عکس‌نوشت/ مبارزۀ محمدعلی با سانی لیستون


بسیاری از عکسهای فوق‌العاده مرهون بودن در نقطۀ درست در زمان درست است. این چیزی بود که برای نیل لیفر، عکاس اسپورتز ایلاستریتد، زمانی عکس را که شاید مهمترین عکس ورزشی قرن بود را گرفت، رخ داد.

عکس‌نوشت/ مبارزۀ محمدعلی با سانی لیستون
فرادید| بسیاری از عکسهای فوق‌العاده مرهون بودن در نقطۀ درست در زمان درست است. این چیزی بود که برای نیل لیفر، عکاس اسپورتز ایلاستریتد، زمانی عکس را که شاید مهمترین عکس ورزشی قرن بود را گرفت، رخ داد.
به گزارش فرادید به نقل از تایم، او بعداً دربارۀ این عکس گفت: "مشخصاً روی صندلی درست بودم، اما مهم این است که فرصت را از دست ندادم." لیفر در 25 می 1965 در صندلی کنار رینگ در لوینستون ایالت مین، شاهد مبارزۀ بوکس محمد علی، قهرمان بوکس 23 ساله با سانی لیستون 34 ساله بود که سال قبل عنوان قهرمانیش را به محمدعلی باخته بود. یک دقیقه و 44 ثانیه از راند اول گذشته بود که مشت راست محمدعلی با چانۀ لیستون رسید و لیستون به خاک افتاد. لیفر عکس زمانی را گرفت که قهرمان بالای سر رقیب فروافتاده‌اش ایستاده و برایش کری می‌خواند: "پاشو و مبارزه کن بی‌عرضه!". نور قوی بالای سر و دود غلیظ سیگار، رینگ بوکس را به یک استودیوی بی‌نقص بدل کرده بود و لیفر حداکثر بهره را از این موضوع برد. این عکس با کومپوزیسیون فوق‌العاده‌اش، محمدعلی را در حالی که قدرت و سرسختی‌ای شاعرانه از خود ساطع می‌کند، به تصویر می‌کشد و او را به دوست‌داشتنی‌تری و ستایش‌شده‌ترین ورزشکار کشور در زمانی بدل کرد که ورزش، سیاست و فرهنگ عامه در هیاهوی دهۀ 60 میلادی در هم تنیده شده بودند.

عکس: مبارزۀ محمدعلی با سانی لیستون
عکاس: نیل لیفر، 1965

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...