آیا تا به حال شاهد قرمزی و آب ریزش چشم در سگ تان بوده اید؟ با بیماری های چشمی در سگ ها آشنایی دارید؟ بعضی از این بیماری های چشم، توسط باکتری ها بروز می کنند و بعضی منشا وروسی دارند. آیا می دانید کدام بیماری های عفونی در سگ باعث بروز مشکل در چشم انها می شود؟ در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی انواع بیماری چشمی در سگ ها می پردازیم و سپس انواع بیماری های عفونی در سگ ها را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

بیماری های چشمی در سگ خانگی

در مورد بیماری های چشمی سگ که بسیار هم شایع می باشند، از جمله چشم گیلاسی، مشکلات مربوط به مژه، تاب خوردگی پلک به بیرون چشم ( Entropion)، تاب خوردگی پلک به درون چشم ( Ectropion)، ورم ملتحمه (Conjunctivitis ) و سایر بیماری ها، مطالبی را باید بدانید. چنانچه سگ شما، در حال پنجه کشیدن یا مالیدن چشم خود باشد و یا علائم قرمزی یا سوزش در اطراف چشمش دیده شود، باید فورا به یک دامپزشک مراجعه کنید، چون شرایط بیماری چشمی در سگ ها، به سرعت می توانند تغییر کرده و پیشرفت کنند.

انواع بیماری های چشمی در سگ خانگی

انواع بیماری چشمی در سگ

Blepharospasm (بستن محکم و غیرارادی پلک ها)

Blepharospasm به خودی خود، یک بیماری نیست بلکه یک علامت بالینی مبنی بر بروز مشکلی در چشم یا پلک می باشد.

بیماری چشمی در سگ – چشم گیلاسی: افتادگی پلک سوم

در این عارضه، شما متوجه یک توده قرمز رنگ در گوشه ای از یک چشم یا هر دو چشم سگ خود خواهید شد. در مورد این وضعیت و گزینه های درمانی آن حتما به یک دامپزشک مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کنند.

انواع بیماری های چشمی در سگ خانگی

Conjunctivitis (ورم ملتحمه)

یکی دیگر از بیماری های چشمی در سگ خانگی، ورم ملتحمه یا Conjunctivitis می باشد. این بیماری التهاب پرده نازک و شفافی است که بر روی پلک ها و سفیدی چشم ها، خط می اندازد. این عارضه، چشم صورتی هم نامیده می شود.

بیماری چشمی در سگ خانگی – Ectropion (مشکل تاب خوردگی پلک به بیرون چشم)

Ectropion بیرون زدگی پلک چشم یا آویز شدن پلک می باشد. این عارضه را در هر نژادی از سگ ها میتوان مشاهده کرد، اما برخی نژادهای مختلف بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند مانند سگ های شکاری پا کوتاه ( basset hound) ، سگ های شکاری بزرگ با شامه ای قوی ( Bloodhounds) ، سگ های دورگه بولداگ و ماستیف ( Bull Mastiffs) ، سگ های سنت برنارد ( St. Bernards) ، سگ های بزرگ با پوستی ضخیم و کلفت ( Newfoundlands) و نژاد های مختلفی از سگ های پشمالو با گوش های آویز Spaniels )).

انواع بیماری های چشمی در سگ خانگی

Entropion (مشکل تاب خوردگی پلک به درون چشم)

Entropion به وضعیتی گفته می شود که پلک بر روی خودش لوله می شود و بر روی یک چشم یا هر دو چشم و بر روی پلک پائین یا بالا تاثیر بگذارد. این وضعیف مخالف حالت Ectropion می باشد زیرا در این حالت، پلک به بیرون از چشم تاب خورده و آویز می شود.

بیماری چشمی در سگ های پیر و سالخورده

آگاهی داشتن از روند تغییرات طبیعی پیری برای حیوان خانگی مسن شما، به شما در تشخیص بروز یک مشکل پزشکی و مقابله با آن کمک می کند.

چشم های عفونی: چه چیزی سبب بوی ناخوشایند در اطراف چشم ها می شود

این عارضه در سگ هایی که بیش از حد از چشمانشان اشک می ریزد (آبریزش بیش از اندازه از چشم) اتفاق می افتد و زمانی که این اشک، در اطراف چشم و در لابه لای پوست و موی سگ، جمع می شود، باعث خارج شدن بوی بدی از اطراف چشم حیوان می گردد. این حالت یک مشکل رایج می باشد و نیاز به کنترل و بررسی روزانه سگ دارد تا از بوی بد و زننده و التهابات پوستی جلوگیری به عمل آید.

