اولین جاده آهنگین کشور در سمنان ایجاد شد


اولین جاده آهنگین کشور در سمنان ایجاد شد

سمنان- ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان گفت: اولین جاده آهنگین کشور در 300 متر از محوری در شهرستان دامغان در استان سمنان ایجاد شد.

علی دارینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح آهنگین شدن جاده در 300 متر در محور فرعی امیرآباد به جاده اصلی مشهد در شهرستان دامغان اجرا شد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به همت و مشارکت مالی رئیس حوزه قضایی امیرآباد و خیران دامغانی و با بهره گیری از مددجویان زندانی در عملیات اجرایی محقق شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان، با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد حوادث جاده ای در استان از نوع واژگونی به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان است، بیان کرد: هدف اصلی از اجرای جاده آهنگین در این استان کمک به هوشیاری و رفع خواب آلودگی است.
وی با بیان اینکه کویری و یکنواخت بودن جاده های استان سمنان باعث خستگی و خواب آلودگی رانندگان می شود، اضافه کرد: پخش موسیقی متناسب با سرعت خودرو، راهکاری علمی برای ایجاد هوشیاری در رانندگان در این طرح است.
دارینی بیان کرد: در اجرای طرح جاده آهنگین، با ایجاد 2 هزار شیار با رعایت مباحث علمی در فاصله گذاری در سطح جاده، متناسب با عمق، ضخامت و جنس آسفالت، هنگام برخورد لاستیک خودرو با شیارها، در داخل اتاقک خودرو موسیقی شفاف پخش می شود.
وی درباره نحوه اثرگذاری طرح جاده آهنگین، گفت: در سرعت عادی خودرو، پخش موسیقی باعث رفع کسالت راننده می شود و با افزایش سرعت خودرو از حد مجاز، نوع موسیقی در اتاقک خودرو غیرقابل تحمل تر و راننده مجبور به کاهش سرعت می شود.
دارینی به ایجاد اتاق فکر در اجرای طرح جاده آهنگین در استان سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: کارشناسان موسیقی، نت شناسی، مهندسان مکانیک و راه در این اتاق فکر، این طرح را علمی و عملی دانستند و مبتنی بر نظرات کارشناسانه این متخصصان، طرح آهنگین شدن جاده در دامغان اجرا شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان به اجرای طرح آهنگین شدن جاده در هشت کشور دنیا با عنوان(musical road) اشاره کرد و گفت: آمریکا، ژاپن، چین، تایوان، دانمارک، کره جنوبی، اوکراین و سانمارینو، کشورهای اجراکننده این طرح در دنیا هستند.
وی یادآور شد: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان با توجه به آمار قابل توجه سوانح رانندگی و مرگ و میر هموطنان و با عنایت به رسالت قانونی خود در کاهش تصادفات به عنوان یک جرم، طرح جاده آهنگین را به عنوان راهکاری علمی برای اولین بار در کشور اجرا کرد.
دارینی افزود: با اجرای طرح جاده آهنگین برآورد می شود تا حدود 70 درصد از سوانح رانندگی در آن منطقه کاهش یابد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان یادآور شد: تصادفات از نوع واژگونی در بیشتر استان های کشور آمار قابل توجهی دارد و اجرای این طرح علمی در کشور به حمایت وزارت راه و شهرسازی، خیران و مجمع جهانی راه در کشور نیازمند است.
حدود 600 کیلومتر از مسیر تهران- مشهد از استان سمنان عبور می کند و طرح جاده آهنگین هم اکنون در محور فرعی این جاده به صورت آزمایشی اجرا شده است.
6103

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