد نرخ ارز را رها کرد، اگر این اتفاق دوباره رخ دهد، نه تنها رانت و فساد اقتصادی ناشی از معاملات ارزی برای واردکننده ها و صادرکننده ها به وجود می آید تولید و اقتصاد کشور نیز آسیب می بییند. البته باید دولت راهکار همکاری با کشورهای اروپایی را به صورت جدی دنبال کند تا بخشی از همکاری های بین المللی از طریق سوئیفت اروپایی انجام شود و روند فعالیت تولیدی در کشور ادامه داشته باشد.

براساس این گزارش اگر دولت از تجربه چند ماه گذشته استفاده نکند و بازار ارز را بعد از 13 آبان به حال خود رها کند به طور قطع فضای دلالی ارز در کشور تشدید خواهد شد و نه تنها فشار جدیدی بر مردم تحمیل می شود، بلکه بخش هایی از تولید و صنعت نیز آسیب خواهند دید.

بیشتر بدانید:

پیش بینی قیمت دلار/ دلالان چه قیمتی برای دلار پیش بینی می کنند؟

پیش بینی قیمت دلار/چرا دلال ها دلارشان را هر شب صفر می کنند؟

پیش بینی نرخ دلار/ روند صعودی دلار در نیمه دوم 97