صرف نظر از اینکه چقدر عاشق سگ های خود هستیم، ریختن موی سگ ، می تواند برای همه ما ناراحت کننده باشد. کثیفی و ژولیدگی موی سگ ، به اندازه کافی می تواند باعث خجالت و ناراحتی صاحب سگ شود. به استثنای سگ هایی که کلا بدون مو هستند، موی تمام سگ ها تا حدی می ریزد. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی علت ریختن موی سگ های خانگی پرداخته و راه های پیشگیری و درمان آن را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

ریختن سالیانه موی سگ ها

در تمام حیوانات، به طور منظم، موها می ریزند و این بخشی از چرخه طبیعی موهایی می باشد که در سطح پوست و در داخل فولیکول ها قرار دارند. این موها، تمام مراحل رویش و ریختن را می گذرانند و سرعت رشد مو را تحت تاثیر خود قرار می دهند و بر اساس نژاد، سن، هورمون ها، محیط زیست و سلامت کلی سگ تغییر می کند. این عوامل به قد مو و به بافت و تار و پود مو نیز کمک می کنند، گرچه ژنتیک عاملی اصلی محسوب می شود. نژادهای خاصی از سگ ها هستند که خیلی کمتر دچار ریزش مو می شوند و در مقابل، نژاد های دیگری از سگ ها هستند که بدنشان از دو لایه مو تشکیل شده است، مقدار زیادی از موهای بدنشان ریخته می شود.

ریختن موی سگ های خانگی

سگ هایی که به طور دائم موهای در حال رشدی دارند، مانند Poodles یا پودل (نوعی سگ پشمالو) و Yorkshire Terriers یا یورکشایر تریر (سگی کوچک با موها بلند آبی_ خاکستری و قهوه ای)، دوام موهایشان بیشتر است و خیلی کم دچار ریزش مو می شوند. از طرف دیگر، سگ هایی مانند Labradors یا لابرادور رتریور (سگ های شکاری یا راهنما که پوشش سیاه رنگ یا زرد رنگی دارند) و Huskies یا سیبرین هاسکی (سگی تنومند و قوی و معمولا به رنگ سفید و خاکستری) دوام موهایشان کمتر است و به علت اینکه در زیر لایه رویی نیز مو دارند، ریختن مو بیشتر اتفاق می افتد.

ریختن فصلی موی سگ ها

معمولا، بیشتر سگ ها در طول فصل بهار و پاییز، موهایشان می ریزد. بیشتر سگ ها دو لایه مو بر روی بدنشان دارند:

لایه زیری لایه رویی

لایه رویی آن چیزی است که می بینید و از بیرون آن را لمس می کنید. لایه زیری از موهای ثانویه ای تشکیل شده اند که در اطراف موهای اولیه رشد می کنند و کوتاه تر و نرم تر هستند. ریختن فصلی موها بر اثر تغییرات دما اتفاق می افتد. با شروع فصل گرما و گرم شدن هوا، موهای قبلی که در فصل زمستان در لایه زیری وجود داشتند، شروع به ریختن می کنند تا در فصل تابستان، موهای کمتری رشد کنند. سپس، با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا، موهای لایه زیری که کمتر بودند شروع به ریختن می کند تا موهای ضخیم تر و گرمتری برای فصل زمستان، شروع به رشد کنند.

تغییرات دما بر روی تمام انواع پوشش بدن سگ ها تاثیر نمی گذارد. به عنوان مثال، سگ هایی مانند بیچون فرایز و شیتزو (سگ هایی با موهایی بلند، ابریشمی و پاهای کوتاه) در لایه زیری، موی کمتری دارند، بنابراین وقتی فصل ها تغییر می کنند، ریختن موهایشان زیاد نیست. با این حال، لایه قبلی باید از بین برود تا رویش لایه جدید، باعث زیبایی سگ ها شود. در سگ هایی مانند نیوفاندلند (سگ بسیار بزرگ با پوششی ضخیم و زبر) و مالاموت ها ( Malamutes )، موهای لایه زیری ضخیم و درشت هستند که وقتی می ریزند، خیلی واضح هستند. برس کشیدن موها، برای هر نوع پوششی، مهم است.

ریختن موی سگ های خانگی

دیگر دلایل ریختن موها

سالم بودن سگ شما بر میزان ریختن مو، تاثیر دارد، بنابراین به علائم ناشناخته ای که باعث ریختن بیش از اندازه موها می شود، توجه کنید. بیماری های پوستی، بیماری های غدد درون ریز، کمبود مواد مغذی و یا ویتامین ها و دیگر اختلالات متابولیکی باعث ریختن مو می شوند و یا بر میزان سرعت رشد مو تاثیر می گذارند. در صورت مشاهده ریختن غیر طبیعی موهای سگ خود، با دامپزشک تماس بگیرید. سگ خود را با ویزیت های مرتب توسط دامپزشک و تغذیه مناسب، سالم نگه دارید و با دیدن هر نوع علامت بیماری، بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید.

تحت کنترل گرفتن ریختن موی سگ

برای توقف کامل ریختن مو، هیچ راهی وجود ندارد زیرا یک فرایند سالم و طبیعی است که برای سگ لازم می باشد. تراشیدن موی سگ نیز روش درست و خوبی نیست، زیرا مکانیسم طبیعی سرد شدن و گرم شدن بدن سگ ها را بهم می ریزد و در دراز مدت، باعث ریختن کمتر موها نمی شود. در موارد خیلی نادر، موهای تراشیده شده یا به طور غیر طبیعی رشد می کنند و یا اصلا رشد نمی کنند. راه حل پیشگیری از ریختن بیش از اندازه موها، تحمل کردن این وضعیت می باشد.

مراقبت های روزمره برای تمام سگ ها ضروری و لازم است. برس کشیدن یا شانه کردن موی سگ، به حذف موهای مرده کمک می کند، پس قبل از اینکه بخواهید موها را از روی فرش، ملافه ها و اثاث منزل خود جمع کنید، با برس کشیدن، موهای مرده را از بین ببرید. همچنین با این کار، از تنیده شدن موهای مرده بر روی پوشش بدن سگ، جلوگیری می کنید زیرا این وضعیت می تواند به پوست آسیب برساند.

برس کشیدن باعث می شود تا روغن های طبیعی و سالمی که توسط پوست تولید می شوند، در سرتاسر موهای بدن، پخش شوند. استفاده از وسایل آرایشی مناسب، تفاوت بزرگی را ایجاد می کند. برای موهای زبر و درشت، استفاده از وسیله اصلاح خاصی مانند Furminator فورمیناتور می تواند جالب باشد. برای بعضی از پوشش ها، اصلاح موهای مرده خیلی ضروری نیست، اما اصلاح نکردن، باعث می شود که موی بدن سگ ظاهری زبر و خشن به خود بگیرد و در نهایت منجر به وضعیت بدی شود. بعضی از صاحبان سگ های خانگی، ترجیح می دهند که در فواصل معینی، برای مراقبت از پوشش بدن سگ خود، آنها را نزد یک آرایشگر حرفه ای ببرند. در بعضی از انواع موها، می توانید با کشیدن دست خود بر روی موی سگ ، او را مرتب و تمییز نگه دارید.

ریختن موی سگ های خانگی

کنترل و مدیریت عواقب ریختن موها در منزل

بدون شک، ریختن مو، باعث کثیفی محیط می شود. شما به عنوان صاحب سگ، احتمالا با این واقعیت روبرو شده اید که باید خانه را به طور منظم، مخصوصا در فصل ریختن موهای سگ ، تمیز کنید. راه حل، این است که موهای مرده را اصلاح کنید قبل از اینکه بخواهید آنها را از روی فرش و اثاث منزل خود جمع کنید. در طول روز، موی سر حیوان خانگی خود را با روبان، ببندید. به منظور تمیز کردن بهتر لوازم منزل و فضاهای کوچک، از یک جاروی دستی که مخصوص جمع کردن موی حیوانات خانگی می باشد، استفاده کنید. کف خانه را مرتبا جارو زده و تمیز نگه دارید.

9 درمان خانگی موثر برای ریختن زیاد موی سگ

اگر سگ شما به بیماری پوستی یا عفونت انگلی دچار شده باشد، ریزش موی بیشتری خواهد داشت و در نواحی ریزش مو شاهد التهاب و قرمزی پوست خواهید بود. در این موارد می توانید از این روش های درمانی خانگی استفاده کنید.

داروهای خانگی مفیدی برای ریزش موی سگ وجود دارد که عبارتند از استفاده از پراکسید هیدروژنه، بوراکس، ماست، عسل، سرکه سیب، روغن زیتون، روغن ماهی، پوست لیمو، آلوئه ورا، روغن نعلی، صابون و آب و برخی از اقدامات پیشگیرانه مانند تمیز کردن دائمی جای خواب سگ.

آلوئه ورا

با توجه به ماهیت ضد عفونی کننده و ضد انگل آلوئه ورا، این گیاه یک درمان مناسب برای ریزش موی سگ است. دو بار در روز آلوئه ورا را، یا به شکل ژل و یا چای در مناطق آسیب دیده حیوانات بمالید و در عرض چند روز نتایج آن و همچنین سگ شاداب خود را ببینید.

لیمو / سیر

این ترکیب ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اگر 6 تا 10 تکه سیر را با لیمو در آب خیس کنید، مایع حاصل که محتوی ترکیبات ارگانیک مفیدی است، برای سرعت بخشیدن به بهبودی و خنثی سازی انگل ها روی سگتان مفید خواهد بود. ممکن است بوی آن کمی عجیب به نظر برسد، اما اثر خواهد داشت.

ریختن موی سگ های خانگی

سرکه سیب و درمان ریزش موی سگ

همانند بسیاری از بیماری های دیگر، سرکه سیب، برای درمان ریزش موی سگ نیز مفید است. به سادگی مقدار کمی (چند قاشق غذاخوری) از سرکه سیب را به وعده غذایی معمول سگتان اضافه کنید. از سرعت بهبود سگتان شگفت زده خواهید شد.

عسل

مالش عسل بر روی ناحیه آسیب دیده سگتان به دو دلیل موثر است. شما به طور موثر انگل هایی را که به سرعت در حال تولید هستند، خنثی می کنید، همچنین به دلیل منابع غنی از ترکیبات آلی موجود در عسل، مناطق التهابی را تسکین می یابد.

ماست

یکی از عوارض ناگوار ریزش مویی که در اثر بیماری باشد، ترشح و پوسته پوسته شدن نواحی اطراف گوش سگ است که باعث خارش و ناراحتی اش، می شود. باکتری اسیدوفیلوس موجود در ماست می تواند به از بین بردن این علائم کمک کند و ناراحتی سگتان را از بین ببرد.

روغن زیتون و درمان ریزش موی سگ

استفاده از روغن زیتون یا سایر روغن های پخت و پز بر روی مناطق آسیب دیده پوست سگ ها می تواند به کاهش التهاب کمک کند و همچنین باعث از بین بردن انگل ها در این مناطق می شود.

صابون و آب

راه حل های قدیمی اغلب بهتر هستند. طبیعت قلیایی صابون های معمولی، ریزش موی دمودکتیک را تحت کنترل قرار داده و باعث کاهش التهاب می شود، در عین حال انگلی که مسئول این بیماری است را نیز از بین می برد.

ریختن موی سگ های خانگی

پراکسید هیدروژن و بوراکس

این شایع ترین درمان خانگی برای درمان ریزش موی دمودکتیک است، اما چون سگ ها در صورتی که این مخلوط را لیس بزنند، بیمار می شوند، علیرغم کارایی آن، بسیاری از مردم یک روش طبیعی تر را انتخاب می کنند. اگر از پراکسید هیدروژن و محلول بوراکس برای شستن سگ (تقریبا یک بار در هفته) استفاده می کنید، پس از این کار، سگ خود را خشک نکنید، زیرا این کار باعث از بین رفتن تمامی تلاش های شما می شود!

تمیز کردن ملافه

اگر چه این یک درمان مستقیم نیست، اما تمیزکاری متداول بستر سگ، به خصوص پس از استفاده از داروهای خانگی برای از بین بردن انگل، به شدت توصیه می شود. اگر سگتان در بستر خود دارای آلودگی هایی باشد، پس همه این راه حل های موضعی بی فایده خواهد بود، زیرا انگل ها به سادگی بر می گردند.

احتیاط: اگر چه این درمان های خانگی بسیار موثر است، اما به یاد داشته باشید که اگر ریزش موی سگ تان، به دلیل بیماری و عفونت انگلی باشد، سلامتی او در خطر است حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

منبع: دکتر سلام