‌اربعین حسینی به یک ‌حرکت سیاسی، معنوی و فرهنگی تبدیل شده‌ است


‌اربعین حسینی به یک ‌حرکت سیاسی، معنوی و فرهنگی تبدیل شده‌ است

‌ائمه جمعه سراسرکشور در خطبه‌های عبادی - سیاسی این هفته به مسائل مهم‌ روز کشور و جهان ‌پرداختند.

‌مشکلات کشور مربوط به داخل است نه خارج

امام جمعه موقت مشهد گفت: مشکلات کشور مربوط به داخل است، مربوط به خارج نیست، به تاراج دادن سکه و ارز، احتکار تولیدات کارخانجات و احتکار کالاهای وارداتی تاجران که مردم به آن‌ها نیاز دارند چه ربطی به خارج دارد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدباقر فرزانه ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-‌سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: امروز آمریکای جنایتکار، راس استکبار، یک جنگ تمام عیار اقتصادی، رسانه‌ای و تبلیغاتی را علیه ما از مدت‌ها پیش شروع کرده است. جنگ اقتصادی را با تشدید تحریم‌ها و جنگ رسانه‌ای را با آنچه که در رسانه‌های جمعی دنیا، اینترنت و ماهواره بیان می‌شود، انجام می‌دهد.

وی افزود: بنا بر آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، آمریکا چند هدف را در این جنگ تعقیب می‌کند که می‌خواهد به آن برسد اما غلط می‌کند که برسد. اول اینکه از این طریق می‌خواهد اضطراب و دلهره را در مردم ایران زیاد و آرامش درونی آن‌ها را سلب کند. کار دیگر این است که قصد دارد یاس و ناامیدی را در مردم ایجاد کرده و گسترش دهد.

فرزانه ادامه داد: سوم اینکه آمریکا می‌خواهد در مردم احساس بن‌بست ایجاد کند که مردم ایران به بن‌بست رسیدند، نظام کارایی ندارد و جمهوری اسلامی نمی‌تواند این بن‌بست را از بین ببرد. چهارمین هدف این است که با این کارها قصد دارد بدبینی بین مردم را نسبت به یکدیگر و دستگاه‌های مسئول، قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح به ویژه سپاه تشدید کند. پنجمین هدف نیز این است که مشکلات اقتصادی را در ذهن مردم بیشتر و بزرگ‌تر نشان دهد. آمریکا روی این پنج هدف به شدت کار می‌کند و روز به روز دنیا بیشتر پی می‌برد که در این مسئله موفق نخواهد شد.

امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه در این جنگ نیز آمریکا همچون تمام توطئه‌های خود در گذشته شکست می‌خورد، عنوان کرد: زمانی که به چند حادثه از توطئه‌های آمریکا نسبت به انقلاب نگاه می‌کنیم، آمریکا را شکست خورده می‌بینیم و متوجه می‌شویم که پروردگار نصرت جدیدی را نصیب ما کرد که فکر آن را نمی‌کردیم. در 15 خرداد آمریکا قصد داشت که نهضت را در نطفه خفه کند و از بین ببرد اما شکست خورد. در 17 شهریور نیز قصد از بین بردن حرکت را داشت اما موفق نشد و مژده پیروزی خون بر شمشیر به ما داده شد.

وی اضافه کرد: آمریکا جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کرد و برکات عظیمی از جنگ نصیب ما شد که اگر جنگ نبود، معلوم نیست که به چه میزان از آن می‎‌رسیدم. فتنه 88 را ایجاد کرد اما در آن شکست خورد و بصیرت به حدی در مردم ما اوج گرفت که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. تحریم‌ها نیز شکست خواهد خورد و کمک جدید غیرمنتظره‌ای از طرف خدا برای مردم ما خواهد آمد. منصفان، عقلا و انسان‎‌های باتجربه دنیا شک ندارند که آمریکا در این مسئله نیز در مقابل ایران شکست خواهد خورد.