انواع بیماری های چشمی در سگ خانگی

بیماری های عفونی سگ خانگی

فواید بهداشتی نگه داشتن یک سگ خانگی، فراوان است و مطالعات نشان داده اند که سگ ها، بر رشد اجتماعی و شناختی کودکان تاثیر گذار هستند و باعث افزایش فعالیت در زندگی خانواده هایی می شود که از آنها مراقبت می کنند. با کسب اطلاعاتی درباره انواع بیماری های عفونی سگ ها، آنها را به یکی از اعضاء سالم و شاد و سرزنده خانه خود تبدیل کنید.

بروسلولیز یکی از بیماری های عفونی سگ

بروسلولیز سگی، نوعی عفونت خیلی مسری می باشد که عامل آن باکتری Brucella canis می باشد. سگ های آلوده به این عفونت، معمولا عفونت را از طریق سیستم تولید مثل یا عفونت مقاربتی، گسترش می دهند. این بیماری عفونی باعث بروز مشکلاتی مانند عدم باروری و سقط جنین به همراه چندین مشکل دیگر می شود.

انواع بیماری های چشمی در سگ خانگی

کوکسیدیوزیس

کوکسیدیوزیس نوعی عفونت انگلی است که بیشتر باعث بروز اسهال آبکی و مخاطی می شود و اگر تحت درمان قرار نگیرد، در دراز مدت می تواند به غشاء داخلی روده آسیب برساند.

مرض هاری یکی از بیماری های عفونی سگ ها

مرض هاری یک بیماری بسیار واگیر دار و وخیم ویروسی می باشد که هیچ نوع درمانی ندارد. این ویروس از طریق هوا و یا تماس مستقیم یا غیر مستقیم با حیوان آلوده، مثلا با تخت خواب یا کاسه آب، شیوع پیدا می کند. این بیماری قبل از اینکه به سیستم تنفسی، سیستم گوارشی، دستگاه تناسلی و مجاری ادراری و سیستم عصبی حمله کند، ابتدا بر روی لوزه ها و غدد لنفاوی سگ تاثیر می گذارد درباره علائم و نحوه پیشگیری از این بیماری ویروسی در سگ ها اطلاعاتی را به دست بیاورید و سلامت حیوان خانگی خود را مورد بررسی قرار دهید.

بیماری هاری از طریق گاز گرفتن و بزاق دهان حیوان آلوده شیوع پیدا می کند که معمولا توسط حیواناتی مانند راسوها، خفاش ها، راکن ها، گرگ های وحشی و روباه ها منتقل می شوند. با اینکه میزان عفونت در سگ ها در حدود 15% می باشد، اما در صورتی که سگی واکسینه نشده باشد و توسط یک حیوان ناشناخته هار، گاز گرفته شود، باید تا شش ماه قرنطینه شود.

انواع بیماری های چشمی در سگ خانگی

ارلیکوزیز

این بیماری با عناوین دیگری مانند بیماری سگ ردیاب، بیماری تب خونی سگی و بیماری کمبود سه عنصر اصلی خون نیز شناخته می شود. این باکتری توسط کنه قهوه ای و کنه تک ستاره ای پخش می شود.

جیاردیا یکی از بیماری های عفونی سگ

چیاردیا عفونتی است که باعث بروز اسهال در سگ می شود. از ابتلای سگ خود به این نوع اسهال که بر اثر تک سلولی ها ایجاد می شود، محافظت کنید.

لپتوسپیروسیس

لپتوسپیروسیس نوعی باکتری است که در آب های آلوده به ادرار حیوانات وحشی وجود دارد مانند جوندگان و حیوانات خانگی. این باکتری، منجر به بروز بیماری های کلیه در سگ می شود، اما برخی از انواع این باکتری سبب آسیب کبدی، اختلالات خونریزی عصبی، التهاب و بیماری چشمی در سگ می شوند.

بیماری لایم نوعی از بیماری های عفونی سگ ها

هرچند بیماری لایم از شایع ترین بیماری هایی است که توسط کنه شیوع پیدا می کند، اما فقط در 5 تا 10 سگ، علائمی مانند لنگیدن، تورم مفاصل و تب را بروز می دهد.

انواع بیماری های چشمی در سگ خانگی

پاروو _ویروس

ویروس های بسیار کوچکی هستند که بر روی حیوانات مخصوصا سگ تاثیر می گذارد و باعث بیماری های مسری در سگ ها می شود. پاروو _و یروس دو شکل متفاوت دارد:

شکل روده ای که بسیار شایع است و با علائمی مانند استفراغ، اسهال، کاهش وزن و کاهش اشتها همراه است. شکل قلبی که کمتر شایع است و به قلب توله سگ های جوان حمله می کند و باعث مرگ آنها می شود.

منبع : دکتر سلام