آلمان فروش اسلحه به عربستان را متوقف کرد


صدراعظم آلمان اعلام کرد در شرایط حاضر سلاح از این کشور به عربستان سعودی صادر نخواهد شد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خطاب به خبرنگاران در ایالت هسن این کشور درباره قتل جمال خاشقجی گفت: «پیش‌تر نیز فروش اسلحه به عربستان سعودی محدود شده بود. در این شرایط صادرات سلاح انجام نخواهد شد.»

وی قتل خاشقجی را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت:

«باید هرچه زودتر موضوع روشن شود. هنوز عاملان این واقعه بازخواست نشده اند. مذاکرات برای واکنشی بین المللی درباره واقعه مذکور ادامه خواهد داشت».

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز درباره فروش سلاح به عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی گفته است:

«تا زمانی‌که تحقیقات در این خصوص ادامه دارد و در جریان کامل اتفاقات آنجا قرار نگیریم، زمینه برای تصمیم‌گیری مثبت جهت صادرات سلاح به این کشور وجود ندارد.»

گفتنی است جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

روز پنجشنبه 18 اکتبر دادستانی استانبول اعلام کرد که بررسی و تفحص واحدهای امنیتی و قضایی ترکیه از اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی مطابق با قوانین و معاهدات بین المللی ادامه دارد. بنا به اعلام مقامات ریاض خاشقجی "بر اثر درگیری در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول فوت کرده است".

خبرگزاری آناتولی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403