هشدار رهبری درباره نهادهای موازی، علاج قبل از فاجعه بود


هشدار رهبری درباره نهادهای موازی، علاج قبل از فاجعه بود

تهران-ایرناپلاس- در پی افشاگری اخیر عزت‌الله ضرغامی درباره پشت پرده تذکر رهبر انقلاب به موازی‌کاری با دولت، سیدهاشم بطحایی توضیحاتی درباره جلسه خبرگان با رهبری که این تذکر در آن مطرح شد، ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری،‌ در گفت‌وگو با ایرناپلاس تأکید می‌کند که هشدار رهبر انقلاب اسلامی درباره تشکیل نهادهای موازی با دولت، ناظر به سخنان افرادی چون محمود احمدی‌نژاد، برخی اصولگرایان در داخل و خارج از بهارستان مانند سردار رحیم صفوی بوده است.

بطحایی می‌گوید رهبری با هشداری که دادند، علاج واقعه قبل از وقوع کردند و اگر این تذکر را نمی‌دادند، چه بسا اقدام قیامی علیه دولت صورت می‌گرفت.

مشروح گفت‌و‌گوی ایرناپلاس با این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه می‌آید:

ایرناپلاس: آقای ضرغامی اخیراً درباره علت هشدار اخیر رهبری درباره تشکیل نهادهای موازی با دولت گفته‌اند «برخی آقایان (در داخل خبرگان و بیرون از خبرگان) درخواست داشتند که برخی نهادها حتی آنان که زیر نظر رهبری فعالیت می‌کنند، مدیریت امور را به‌جای دولت بر عهده گیرند، که رهبری مخالفت کردند»؛ رهبری این هشدار را در آخرین جلسه با اعضای خبرگان مطرح کردند. شما که در این جلسه بودید، توضیح می‌دهید چه درخواستی از رهبری شده بود؟

بطحایی: چنین پیشنهادی از سوی اعضای خبرگان مطرح نشده است. من در هر دو جلسه آخری که اعضای خبرگان با رهبر معظم انقلاب داشتند، حاضر بودم. این پیشنهاد نه در جلسه خبرگان با رهبری و نه در اجلاسیه خبرگان مطرح نشد. البته گلایه‌هایی درباره نارسایی و ناکارآمدی برخی از اعضای دولت بیان و تذکرهایی هم داده شد، اما اینکه بگویند حالا که دولت کارآیی ندارد نهادهای موازی وارد میدان شوند، خیر چنین پیشنهادی مطرح نشد.

ایرناپلاس: اما رهبری در همان جلسه با خبرگان تأکید کردند «ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت نیز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت کرده است که کار باید به‌وسیله‌ مسئولان آن، در مجاری قانونی انجام بگیرد»؛ پس این هشدار ایشان ناظر به چه مسائلی بود که در جلسه با خبرگان علنی مطرح کردند؟

بطحایی: این هشدار بعد از برخی اظهارات بود که فردی پیشنهاد کرده بود دولت باید برود و دیگران باید اقدام کنند.

ایرناپلاس: منظور شما آقای احمدی‌نژاد است؟

بطحایی: بله آقای احمدی‌نژاد گفته بود که دولت باید کنار برود. منظور رهبری به احمدی‌نژاد و همفکران او بود. آن‌هایی که از این موقعیت به نفع خود استفاده می‌کنند و دلشان برای نظام، کشور و مردم نسوخته است. درواقع رهبری جواب این‌ها را دادند.

ایرناپلاس: قبل از آقای احمدی‌نژاد، افراد دیگری مانند سردار صفوی و برخی از اصولگرایان بانفوذ و همچنین طیف اصولگرای مجلس چنین مسائلی را بیان کرده بود. هشدار رهبری ناظر به سخنان و اقدامات این افراد هم بود؟

بطحایی: بله. هشدار ایشان به همه بود. دولت آش نیست که وقتی از این آش بدمان آمده، آش دیگری بخوریم. دولت یعنی برخاسته از انتخاب ملت. به این سادگی نیست که آن را برداریم. با این تفاسیر انتخابات و آرای مردم چه معنی دارد؟ این قبیل حرف‌هایی که زدند، حرف‌های بی‌مبنا و بی‌معنی است. مگر دولت با دستور رحیم صفوی، احمدی‌نژاد و برخی اصولگرایان آمده که با دستور آنان برود. من نمی‌گویم دولت موفق بوده و طرفدار دولت نیستم، اما دولت با رأی ملت آمده، با انتخابات آمده است و اگر هم قرار است جا‌به‌جا شود، باید مجلس وارد شود. حرف را باید طوری زد که دنیا نگوید در ایران سلیقه شخصی اعمال می‌شود. امام(ره) هم با آن قدرتش این‌طور نبود که بگوید بنی‌صدر تو برو و رجایی تو بیا جای او.

ایرناپلاس: یعنی رهبری خطر ایجاد تشکیلات موازی با دولت و تلاش آنان برای در اختیار گرفتن قدرت را آن‌قدر جدی دیده بودند که در یک دیدار علنی، آن تذکر را بیان کردند؟

بطحایی: قبل از انقلاب کسی جرأت نمی‌کرد حتی در ذهنش هم، ‌چنین فکری بکند که دولت برود، چه برسد به اینکه بر زبان جاری کند. اما امروز فضا باز است و حتی باکمال بی‌ادبی به حریم ولی امر هم جسارت می‌کنند. بنابراین ایشان لازم بود این تذکر را بدهد که اگر این تذکر را نمی‌داد، کم‌کم ناله‌ها فریاد می‌شد و به یک اقدام قیامی تبدیل می‌شد. بنابراین ایشان قبل از وقوع فاجعه علاج کردند.

امروز فضای کشور ما غیر از فضای کشورهای دیگر و قبل از انقلاب است. قبل از انقلاب بسیار فضا بسته بود. ولی امروز فضا باز است که یکی می‌گوید دولت باید برود. مگر سابق کسی جرأت می‌کرد بگوید هویدا باید برود. اگر می‌گفت بر دهانش می‌زدند و می‌گفتند از کجا آب می‌خوری و به کجا وابسته هستی. به‌هرحال رهبری علاج واقعه کردند.

ایرناپلاس: آیا تذکر و هشدار رهبری توانست جلوی کارشکنی و اقداماتی که این گروه‌ها در ذهن داشتند را بگیرد؟

بطحایی: حداقل مقداری جلوی سروصداها و اقدامات را گرفت، اما آنها ‌که در ذهنشان بوده، هنوز هم هست. متأسفانه در مملکت ما برخی کسانی که سنگ دین به سینه می‌زنند، برای خودشان است نه برای دین.

گفت‌وگو از زینب نورانیان

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی