ثبت نام یک میلیون و 800 هزار نفر در سامانه سماح/ زائران مرز‌های شلمچه و چذابه برای تردد انتخاب کنند/دشمنان قصد ایجاد تشنج در مراسم راهپیمایی اربعین را دارند


ثبت نام یک میلیون و 800 هزار نفر در سامانه سماح/ زائران مرز‌های شلمچه و چذابه برای تردد انتخاب کنند/دشمنان قصد ایجاد تشنج در مراسم راهپیمایی اربعین را دارند

گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه (سوم آبان ماه) با موضوع مشکلات تردد زائران از مرزها و تامین ارز زائران اربعین برگزار شد. به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ (/fa/component/roojanews/frame.html?href=/fa/political)گفتگوی ویژه خبری پنج...

گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه (سوم آبان ماه) با موضوع مشکلات تردد زائران از مرزها و تامین ارز زائران اربعین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه (سوم آبان ماه) با موضوع مشکلات تردد زائران از مرزها و تامین ارز زائران اربعین برگزار شد.

در ابتدای برنامه شهریار حیدری سخنگو و دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره آخرین وضعیت تردد و ترافیک اظهار کرد: می‌خواهم با یک نگاه تحلیلی و آماری صحبتم را آغاز کنم، تا الان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و یک میلیون و هفتصد و چهل هزار نفر روادید دریافت کرده اند که مجموعاً یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از این جمعیت ازمرز‌های زمینی شلمچه، چذابه و مهران و دو درصد نیز از طریق مرز‌های هوایی عبور کرده اند.

وی افزود:۶۳ در صد جمعیت زائرین از مرز مهران عبور کرده اند و دو هزار و صد و ده دستگاه اتوبوس مرز‌های مهران، چذابه و شلمچه را انتخاب و ۱۵۵۸ دستگاه نیز مرز مهران را انتخاب کرده اند.

حیدری تصریح کرد: مرز مهران نیز مانند مرز چذابه و شلمچه ظرفیت مشخصی دارد با این تفاوت که در مرز شلمچه و چذابه طرح جامعی ایجاد شده و هر دستگاهی مشخصاً در یک نقطه انجام وظیفه می‌کند لذا تردد چه به صورت انفرادی و چه ترانزیتی در مرز چذابه و شلمچه روان‌تر است.

سخنگوی ستاد اربعین بیان کرد: با توجه به زیر ساخت‌های و جمعیتی که وجود دارد ترافیک کنونی در مرز مهران کاملا طبیعی است و تا کنون از نظر تردد نفری مشکلی نداشته ایم.

وی ادامه داد:هم اکنون نزدیک به ۳۰۰ دستگاه اتوبوس آماده اند که از مرز عبور کنند و طبیعی است که مساله جمعیت دغدغه کشور عراق نیز باشد، ما از روز گذشته تا کنون چندین بار اطلاع رسانی کرده ایم که مردم برای سفر به کربلا مرز‌های چذابه و شلمچه را انتخاب کنند.

حیدری گفت:طی دو سه روز آینده ترافیک در مرز مهران ادامه خواهد داشت خواهش می‌کنم که زائران از این مسیر تردد نکنند چرا که در صورت انتخاب مسیر چذابه و شلمچه با هیچگونه ترافیکی مواجه نخواهند شد.

ثبت نام یک میلیون و 800 هزار نفر در سامانه سماح/ زائران مرز‌های شلمچه و چذابه برای تردد انتخاب کنند/دشمنان قصد ایجاد تشنج در مراسم راهپیمایی اربعین را دارند

حیدری بیان کرد: دلیل انتخاب مرز مهران به دلیل موقعیت جغرافیایی این منطقه است و بیشتر ۶۰ در صد از استان‌های ما این مسیر را انتخاب کرده اند متاسفانه مرز خسروی به دلیل عدم آمادگی کشور عراق راه اندازی نشد در نتیجه ۷ استان دیگر نیز به مسیر مهران اضافه شدند.

وی ادامه داد: قرار است کمربندی شرقی مهران توسط پلیس تا حدودی برای ترانزیت‌ها محدود شود.

در ادامه برنامه محسن کوهکن نماینده مردم لنجان طی ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: من بعد از ۵ صبح به مرز مهران رسیده‌ام و پیش بینی می‌کردیم که در شرایط معقولی کارها پیش برود و خروج از مرز انجام شود اما ۱۴ ساعت در مرز مهران معطل شدیم.

وی افزود:امروز ایراداتی دیدم و با سردار اشتری تماس گرفتم و مطلع شدم که ضمن پیگیری به مناطق مرزی امده اند چرا که بخشی از مشکلات مربوط به مسائل گمرکی و نیروی انتظامی است.

کوهکن بیان کرد:آن چیزی که به وضوح مشخص بود این بود که برای صدها اتوبوس تنها یک باجه وجود داشت.

حیدری ادامه داد: ما از ده روز پیش از طریق ستاد اربعین تاکید کردیم که خودرو‌ها کاپوتاژ انجام ندهند و اگر قرار است چنین کنند مرزهای چذابه و شلمچه را انتخاب کنند بنابر این به دلیل این که بیشتر زائران مرز مهران را انتخاب می‌کنند این مشکلات به وجود می آید البته ما در حال مدیریت شرایط هستیم و به مردم توصیه می‌کنیم که مسیرهای جنوبی را انتخاب کنند.

وی ادامه دارد :ما با سفارت عراق صحبت کرده ایم و تلاش بر این است که در مرز مهران روان سازی صورت بگیرد.

در ادامه برنامه مسعود خاتونی معاون فناوری و شبکه ارتباطی بانک ملی طی ارتباط زنده تلفنی درباره صف های طولانی در شعب بانک ملی گفت: توزیع ارز اربعین از شنبه هفته جاری به عاملیت بانک ملی واگذار شد و ما ثبت نام را علی الرغم فرصت اندک از روز یکشنبه آغاز و روز دوشنبه ارزها را توزیع کردیم.

وی افزود:به دلیل محدودیت های ارزی در کشور عراق قطعا باید توافقاتی را با طرق عراقی انجام می‌دادیم و ما برای ۲۵۰ باجه تمهیدات لازم را اندیشیدم و ۵۰۰ نیروی انسانی به عراق اعزام شدند لذا علی الرغم توافق ها عراق شرایط لازم را برای ما فراهم نکرد.

خاتونی بیان کرد: ما از روز دوشنبه برای ۵۰ نقطه تمهیدات لازم را اندیشیدیم و این مساله باعث بروز ترافیک در ایستگاههای دارای باجه شد و بنده از تمام زائرانی که در ۳۰ ساعت اول طرح با مشکل مواجه شدند عذرخواهی میکنم.

وی افزود :بعد از این ۳۰ ساعت بلافاصله کارگروه های خاصی در بانک ملی شکل گرفت و نیروهای تازه نفس به عراق اعزام شد.

معاون فناوری و شبکه ارتباطی بانک ملی گفت:بعد از این که پی بردیم ،عراق نمیتواند زیر ساخت های لازم را در اختیار ما قرار دهد از ظهر دیروز کارگروه ما دو فرآیند را ایجاد کرد که بعد از جمع بندی قوانین را به مرااکز توزیع کننده ارز ابلاغ کردیم و اکنون در حدود ۳۲۰ ایستگاه ارز به زائران در مناطق مهران،شلمچه،نجف،کربلا،کاظمین ارائه می‌شود.

محمود محمدی نسب رئیس کمیته امداد و نجات ستاد مرکزی اربعین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۴۰ مرکز درمانی در کشور عراق راه اندازی و تجهیز شده است که به محض خروج هموطنان از مرز خدمات ما نیز آغاز می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۲ هزار نفر از هموطنانمان در قالب پزشک، پرستار و امداد رسان مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه نگران بیماری‌های واگیردار و فراگیر نیستیم، ادامه داد: توصیه ما به هموطنان این است که با توجه به شرایط جوی متغیر در کشور عراق لباس مناسب همراه خود داشته باشد، با توجه به وجود امکانات لازم برای بیماران دیالیزی، اما توصیه می‌کنیم که در این ایام برای این سفر مشرف نشوند و سفر خود را به زمان دیگری موکول کنند.

حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه تا به حال سابقه نداشته است که ۲۰ میلیون جمعیت برای موضوع مشخص اجتماع کند لذا این مسئله باعث شده است تا دنیای غرب با محوریت عبری، عربی و غربی به دنبال تنش در این فضا باشند به همین دلیل وحشت زده شده اند ،افزود: دشمنان می‌خواستند کارکرد فرهنگ موضوع اربعین را تحت تاثیر قرار دهند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه از هموطنان می‌خواهیم تا به هیچ وجه با این جریانات وارد بحث‌های تنشی نشوند،گفت: زائران به هیچ وجه در مسیر‌های فرعی تردد نداشته باشند، زیرا محل استراحت، تغذیه و اسکان آن‌ها مشخص است، این جمعیت ۲۰ میلیونی برای موضوع مشخصی دور هم جمع می‌شوند و این موضوع سبب نگرانی کشور‌های غربی و برخی از کشور‌های عربی منطقه شده است لذا زائرین از ایجاد فضای تنش پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ کارکرد در حوزه فرهنگی پیش بینی شده و این موضوع باعث شده است تا برنامه دشمنان در مراسم اربعین بی اثر باشد، گفت: امسال برای اولین بار در نقاط مختلف امکانات امداد خودرو در جاده‌ها مستقر شده است تا در صورت وجود مسئله‌ای مشکل حل شود.

دبیر کمیته ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امسال بیمه، اجباری نشده است، خاطرنشان کرد: از مجموعه‌ی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری که در سامانه سماح ثبت نام کرده اند باید بگویم که همه بیمه هستند، با توجه به اتفاقاتی که در سال گذشته و ساز‌های پیش از آن به وقوع پیوست سقف بیمه ۲۳۰میلیون در نظر گرفته شد لذا با ۱۵ هزار تومان زائران می‌توانند بیمه شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال در حوزه خدمات بالاترین خدمت دهی را با کمترین قیمت در حوزه بیمه تعریف کرده ایم، افزود: ۱۲ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی برای سه روز اول پیش بینی شده است به طوری که تمرکز ما بیشتر برای روز‌های اول است لذا برای همان تعداد افرادی که از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرده اند نیز ناوگان حمل و نقل برای بازگشت پیش بینی شده است، امسال از تجربه سال‌های گذشته بهره‌مند شده ایم.

وی با اشاره به اینکه امکانات برابر با برنامه و جمعیت است، گفت: کسانی که قصد تشرف دارند باید تلاش کنند تا ظرف ۲۴ ساعت آینده ثبت‌نام خود را انجام دهند.

حسن پلارک رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش خدمات دهی داشته ایم، افزود: ما برای ۳ میلیون نفر برنامه ریزی کرده ایم، موکب‌های عراق با انتهای اربعین جمع آوری می‌شوند، اما ما تا ۵ روز بعد هم اقدام به خدمت دهی به زائرین می‌کنیم.

سردار محسن فتحی زاده رئیس کمیته امنیتی، انتظامی ستاد مرکزی اربعین در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در اربعین امسال هیچگونه مشکل امنیتی نداشته‌ایم و لطف خداوند شامل حال ما شده است، گفت: همه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نیرو‌های مسلح در عملیات اربعین مشارکت داشتند تا به الان تمهیدات و مراقبت‌های لازم در داخل مرز‌های خودمان صورت گرفته است، در داخل مرز عراق هم برابر هماهنگی‌های صورت گرفته و اطلاعاتی که از تلاش‌های نیرو‌های امنیتی و انتظامی حشدالشعبی داریم، آن‌ها نیز سعی کرده اند تا امنیت لازم را برقرار کند، در آنجا هم موفقیت امنیتی خوبی به دست آمده است، امیدواریم با لطف خداوند موفقیت‌های امنیتی چه در داخل خاک ما و چه در کشور عراق ادامه پیدا کند و زائران به سلامت به شهر‌های خود بازگردند لذا مشکل خاصی وجود ندارد.

سردار فتحی زاده تصریح کرد: مرز مهران دارای محدودیت‌ها و ظرفیت‌های مشخصی است این مسئله تنها مربوط به ظرفیت‌های ما نیست بلکه باید ظرفیت هایمان را با ظرفیت‌های طرف عراقی تنظیم کنیم.

عبدالهاشم حسن نیا رئیس کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه با توجه به نزدیکی مرز مهران به کربلا و نجف اکثر زائران راغب هستند تا این مسیر را انتخاب کنند گفت: امروز ۱۷۸ هزار نفر از این مرز تردد داشتند، تجمع این چنینی در مرز مهران با توجه به محدودیت‌های طرف مقابل ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد، پیشنهاد می‌کنیم تا از مرز‌های شلمچه و چذابه هم عبور کنند، حدود ۱۵ هزار سرویس اتوبوس نسبت به جابجایی زائران پرداخته اند، به طوری که ۴۳ درصد افرادی که از این مسیر تردد کرده اند، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده اند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!