آمریکا از معاهده‌ای هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود


آمریکا از معاهده‌ای هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود

ترامپ اعلام کرد آمریکا از معاهده سلاح‌های هسته‌ای میانبرد با روسیه خارج خواهد شد.

آمریکا از معاهده‌ای هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا از معاهده مربوط به سلاح های هسته ای که در دوران جنگ سرد با روسیه امضا کرده است، خارج خواهد شد. ترامپ همچنین مسکو را متهم کرد "از سال ها پیش" این معاهده را نقض کرده است.
رئیس جمهور آمریکا درباره معاهده سلاح های هسته ای میان برد که در سال 1987 رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست وقت اتحاد جماهیر شوروی سابق امضا کرده اند، گفت "روسیه معاهده را رعایت نکرده است. بنابراین ما به توافقنامه پایان و این سلاح ها را توسعه خواهیم داد".
ترامپ با اشاره به روس ها مدعی شد "آنها از سال ها پیش آن را نقض می کنند". وی همچنین با اشاره به رئیس جمهور دموکرات پیش از خود افزود "من نمی دانم چرا اوباما مذاکره نکرده یا از معاهده خارج نشده است".
وی در ادامه گفت "ما به آنها اجازه نخواهیم داد توافقنامه هسته ای را نقض کنند و سلاح هایی بسازند در حالی که ما اجازه آن را نداشته باشیم. ما در توافقنامه باقی مانده و آن را رعایت کرده ایم. اما متاسفانه روسیه توافقنامه را رعایت نکرده است".
دولت آمریکا به اقدام مسکو برای استقرار سامانه موشکی 9 ام729 انتقاد دارد که به ادعای واشنگتن برد آن از 500 کیلومتر بیشتر است و این یکی از موارد نقض معاهده سلاح های هسته ای میان برد است. این معاهده با لغو استفاده از یک مجموعه موشک های دارای برد متفاوت از 500 کیلومتر تا 5500 کیلومتر، به بحرانی که در سال های 1980 با استقرار موشک های اس اس 20 دارای کلاهک هسته ای اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمده بود، پایان داد. در زمان این بحران، این موشک ها به طرف پایتخت های کشورهای غربی نشانه رفته بودند.
دونالد ترامپ در حالی این خبر را اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی وی روز شنبه برای "پیگیری" گفتگوهای جنجالی که در ماه ژوئیه میان رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی آغاز شده بود، در مسکو حضور داشت. جان بولتون قرار بود در مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار کند.
به نوشته روزنامه گاردین، این خود جان بولتون بوده است که رئیس جمهور آمریکا را برای خروج از معاهده سلاح های هسته ای میان برد تحت فشار قرار داده است. بولتون همچنین هر گونه مذاکره برای تمدید معاهده نیواستارت را درباره موشک های راهبردی مسدود کرده است. معاهده نیواستارت در سال 2021 به پایان می رسد اما مسکو تلاش می کند آن را تمدید کند.
روابط میان واشنگتن و مسکو به علت اتهامات ادعایی مداخله روسیه در انتخابات آمریکا متشنج شده است. ترامپ پیش از انتخاب به عنوان رییس جمهور، وعده داده بود روابط بهتری با روسیه برقرار کند. در ماه ژوئیه ترامپ بعد از دیدار با رئیس جمهور روسیه، در کنفرانسی مطبوعاتی در هلسینکی، پایتخت فنلاند، خود را در برابر ولادیمیر پوتین فوق العاده آشتی جویانه نشان داد.

واکنش روسیه

یک منبع وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد خروج آمریکا از توافقنامه سلاح های هسته ای میانبرد با روسیه که در زمان جنگ سرد به نتیجه رسیده است، با انگیزه "رویای" آنها برای تسلط به جهان به تنهایی صورت می گیرد.
این منبع در گفتگو با خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه اعلام کرد "انگیزه اصلی (آنها) رویای جهانی تک قطبی است. آیا این رویا واقعیت پیدا خواهد کرد؟ خیر".

شبکه تلویزیونی المیادین نیز به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه روسیه گفت: انگیزه اصلی ترامپ از خروج از توافقی که میان آمریکا و روسیه درباره موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد صورت گرفته، رویایی است که وی درباره جهان تک قطبی در سر می پروراند.
وی افزود: رئیس جمهور آمریکا در مسیر خروج از توافق های بین المللی گام بر می دارد. ترامپ از توافق هایی که بر اساس آن ها واشنگتن تعهداتی همسنگ با تعهدات طرف های مقابل خود پذیرفته است خارج می شود.
این مساله حاکی از آن است که آمریکا خود را تافته جدا بافته می داند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!