در مورد علائم بیماری در پرندگان خانگی چقدر اطلاعات دارید؟ وجود علائم بیماری در پرندگان گاهی اوقات به عنوان “سندرم بیماری مرغ” نامیده می شود. این به این دلیل است که بسیاری از انواع بیماری در پرندگان علائم مشابهی را ایجاد می کنند و به همین دلیل زمانی که پرنده علائم بیماری را از خود نشان می دهد، پرنده واقعا بیمار است. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی علائم و نشانه های بیماری در پرندگان خانگی خواهیم پرداخت.

بروز بیماری در پرندگان

پرندگان بزرگ، مانند سایر حیوانات شکارچی، علائم بیماری را پنهان می کنند. شکارچیان هنگام انتخاب شکار خود به دنبال علائم بیماری یا ضعف در طعمه می گردند، بنابراین حیوانات شکارچی یا باید سالم به نظر برسند و یا هدف قطعی دیگری باشند. در بسیاری از موارد، زمانی که پرندگان علائم بیماری را از خود نشان می دهند، یعنی آنها بیش از حد ضعیف شده اند و نمی توانند علائم را پنهان کنند.

در این هنگام است که پرندگان، به ویژه پرندگان کوچک، دارای ایمنی پایینی هستند و حتی دست زدن به پرنده بیمار، می تواند به آنها شوک وارد کند. به همین دلیل بسیار مهم است که صاحبان پرنده از علائم بیماری یک پرنده مطلع باشند و حداقل دو بار در روز برای عدم وجود این علائم در پرنده اش، آن ها را کنترل کنند.

اگر متوجه یکی از علائم بیماری که در لیست زیر آمده است، شدید، با دامپزشک تماس بگیرید. به ویژه، ضعف، تنفس سخت، خونریزی، آسیب دیدگی، پریشانی، تشنج یا سایر علائم سیستم عصبی، بسیار جدی هستند و باید آن ها را مهم و اورژانسی برشمرد و باید بدانید که پرندگان دارای این علائم، به مراقبت فوری نیاز دارند.

علائم بیماری در پرندگان خانگی چیست؟

نشانه های ظاهری بیماری در پرندگان

در خود فرو رفتن نشستن در نشیمنگاه های پایین تر نشستن در پایین قفس به جای نشستن بر روی نشیمنگاه، در کنار قفس با نوکش، آویزان می شود. قرار دادن سر در زیر بال و ایستادن بر روی دو پا پرهای به هم ریخته (به طور مداوم) ضعف از دست دادن تعادل، تلو تلو خوردن و یا سقوط از روی نشیمنگاه وجود توده یا تورم در هر بخش از بدن نوک زدن به بال ها و بدن لرزش تمیز نکردن خود به وسیله منقار ترس از پرندگان دیگر چشم های خسته، تو رفته یا دارای رنگ غیر طبیعی تراوش بوی غیرعادی از پرنده بالا بردن بال ها

نشانه های رفتاری وجود بیماری در پرنده

عدم فعالیت کاهش یا تغییر در ایجاد صدا یا آواز خواندن بال زدن همراه با خمودگی به هم ریختگی تشنج افزایش زمان خواب یا بسته بودن چشم ها پاسخ ضعیف به محرک ها تغییرات در شخصیت، مثلا مطیع تر شدن یا پیدایش حالت تهاجمی تر نمایش رفتارهای احمقانه و غیر طبیعی

علائم بیماری در پرندگان خانگی چیست؟

نشانه های بیماری در پرندگان با بروز مشکل در فضولات آنها

تغییر در رنگ اورات (به صورت معمول سفید رنگ است)، ادرار (به طور معمول شفاف است)، یا مدفوع (حالت های عادی متفاوت است) تغییر در قوام: آب دار (افزایش ادرار)، مدفوع شل (اسهال)، مدفوع سخت (یبوست) نشان دهنده بیماری هستند. ترشح خون وجود مواد غذایی هضم نشده در مدفوع کاهش تعداد و یا حجم دفع مدفوع افزایش اورات

نشانه های بیماری با تغییراتی در ظاهر سر

گود شدن اطراف چشم و لب ها چشمک زدن یا نیمه بسته بودن چشم ها منقار پوسته پوسته از دست دادن تقارن (یک منطقه دارای تورم یا کوچکتر از طرف دیگر به نظر می رسد.) قرمزی یا از دست دادن پرهای اطراف چشم تغییر رنگ منقار تکان دادن یا پیچاندن سر

