بنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویر


بنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویر

محمد رحمانیان گفت: هنوز چند سالی از مرگ محمود استاد محمد نگذشته، ولی متاسفانه روایت‌های متعددی از نحوه مرگ او شکل گرفته است. طبق مصاحبه مانا استاد محمد (دختر آن مرحوم) 25 روز دارو به این هنرمند نمی‌رسد که این موضوع به‌دلیل گرانی ناگهانی دارو در آن زمان خاص بوده است.حل کردن مزخرفاتی که درباره مرگ محمود استاد محمد زده می‌شود، وظیفه بنیاد استاد محمد...

محمد رحمانیان گفت: هنوز چند سالی از مرگ محمود استاد محمد نگذشته، ولی متاسفانه روایت‌های متعددی از نحوه مرگ او شکل گرفته است. طبق مصاحبه مانا استاد محمد (دختر آن مرحوم) ۲۵ روز دارو به این هنرمند نمی‌رسد که این موضوع به‌دلیل گرانی ناگهانی دارو در آن زمان خاص بوده است.حل کردن مزخرفاتی که درباره مرگ محمود استاد محمد زده می‌شود، وظیفه بنیاد استاد محمد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت محمود استادمحمد شب گذشته (۲ آبان) هم‌زمان با سالروز تولدش با حضور ابوالفضل پور‌عرب، شهرام گیل‌آبادی، محمد رحمانیان و جمعی دیگر از هنرمندان در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابوالفضل پورعرب (بازیگر سینما و تلویزیون) گفت: محمود استاد محمد خیلی خاص رفتار می‌کرد و در تمام سال‌هایی که شاگردی او را می‌کردم؛ حتی یکبار ندیدم که زبان به بی‌ادبی باز کند.

وی با بیان اینکه هنرمندی با خصوصیت استاد محمد خیلی کم و نادر است، افزود: او به‌معنای حقیقی کلمه هنرمند بود و برای درک این موضوع کافی بود سری به کلاس‌های درس او بزنید. بچه‌ها با عشق سر کلاسش حاضر می‌شدند؛ چراکه با صبر به درد و دل‌ ما که از اجرا نرفتن در تئاتر شهر ناراحت بودیم گوش می‌داد و آرام‌مان می‌کرد و من به‌نوعی صبر را از ایشان یاد گرفتم.

در ادامه مراسم شهرام گیل‌آبادی (مدیر‌عامل خانه‌تئاتر) اظهار کرد: استاد محمد در تمام عمر خود درد مردم را شنید و آن را بیان کرد. در نمایشنامه‌هایش درد‌منشی موج می‌زند. او حتی در آخرین کلماتش در صحنه رسمی تئاتر نیز از درد کسانی صحبت کرد که به آنها اجرا نمی‌رسید.

وی افزود: حال که ۶۸ امین سالروز دنیایی شدن این هنرمند بزرگ را دور هم جمع شدیم، باید بدانیم که این مراسم یاد بوده نبوده و یاد هست، است. چراکه یاد بود برای کسی گرفته می‌شود که از یاد می‌رود؛ حال آنکه استاد محمد با آثاری همچون آ سد کاظم زنده است.

گیل‌آبادی ادامه داد: ما نه تنها تئاتر اجتماعی را مدیون او هستیم؛ بلکه بخش مهمی از پیشرفت و توسعه کشور را نیز مدیون او و آثار اجتماعی‌اش هستیم. حال اگر امروز عده‌ای از تئاتر اجتماعی ترس دارند؛ دلیل آن این است که به معرفت توسعه تئاتر پی نبرده‌اند.

مدیر‌عامل خانه تئاتر در پایان با بیان اینکه یاد استاد محمد همچنان بوده و از یاد نخواهد رفت، گفت: به همه پیشنهاد می‌کنم که امروز اگر می‌خواهند یاد او را زنده نگه دارند، یک مونولوگ از آ سد کاظم یا آثار دیگر این هنرمند بزرگ را مطالعه کنند.

محمد رحمانیان (نویسنده و کارگردان تئاتر) در ادامه این مراسم گفت: متاسفانه ما پس از اینکه چند سال از فوت هنرمندان می‌گذرد، داستان‌های اشتباهی را از نحوه فوت آنها می‌شنویم. ولی از شما می‌پرسم؛ مگر می‌شود از غلامحسین ساعدی، عباس نعلبندیان و بیژن مفید صحبت کرد و درباره نحوه مرگ آنها داستان‌های مختلفی را ارائه داد.

وی افزود: هنوز چند سالی از مرگ محمود استاد محمد نگذشته، ولی متاسفانه روایت‌های متعددی از نحوه مرگ او شکل گرفته است. طبق مصاحبه مانا استاد محمد (دختر آن مرحوم) ۲۵ روز دارو به این هنرمند نمی‌رسد که این موضوع به‌دلیل گرانی ناگهانی دارو در آن زمان خاص بوده است.

رحمانیان افزود: حل کردن مزخرفاتی که درباره مرگ محمود استاد محمد زده می‌شود، وظیفه بنیاد استاد محمد بوده و این کار باید هرچه سریع‌تر انجام شود تا حتی در ۱۰۰ سال آینده نیز کسی نتواند روایت دروغی را بیان کند.

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی ما از استاد محمد حرف می‌زنیم؛ دقیقا از چه‌کسی حرف می‌زنیم؟ استاد محمد برای من یکی از قله‌های نمایشنامه‌نویسی ایرانی است. چراکه با خلق آثار خود توانست شکل دیگری را ارائه دهد و سبب توسعه نمایشنامه‌نویسی ایران شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: نکته‌ قابل توجه در فیلم‌های اصغر فرهادی برای من ثبت قشر متوسط جامعه امروز است. چراکه حتی اگر ۱۰۰ سال بعد هم این فیلم‌ها دیده شود؛ شخصیت‌های این زمان را می‌توان در آن دید. دقیقا این خصیصه در متن‌های محمود استاد محمد هم وجود دارد و او زبان مردم کوچه و بازار را در نمایشنامه‌هایش ثبت کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه در زمان مرگ محمود استاد محمد در کانادا بوده، اظهار کرد: هیچگاه سعادت بودن در کلاس استاد محمد را نداشتم، اما از او همواره آموخته‌ام. در زمان مرگ محمود برای او یادداشتی نوشتم و در آن سعی کردم ادای نوشته‌های او را در بیاورم. چراکه من به‌هیچ وجه نمی‌توان به‌جوهر زبان او راه پیدا کنم.

در ادامه مراسم رحمانیان یادداشت خود را که مرداد سال ۹۲ برای محمود استاد محمد نوشته بود را خواند که با استقبال خوبی از سوی مردم همراه شد.

همچنین در بخش‌ دیگری از این مراسم نمایشنامه «عکس خانوادگی» به کارگردانی رضا بهرامی که چندی پیش توسط او در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته بود، برای حاضرین خوانش شد. پرستو گلستانی، مهران امام‌بخش و امیر عدل پرور، بازیگرانی بودند که در این اجرا و اجرای عموم نمایش در تماشاخانه سنگلج به‌صحنه رفتند.

همچنین در پایان این مراسم، مجموعه آثار تکمیل شده محمد استاد محمد، که گردآوری و انتشار آن برعهده نشر چشمه بوده است در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

بنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویربنیاد استادمحمد نگذارد روایت دروغی از مرگ این هنرمند بماند/نمایشنامه‌نویسی که در آثارش درد‌منشی موج می‌زند+تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس