معرفی مساجد در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا /1


معرفی مساجد در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا /1

​در آستانه اربعین حسینی و حضور شیعیان در مسیر پیاده روی نجف اشرف تا کربلاف مساجی از جمله مسجد صعصه بن صوحان و زید بن صوحان در شهر کوفه قرار دارد که به معرفی آن می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مسیرهای نجف اشرف تا کربلای معلی این روزها شاهد شاهد حضور گسترده شیعیان است که خود را با پای پیاده برای اربعین حسینی به کربلا می رسانند.

در مسیر نجف اشرف تا کربلای معلی مساجدی هست که در دو بخش به معرفی آنان می پردازیم:

مسجد صَعْصَعة بْن صوحان

مسجد جامع صعصعة بن صوحان، یکی از مساجد کوفه است که در نزدیکی مسجد سهله قرار دارد.

بنای این مسجد بارها مورد مرمت قرار گرفته است، زیرا در طول این قرن ها آثارشان از بین رفته بود. این مسجد در سال ۱۳۸۷ق بازسازی شده و ۱۶۰ متر مربع مساحت دارد.

این مسجد، مشهور به نام صعصعة بن صوحان است که از اصحاب امام علی(ع) بوده است که در این مکان به عبادت می پرداخته است.

امام علی(ع) او را از بزرگان اصحاب خود معرفی کرده و امام صادق(ع)‌ نیز او را از معدود افرادی می‌داند که امام علی(ع) را آن‌گونه که شایسته‌اش است،‌ شناخت.

در مورد جایگاه این مسجد، «شیخ عباس قمی» در کتاب مفاتیح الجنان آورده است که مسجد صعصعه از مساجد شریفه کوفه است که در نزدیکی مسجد زید بن صوحان قرار دارد و جماعتی امام زمان را در ماه رجب در آن مسجد مشاهده کرده‌اند که دو رکعت نماز خوانده و دعای منتسب به این مسجد را خوانده است.

مسجد زَیْد بْن صَوْحان

مسجد جامع زید بن صوحان از مساجد قدیمی کوفه است که در 200 متری جنوب مسجد سهله و در نزدیکی مسجد صعصعه قرار دارد.

این بنا بارها مرمت و بازسازی شده است و در آغاز قرن بیستم بنای اصلی قدیمی این مسجد تخریب شده و از نو بنا شده است. این مسجد را حاج «عبد الزهراء بن سلمان فخر الدین نجفی» متوفی سال 1963 میلادی از نو بنا کرده است و بار دگیر تخریب شده و توسط اهالی مردم تبریز ایران در سال 1395 هجری مورد مرمت و ساخت قرار گرفت.

از بنای اولیه این مسجد سه قطعه مرمر سفید باقی مانده است که بر روی آن دعا و اذکار نوشته شده است. بنای کنونی این مسجد 165 متر مربع مساحت دارد و در قرن گذشته نیز از سوی «حاج محمد جواد عطیه جبوری» مرمت شده است.

زید بن صوحان از شیعیان و یاران امام علی(ع) بوده است. زید پیش از جنگ جمل، کوفیان را به حمایت از امام علی(ع)‌ دعوت کرد و خود به همراه قبیله‌اش به این جنگ رفت و در این جنگ به شهادت رسید. زید بسیاری از روزها را روزه می‌گرفت و شب‌ها را به عبادت می‌گذراند.

شیخ عباس قمی در کتاب «مفاتیح الجنان» به اعمال مسجد زید پرداخته و دعایی را که زید بن صوحان در نماز شب می‌ خوانده است را آورده است.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا