در مورد بیماری آنفولاانزای سگی چه می دانید؟ آیا با علائم این بیماری عفونی در سگ ها آشنایی دارید؟ آیا این بیماری از سگ ها به انسان نیز منتقل می شود؟ دانستن علائم این بیماری به شما کمک می کند که در صورتی که سگتان به این بیماری دچار شد، سریعا آن را تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام دهید. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. همچنین به شما خواهیم گفت که از چه واکسن هایی می توانید برای ایمنی سگتان استفاده کنید. آنفولاانزای سگی به سرعت در میان سگ ها شیوع پیدا می کند. پس مراقب دوست پشمالوی خود باشید.

آنفولانزای سگی

آنفولاانزای سگی نوعی عفونت ویروسی واگیردار می باشد که در بین سگ ها اتفاق می افتد. علت این بیماری تنفسی، ویروس آنفولانزای A است. اگرچه این بیماری به ندرت باعث مرگ حیوان می شود، ولی به علت خاصیت واگیر دار بودن این بیماری ویروسی، شیوع این بیماری سبب نگرانی پانسیون های نگهداری از سگ ها، ادارات دامپزشکی و دیگر اماکنی می شود که سگ ها به آنجا می روند. مدارک زیادی مبنی بر شیوع این بیماری ویروسی در ایالات متحده آمریکا وجود دارد که نشان دهنده تعطیلی پانسیون های نگهدارنده سگ ها و شلوغ شدن ادارات دامپزشکی می باشد. برای مالکان سگ ها، سر در آوردن و درک آنفلولانزای سگی بسیار مهم است تا اقدامات لازم را برای پیشگیری از بروز آن انجام دهند.

آنفولانزای سگی چیست و چه علائمی دارد؟

به عنوان مثال در آوریل 2015، دو نوع آنفولانزای سگی شناسایی شدند:

H3N8 H3N2

علائم آنفولانزای سگی

تقریبا تمام سگ هایی که به این بیماری مبتلا می شوند، این ویروس را با خود خواهند داشت. بعضی از سگ ها، هرگز علائم بیماری را نشان نمی دهند. بیشتر سگ هایی که به این بیماری مبتلا می شوند، علائم خفیفی دارند اما تعداد اندکی از سگ ها، علائم شدید و خطرناکی را بروز می دهند. سگ های مبتلا به این بیماری ویروسی، معمولا یک یا چند نمونه از علائم زیر را نشان می دهند:

سرفه کردن ( بعضی مواقع سرفه خشک و مزمن) عطسه کردن ترشح از بینی و یا از هر دو چشم بی حالی از دست دادن اشتها تب ( 104 درجه فارنهایت تا 106 درجه فارنهایت در نوع شدید آنفولانزا)

آنفولانزای سگی چیست و چه علائمی دارد؟

درمان این بیماری ویروسی

معمولا این بیماری ویروسی با مراقبت های حمایتی درمان می شود زیرا هیچ نوع دارو و درمان شناخته شده ای برای آن وجود ندارد. اگر سگ شما هر گونه علائمی از بیماری را نشان می دهد، فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید. پس از انجام معاینات و آزمایشات تشخیصی، دامپزشک، بهترین برنامه درمانی را تعیین می کند. معمولا برنامه درمانی شامل هیدراته نگه داشتن بدن، در اختیار گذاشتن نیازهای تغذیه ای حیوان و پیشگیری یا درمان عفونت های ثانویه می باشد. سگ هایی که علائم شدید و خطرناک آنفولانزا دارند، به مراقبت های دامپزشکی بیشتری نیازمند هستند.

درمان نکردن این بیماری ویروسی، منجر به ذات الریه می شود. به همین دلیل با دیدن اولین علائم آنفولانزا باید به دامپزشک مراجعه کرد. با مراقبت های به موقع، بیشتر سگ ها بهبودی کامل پیدا خواهند کرد. بیشتر سگ ها با مراقبت های حمایتی که در خانه انجام می گیرد، می توانند بهبودی یابند. تعداد بسیار کمی از سگ ها نیاز به بستری شدن دارند و میزان مرگ و میر به علت این بیماری ویروسی، کمتر از 10٪ می باشد.

