مهندسی شیمی؛ کلید توسعه پایدار / بررسی راهکار‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی


نوروزی گفت: مهندسی شیمی؛ کلید توسعه پایدار و توسعه پایدار، اولویت اصلی کشور و تمرکز اصلی این کنگره است.

مهندسی شیمی؛ کلید توسعه پایدار / بررسی راهکار‌های بهینه‌سازی مصرف انرژیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا نوروزی، دبیر شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران در نشست خبری این کنگره که امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد با اشاره به برگزاری این همایش در بهمن‌ماه امسال گفت: این همایش به صورت مشترک توسط انجمن مهندسی شیمی ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این کنگره گردهم آوردن محققان دانشگاه و متخصصان صنعت، ایجاد بستری مناسب برای تبادل یافته‌های جدید و پیشرفت‌های فنی و شناسایی نیازهای روز صنعت از طریق ارائه مقالات، برگزاری سخنرانی‌های کلیدی، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی است.

دبیر کنگره با اشاره بر تمرکز اصلی این کنگره بر توسعه پایدار در صنایع ایران از جمله صنابع بالادستی نفت، پالایش و فرآوری نفت و گاز، پتروشیمی و شیمیایی، دارویی و غذایی، گفت: بر این اساس سعی بر آن است که در این کنفرانس راهکارهای عملی و نوین در جهت بهینه‌سازی مصرف آب، بهینه‌سازی مصرف انرژی، بازیافت پساب‌های شهری و صنعتی، کاهش اثرات زیست‌محیطی صنایع، کاهش کربن منتشر شده در صنایع ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

نوروزی گفت: با توجه به اینکه مهندسی شیمی کلید توسعه پایدار است و توسعه پایدار اولویت اصلی کشور، توجه اصلی این کنگره بر روی توسعه پایدار در صنایع ایران است. در این برنامه ­ها، راهکارهای عملی و نوین در جهت کاهش مصرف آب، بازیافت پساب­‌های شهری و صنعتی، بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش اثرات زیست محیطی صنایع، کاهش کربن منتشر شده به جو در صنایع ایران و سایر موضوعاتی که در حوزه توسعه پایدار قرار می­گیرند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به محورهای این رویداد گفت: در این کنگره در خصوص مسائلی چون پدیده‌های انتقال، ترمودینامیک، فرآیندهای جداسازی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی، دینامیک سیالات محاسباتی، سینتیک، کاتالیست و طراحی راکتور، مهندسی و کنترل فرآیند، بیوتکنولوژی، مهندسی بیوپزشکی، صنایع غذایی و دارویی، نانوتکنولوژی و علوم و فناوری پلیمر مورد بحث قرار می‌گیرد.

نوروزی افزود: مهندسی نفت و مخزن، تولید، فرآیند و تبدیل گاز طبیعی، فناوری پایدار و سبز،‌ مهندسی محیط زیست و ایمنی، استانداردسازی و آموزش در صنایع شیمیایی، مدیریت و کارآفرینی و انرژی تجدیدپذیر از دیگر محورهای این کنگره به شمار می‌رود.

در ادامه نشست، بهرام ناصرنژاد رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: کنفرانس، بهمن‌ماه سال جاری با عنوان توسعه پایدار در صنایع ایران برگزار می‌شود، زیرا توسعه پایدار یکی از مسائل و دغدغه‌های جهانی است.

وی در ادامه با تأکید بر تشکیل کمیته ارتباط با صنعت در کنفرانس امسال و تفاوت‌های آن با دیگر کنفرانس‌ها ادامه داد: مقالات علمی در بیشتر کنگره‌ها اصل قرار می‌گیرد اما دستاورد و تجربیات موفقی صنایع و بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع، یکی از برنامه‌های این کنفرانس است.

رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر افزود: در کنگره شیمی سعی داریم رابطه علم شیمی با صنعت را مورد بررسی قرار دهیم تا ارتباط صنعت و دانشگاه بدین واسطه در حوزه شیمی میسر شود.

لزوم ایجاد بستر مناسب برای شناسایی نیازهای روز صنعت

ناصرنژاد ادامه داد: این دوره از کنگره با هدف گردهم آوردن محققان دانشگاه و متخصصان صنعت و ایجاد بستری مناسب برای تبادل یافته­ های جدید و پیشرفت­ های فنی و شناسایی نیازهای روز صنعت از طریق ارائه مقالات، برگزاری سخنرانی های کلیدی، برگزاری کارگاه ­ها و نشست­ های تخصصی و برپایی نمایشگاه برگزار می شود.

در ادامه نیز نوید مصطفوی رئیس انجمن مهندسی شیمی کشور ادامه داد: انجمن مهندسی شیمی سطوح مختلفی از تحصیلکردگان در این حوزه را از دانشجو تا اعضای هیئت علمی به عنوان عضو خود دارد.

وی ادامه داد: همچنین اعضای حقیقی و حقوقی صنایع مختلف نیز عضو انجمن مهندسی شیمی هستند.

رئیس انجمن مهندسی شیمی کشور با اشاره به وجود فاصله میان صنعت و دانشگاه، گفت: ارتباط این دو نهاد خیلی مناسب نیست و به همین دلیل به اختصاص یک پنل به مسائل صنایع در این کنفرانس بسنده نکرده‌ایم و کمیته‌ای ویژه برای پرداختن به نیازهای صنایع و تجربیات آنها در حل مشکلات تشکیل داده‌ایم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !