به عنوان صاحبان پرنده، مهم است که از بیماری های طوطی و اختلالاتی که می توانند پرندگان خانگی ما را تحت تاثیر قرار دهند، آگاه باشیم. تشخیص زود هنگام بیماری، کلید موفقیت درمان در پرندگان خانگی بخصوص طوطی است و در بسیاری از موارد برای بقای آن ها حیاتی می باشد. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام، در مورد برخی از شایع ترین بیماری هایی که بر روی پرنده های خانگی تأثیر می گذارند و علائم آنها، صحبت خواهیم کرد. اگر متوجه هر یک از این علائم بیماری ها یا سایر رفتارهای نا متداول شدید در پرنده خود شدید، باید به یک دامپزشک معتبر مراجعه کنید.

رایج ترین بیماری های طوطی و پرندگان خانگی

انواع بیماری های طوطی با نشانه ها و علائمی همراه هستند که براحتی میتوان آنها را تشخیص داد. در ادامه به بررسی شایع ترین بیماری های طوطی می پردازیم.

بیماری های طوطی و پرندگان خانگی

انبساط پروونتریکولار (PDD) یکی از بیماری های طوطی

اگر چه بیماری انبساط پروونتریکولار (PDD) یکی از اختلالات واگیردار در پرندگان است، اما شیوه هایی که PDD از پرنده ای به پرنده دیگر منتقل می شود، هنوز ناشناخته است. علائم PDD شامل کاهش وزن، استفراغ، تغییرات در ادرار پرنده و تورم گلو (کیسه عضلانی در نزدیکی گلو) می باشد. PDD همچنین به عنوان سندرم ضعف ماستو و سندرم ضعف طوطی شناخته می شود.

درمان آن اغلب از طریق داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) انجام می شود و ممکن است نیاز باشد تا پرنده در معرض رژیم غذایی خاصی قرار گیرد. بعضی از پرندگان ممکن است تا زمانی که بیماری بسیار حاد شود، نشانه های بیماری را از خود بروز ندهند.

پسیتاکوسیس (تب طوطی)

پسیتاکوسیس یا تب طوطی، یک نوع از باکتری کلامیدیا است که می تواند بر تمامی غضروف ها تاثیر بگذارد. این بیماری بسیار مسری است و می تواند از پرندگان به سایر حیوانات و حتی انسان نیز منتقل شود. درمان اغلب توسط آنتی بیوتیک انجام می شود. این بیماری به وسیله باکتری هایی که در سلول های میزبان زندگی می کنند، ایجاد می شود. نشانه های خاص آن عبارتند از:

مشکل در تنفس عفونت چشم التهاب سوزش بی حسی رخوت عمومی در اندام های بدن از دست دادن اشتها تنفس دشوار افسردگی مدفوع آبدار و سبز ترشح از بینی

عدم کنترل و درمان این علائم می تواند منجر به مرگ ناگهانی در پرنده خانگی شما شود. اگر پرنده شما این علائم را از خود نشان داد، آن را سریعا به دامپزشک نشان دهید. این بیماری می تواند به انسان منتقل شود و خود را معمولا به صورت آنفولانزا بروز می دهد. درمان به وسیله آنتی بیوتیک و قرار گرفتن تحت مراقبت مناسب دامپزشک، ممکن است منجر به درمان موفق طوطی تان شود.

بیماری های طوطی و پرندگان خانگی

بیماری های طوطی – بیماری پر و بال و منقار پسیتاسین (PBFD)

PBFD یک بیماری جدی است که می تواند بر تمامی اعضای خانواده طوطی ها تاثیر بگذارد. اگر چه بیشتر پرندگان مبتلا زیر دو سال سن دارند، اما PBFD می تواند پرندگان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. علائم PBFD عبارتند از:

از دست دادن پرها رشد غیرطبیعی پرها ناهنجاری در منقار

اگر یک پرنده این علائم را از خود بروز دهد، دامپزشک ممکن است بیوپسی پوست و یا پرها را انجام دهد.

کاندیدا

عفونت های کاندیدا یا کاندیدیازیس می توانند بر تمام پرندگان تاثیر بگذارند. بیماری شامل رشد بیش از حد مخمرها است که معمولا در سیستم گوارش پرنده ایجاد می شود. علائم رایج عفونت های کاندیدا عبارتند از:

ضایعات سفید داخل و اطراف دهان و گلو استفراغ و از دست دادن اشتها

اکثر عفونت های کاندیدا با استفاده از داروهای ضد قارچ با موفقیت درمان می شوند.

بیماری های طوطی و پرندگان خانگی

ویروس پلیوما و بروز بیماری های طوطی

ویروس پلیوما یک اختلال است که باعث می شود تا پرهای بال پرنده و پرهای دم به طور غیر طبیعی رشد کند و در برخی موارد به طور کلی رشد نکند.

علائم خاصی که نشان از آلوده شدن پرنده تان دارد:

تورم شکم از دست دادن اشتها استفراغ یا اسهال کاهش وزن کم آبی بدن شکم بزرگ فلج اسهال

همانطور که از نام آن مشخص است این بیماری یک ویروس است که می تواند توسط پرندگان آلوده یا حامل های پنهان گسترش یابد. باجی یکی از شایع ترین حاملین محسوب می شود، بنابراین اگر انتخابتان این پرنده است مراقب باشید.

این یک ویروس بسیار مرگبار است که اغلب بر روی پرندگان کم سن تاثیر می گذارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که پرندگان بالغ ایمنی شان در برابر آن بیشتر است.

برای درمان ویروس پلیوما، واکسیناسیون توصیه می شود و باید زمانی که پرندگان هنوز در سن کم هستند انجام شود. درمان شناخته شده ای برای پرنده آلوده وجود ندارد. بهداشت مناسب و محدود کردن تماس با پرندگان آلوده بهترین اقدام پیشگیرانه برای محافظت در برابر این بیماری است.

بعضی از پرندگان ممکن است نشانه های بیرونی را از خود نشان ندهند، اما حامل ویروس هستند و ممکن است آن را در زمان استرس بروز دهند و خطر ابتلا دیگر پرندگان را در خانه ایجاد کنند. برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد، زیرا می تواند به سرعت پیشرفت کند؛ همچنین میزان مرگ و میر در این بیماری بسیار بالا است.

بیماری Pacheco

علائم خاص این بیماری عبارتند از:

لرزش کسلی و رخوت سینوزیت بی اشتهایی مدفوع سبز رنگ

این بیماری مرگبار، بیماری ویروسی است که به شکل ویروس هرپس ایجاد می شود. از طریق مدفوع آلوده و ترشح بینی پخش می شود. پرنده ای که با استرس عمومی مانند حرکت ناگهانی، تولید مثل و یا از دست دادن جفت مواجه می شود می تواند ویروسی را که در او نهفته است، فعال کند.

Acyclovir داروی ضد ویروسی است که اگر درمان با این دارو، در اوایل بیماری شروع شود می تواند موثر باشد، اما می تواند باعث آسیب رساندن به کلیه نیز شود. این یک بیماری بسیار مسری و مرگبار است. قرنطینه بهترین اقدام پیشگیرانه است.

بیماری های طوطی و پرندگان خانگی

ژیاردیا نوعی از بیماری های طوطی و پرندگان خانگی

یک بیماری پروتئوزایی است که با این علائم مشخص می شود:

اسهال پوست خشک کاهش وزن مدفوع بزرگ

این بیماری انگلی می تواند از پرندگان آلوده از طریق کیست هایی که از طریق مدفوع پرنده آزاد می شوند، منتقل شود. آن را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد و معمولا اغلب به چندین دوره درمانی نیاز دارد. پیشگیری از طریق رعایت بهداشت بهترین کار است.

عفونت باکتریایی

نشانه های خاص این بیماری عبارتند از:

ترشح در چینه دان خستگی سینوزیت

تنها روش برای تعیین اینکه آیا عفونت باکتریایی وجود دارد یا خیر، آزمایش خون است. درمان با آنتی بیوتیک انجام می شود و این کار باید در زمان مناسب انجام شود.

یک عامل اصلی در ایجاد این نوع از عفونت باکتریایی، یک سیستم آب رسانی ضعیف است. غذاهای پرنده و مدفوع پرنده در آب آشامیدنی می تواند منجر به رشد باکتری شود. هنگامی که این آب مصرف می شود، باکتری ها می توانند پرنده شما را آلوده کنند و باعث بیماری شوند.

شما می توانید به وسیله ضد عفونی کردن کاسه آب و یا تعویض منظم آب به کاهش خطر این بیماری کمک کنید.

بیماری های طوطی و پرندگان خانگی

سوء تغذیه و ایجاد بیماری های طوطی

هر یک از نشانه های رایج موجود در بخش فوق ممکن است به علت سوء تغذیه باشد اما پرهای تیره و لکه دار بسیار شایع است. اگر پرنده تان در معرض رژیم غذایی مناسب با استفاده از پلت های متعادل تغذیه ای و مواد غذایی تازه باشد، این مسئله نباید در او به وجود بیاید. با این حال، ممکن است آنها ویتامین های خاصی را نداشته باشند و در این صورت شما باید از راهنمایی های مکمل های پرنده کمک بگیرید تا بتوانید بر این کمبودها غلبه کنید. نشانه ای از وجود چنین کمبودهایی می تواند اختلال در پرهای پرنده باشد. شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که پرنده تان به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار دارد، به ویژه اگر روزهای زیاد در داخل خانه قرار داشته است. اگر این مورد وجود دارد، ممکن است که پرنده نیاز به نورپردازی مصنوعی داشته باشد.

در هنگام تغییر رژیم غذایی، باید احتیاط کرد، زیرا پرندگان بعضی از غذاهای جدید را قبول نمی کنند و به معنای واقعی کلمه خود را گرسنگی می دهند. توصیه می شود که از دامپزشک خود کمک بگیرید و قبل از تغییر عمده در رژیم غذایی، پرنده خود را بررسی کنید. هنگامی که نیازهای تغذیه ای پرنده برآورده می شوند، نشانه های منفی در طی مدتی از بین می رود.

اگر شک دارید، به دامپزشک مراجعه کنید!

اگر پرنده تان هر نشانه ای را از خود بروز می دهد که نشان دهنده مشکل در سلامتی است، بهترین کار این است که به دامپزشک مراجعه کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، پرنده شما تلاش خواهد کرد که بیماری خود را پنهان کند، اغلب زمانی که درمان انجام می شود، دیر شده است. تشخیص زودهنگام بهترین شانس برای حفظ پرنده تان است.