تغییرات در پرها که نشان دهنده بیماری است

پرهای به هم ریخته و باد کرده ریختن یا شکستن پرها کاهش دفعات تمیز کردن بال ها با منقار پرهای مرطوب، لکه دار یا در هم تنیده شده بر روی سر، خروجی مدفوع یا مناطق دیگر پرهای کنده شده لکه های زیاد روی پرها کشیدن پرها رنگ غیرطبیعی

علائم بیماری در پرندگان با بروز تغییراتی در پاها

لنگ زدن یک پا لاغر شدن، پوسته پوسته شدن یا تغییر رنگ پا رشد غیر طبیعی ناخن بی ثباتی پاها پاها یا مفاصل متورم شده

علائم بیماری در پرندگان خانگی چیست؟

تغییرات در خوردن / نوشیدن / هضم که نشان دهنده بیماری است

افزایش یا کاهش اشتها افزایش یا کاهش نوشیدن استفراغ فشار آوردن برای خروج مدفوع اسهال تورم در چینه دان کاهش وزن و یا برجستگی مشهود (در استخوان سینه) ترشح از دهان ناتوانی در برداشتن غذا یا کنترل آن

صدمات احتمالی در بین پرندگان

سوختگی زخم ناشی از گزیدگی آسیب دیدن در اثر برخورد به پنجره یا شی دیگر خون ریزی

نشانه های بیماری در پرندگان که با تغییرات تنفسی مشخص می شود

تنفس دشوار تنفس با منقار باز تکان خوردن دم در هنگام تنفس عطسه کردن ترشح یا پوسته پوسته شدن اطراف دهان خس خس کردن یا صداهای ناهنجار عدم تحمل فعالیت (تنفس شدید پس از فعالیت، یا عدم توانایی در انجام فعالیت) تغییر در لحن صدا

کاهش وزن و بروز بیماری در پرندگان

کاهش وزن یک علامت معمول در ارتباط با بیماری پرندگان است. شما باید به صورت هفتگی سلامت پرنده خود را با کنترل وزنش، مورد بررسی قرار دهید. اگر متوجه کاهش شدید در وزن پرنده تان شدید، باید آن را به پیش دامپزشک خود ببرید و مجددا غذا و رژیم غذایی پرنده را بررسی کنید.

علائم بیماری در پرندگان خانگی چیست؟

آیا پرنده ام می تواند من را مریض کند؟

بیماری هایی که می توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند و بالعکس، بیماری های زئونوز نامیده می شوند. کسانی که علاقه مند به مراقبت از پرنده هستند، اغلب سوال می کنند که آیا بیماری هایی وجود دارد که بتواند از پرندگان به آن ها منتقل شود یا خیر. پاسخ این است که بله، چند بیماری وجود دارد، البته شایان ذکر است که داشتن هر نوع حیوان خانگی می تواند شما را در خطر ابتلا به بیماری های زئونوز قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های زونوز که بر روی پرندگان و صاحبان آنها تاثیر می گذارند، ادامه مطلب را مطالعه کنید. در حالی که شانس عفونت با رعایت استانداردهای بهداشتی مناسب کاهش می یابد، اما مهم است که با علائم متداول و روش های انتقال آشنا شوید.

آلوئولیت آلرژی زا

در حالی که بیماری زئونوزی واقعا به این معنی نیست که پرنده ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما صاحبان پرنده می توانند با تنفس پرها و ذرات موجود در هوا به این آلرژی مبتلا شوند. پیشنهاد می کنم مقاله حساسیت به طوطی را نیز حتما مطالعه کنید.

آنفولانزای مرغی

ویروس آنفولانزای مرغی یا H5N1 بیماری شناخته شده و مرگباری است. این آنفولانزا از طریق تماس با مدفوع آلوده پرندگان منتقل می شود. در حالی که H5N1 به عنوان یک بیماری های طوطی و پرندگان خانگی شناخته نمی شود، اما ممکن است هر پرنده آلوده، ناقل ویروس به دیگر پرندگان و انسان ها باشد.

سل ریوی پرندگان

Tuberculosis یکی دیگر از نام های آشنا در جهان بیماری ها است. سل ریوی پرندگان بوسیله استنشاق موجودات میکروسکوپی موجود در هوا که در مدفوع پرندگان آلوده وجود دارد، منتقل می شود. درمان این بیماری در پرنده و انسان می تواند دشوار باشد و برای برخی از آنها ممکن است مرگبار باشد.

کمپیلوباکتریوز

کمپیلوباکتریوز یک عفونت باکتریایی است که باعث مشکلات گوارشی می شود. این بیماری معمولا از طریق مدفوع آلوده حاصل از خوردن غذا و آب آلوده منتقل می شود. در حالی که اسهال، کاهش وزن و بی حسی از علائم رایج است، اما کمپیلوباکتریوز می تواند در پرندگان بدون وجود علائم مشابه نیز، وجود داشته باشد.

کلامایدایزیس نوعی بیماری در پرندگان

کلامایدایزیس معمولا به عنوان Psittacosis و تب طوطی شناخته می شود، و از جمله علائم آن، عفونت چشم، اسهال، و مشکلات تنفسی است. کلامایدایزیس به شدت مسری است و نیاز به درمان سریع و قوی با آنتی بیوتیک و همچنین قرار دادن پرندگان تحت قرنطینه برای جلوگیری از گسترش عفونت، دارد.

کریپتوسپوریدیوزیس

کریپتوسپوریدیوزیس ناشی از یک انگل میکروسکوپی به نام کریپتوسپوریدیوم است که در روده ی میزبان خود قرار دارد. انگل از طریق مصرف مواد غذایی و آب آلوده به پرنده انتقال می ­یابد و توسط مدفوع حیوان آلوده منتقل می شود. حدود 80٪ از کسانی که در تماس با آن قرار می گرند، علائم بیماری را در خود مشاهده می کنند. حدود یک هفته قبل از ابتلا، علائم ظاهر می شود. حتی در مراکز مراقبت روزانه نیز شیوع آن اتفاق افتاده است.

علائم بیماری در پرندگان خانگی چیست؟

ژیاردیا نوعی بیماری در پرندگان

ژیاردیا یکی دیگر از انگل های روده ای است که از طریق مصرف مواد آلوده منتقل می شود. علائم عفونت ژیاردیا عبارتند از اسهال شدید، کاهش وزن، مدفوع چرب، گرفتگی معده و کم آبی بدن. سگ ها و گربه ها نیز می توانند ژیاردیا را از خاک، آب و همچنین غذای آلوده بگیرند. این بیماری می تواند در مناطقی که در آن مردم آب آشامیدنی تصفیه نشده می نوشند و در مراکز مراقبت از کودکان اتفاق افتد. یکی از بهترین پیشگیری ها برای عدم ابتلا به ژیاردیا شستن دست ها است.

بیماری قلعه جدید

اگرچه بیماری قلعه جدید بیشتر در پرندگان وحشی و همچنین مرغ ها دیده می شود، اما می تواند طوطی ها و گونه های دیگر را نیز که معمولا به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند، تحت تاثیر قرار دهد. بیماری قلعه جدید یک ویروس است که باعث اختلال در عملکرد عصبی، تشنج و مشکلات تنفسی می شود. از طریق مایعات خوراکی و مدفوع منتقل می شود. از علائم موجود در مرغ ها، کاهش تخم گذاری است. اگر چه این بیماری در میان پرندگان خانگی رایج نیست، اما شیوع آن از طریق تجهیزات و آب و غذا انجام می شود و می تواند از طریق وسایل حمل و نقل پخش شود.

سالمونلا

باکتری سالمونلا معمولا از طریق غذا و آب آلوده، به ویژه غذا منتقل می شود. درمان از طریق آنتی بیوتیک، معمولا بیماری را به سرعت کنترل می کند. علائم سالمونلا عبارتند از تهوع، اسهال، تب، سردرد، گرفتگی شدید شکم و لرزهای همراه با تب. استفراغ نیز ممکن است از علائم باشد.

سارکوسیستیس

یک عفونت انگلی به نام سارکوسیتیس می تواند باعث مشکلات شدید تنفسی در پرندگان شود. علائم سارکوسیتیس عبارتند از: مدفوع زرد، حرکت دادن دم، مشکل درتنفس و بی حالی. عفونت های سارکوسیتیس اغلب در پرندگانی که سریعا مورد درمان پزشکی قرار نمی گیرند، کشنده است.