آنفولانزای سگی چیست و چه علائمی دارد؟

پیشگیری از آنفولانزای سگی

آنفولانزای سگی تا حدی یک بیماری جدیدی است که معمولا سگ ها به طور طبیعی، ایمنی کمی در برابر این بیماری دارند. این ویروس بر روی سگ ها در تمام سنین، نژادها و اندازه ها و حتی سگ هایی که در سلامتی کاملی به سر می برند، تاثیر می گذارد. بنابر این تقریبا تمام سگ ها در معرض ابتلا به این بیماری ویروسی و عفونی شدن، قرار دارند.

این بیماری ویروسی، در اثر تماس با ترشحات تنفسی سگ های آلوده، شیوع پیدا می کند. همچنین قرار گرفتن در معرض اشیاء عفونی نیز باعث ابتلا به این بیماری می شود. خطر ابتلا زمانی که سگ ها در یک منطقه جمع می شوند، افزایش می یابد. این مناطق شامل پانسیون های نگهداری از سگ ها، گردشگاه ها و شکارگاه های مخصوص سگ ها، مراکز مراقبت های روزانه از سگ ها و موارد دیگر می باشد.

واکسن هایی برای هر نوع از این بیماری ویروسی وجود دارد چه به طور جداگانه و چه به طور ترکیبی. بسیاری از دامپزشکان و پانسیون های نگهداری از سگ ها، به واکسن جدید H3N2 برای تمام سگ هایی که به این گونه مراکز وارد می شوند، نیاز دارند. بعضی از این مراکز واکسن های قدیمی H3N8 را توصیه می کنند که ممکن است مورد نیاز نباشد. چنانچه سگ شما به طور منظم با سگ های مختلفی در ارتباط می باشد، تزریق هر دو نوع واکسن توصیه می شود. درباره واکسن های آنفولانزای سگی، اطلاعات بیشتری را از دامپزشک خود کسب کنید.

خوشبختانه، این بیماری ویروسی از سگ ها به انسان انتقال پیدا نمی کند. با این حال، انسان ها می توانند این ویروس را از راه تماس با سگ آلوده، به سگ دیگری منتقل کنند. به همین دلیل رعایت بهداشت برای پیشگیری از گسترش ویروس ضروری و واجب می باشد. پس از تماس با سگ های غریبه یا بیمار، دست ها، صورت و لباس های خود را بشویید و به طور کامل، تمام نواحی و اشیایی که ممکن است آلوده باشند را تمیز کنید. مواد ضدعفونی کننده خانگی، برای کشتن ویروس این بیماری عفونی، شناخته شده و مناسب هستند.

توجه: امکان سرایت ویروس H3N2 آنفولانزای سگی به گربه ها وجود دارد. نوع دیگر این ویروس هم ممکن است به انواع گونه های دیگر نیز قابل سرایت باشد.

آنفولانزای سگی چیست و چه علائمی دارد؟

شیوع این بیماری ویروسی

اگر شیوع آنفولانزای سگی در منطقه زندگی شما وجود دارد (در سال 2015 چندین گزارش از شیوع آنفولانزای H3N2 در ایالات متحده منتشر شد)، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را به منظور مراقبت از سگ خود انجام دهید. از بردن سگ خود به گردشگاه ها، مراکز مراقبت های روزانه، پانسیو ن ها و هر مکان دیگری که محل رفت و آمد سگ های زیادی می باشد، اجتناب کنید. هنگام پیاده روی، مانع از تماس سگ خود با دیگر سگ ها شوید. به این نکته توجه داشته باشید که حتی سگ هایی که علائمی را نشان نمی دهند، ممکن است واگیردار و مسری باشند. اگر سگ شما بیمار شد، در اولین فرصت، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

دکتر سلام پیشنهاد می کند مقاله دلایل غذا نخوردن سگ ها چیست را نیز مطالعه کنید که با افزایش اشتهای سگتان بتوانید برنامه غذایی مناسبی را برایش بچینید و سلامتش را ارتقا بخشید.

منبع : دکتر سلام

بیشتر بدانید:

انواع بیماری های چشمی در سگ خانگی بیماری کلیه در سگ های خانگی فواید کلاژن برای سگ ها و دیگر حیوانات خانگی