فرزانه با اشاره به اینکه در حرکت آمریکا، چند آسیب اجتماعی در جامعه ما خود را نشان داد که جای تاسف است، تصریح کرد: اولین آسیب این بود که یک غفلت در تیم اقتصادی دولت موجب شد تا میزان زیادی ارز و طلای کشور به غارت رود و مشکلات عجیبی به دنبال خود ایجاد کند. اگر یک مجموعه و فردی به غفلت مبتلا شود، یک آسیب اجتماعی و مرض کشنده و مهلک است. دومین آسیب این بود که در این فضا که آمریکا ایجاد کرد، برخی از کارخانه‌داران به دلیل فزون‌خواهی دست به احتکار تولیدات خود زدند.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: سومین آسیب سودجویی برخی تجار بود، آن‌هایی که جنس از خارج وارد کردند و برای اینکه گران‌تر بفروشند و پول بیشتری به دست آورند، انبار کردند. چهارمین مسئله تاثیرپذیری برخی از مردم از تبلیغات و شایعات بود. برخی مردم از این تبلیغات تاثیر پذیرفتند و برای احتکار خانگی به فروشگاه‌ها هجوم بردند. پنجمین آسیب نیز گران‌فروشی تمام افرادی بود که مغازه کوچک و بزرگ داشتند. چه ارتباطی بین جنسی که می‌فروشید با گران شدن دلار آمریکایی دارد؟

وی بیان کرد: تاسف این است که از طرف مسوولان نیز هیچ نظارت، حرکت و کنترلی دیده نمی‌شود. در این شرایط و این جو، قشر متوسط، کارمند، محروم، آن فردی که از قشر متوسط بوده و اجاره‌نشین است، دانشجو و دانش‌آموز دارد، برای عروسی و دامادی دختر و پسرش وسیله می‌خواهد یا مریض شده و نیاز به دارو و درمان دارد، ‌چه وضعیتی پیدا کرده و چه فشاری به او می‌آید.

فرزانه خاطرنشان کرد: این‌ موارد مربوط به داخل است، مربوط به خارج نیست. به تاراج دادن سکه و ارز، احتکار تولیدات کارخانجات و احتکار کالاهای وارداتی تاجران که مردم به آن‌ها نیاز دارند چه ربطی به خارج دارد؟ این گران‌فروشی گسترده چه ربطی به خارج دارد؟ این آسیب‌ها در جامعه ما وجود دارد اما در حدی نیست که مردم بترسند و فکر کنند که قدرت و اقتدار نظام از بین می‌رود، این‌گونه نیست.

امام جمعه موقت مشهد گفت: در این شرایط دو کار ‌از طرف مقام معظم رهبری صورت گرفت. اول اینکه جلسه‌ای دو و نیم ساعته با مجموعه دولت داشتند تا آن‌ها حرف خود را بزنند و ایشان نیز هشدارها و دستورات را به آن‌ها بدهند تا فعال‌تر و پرکارتر شوند و قشر متوسط را از زیر بار سنگین مخارج زندگی نجات دهند.

وی اضافه کرد: کار دوم این بود که با وجود اینکه آمریکا تلاش می‌کند به اهداف خود برسد اما نمی‌رسد و در جامعه آسیب داریم، رهبری حرکت انقلاب را به قدری استوار می‌دانند که سندی را ارائه می‌دهند که تا 50 سال دیگر با الگو قرار دادن اسلام و فرهنگ ایرانی برای پیشرفت، باید به تمدن نوین اسلامی برسیم. این حرف عجیب و سنگینی بوده و نشان‌دهنده قدرت زیادی در داخل است. رهبر انقلاب این حرکت را در مقطع خاصی از جهش و رشد دیده و ظهور و بروز مجموعه‌ای از انسان‌های نخبه جوان و غیرجوان را می‌بیند که در گذشته این مقدار را نداشتیم.

فرزانه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مجموعه‌ای را در حال شکل‌گیری می‌بینند که پنج خصوصیت دارد، عنوان کرد: اولین خصوصیت این بوده که این مجموعه‌ قاطع، معتقد به حق مردم، مرتبط با مردم و معتقد به کارایی نظام جمهوری اسلامی است. دوم اینکه مجموعه‌ای مصمم برای ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی، اجتماعی و اداری است. فساد اقتصادی، اداری و اجتماعی را هدف قرار دادند و می‌خواهند آن را ریشه‌کن کنند و خواهند توانست. سومین خصوصیت اینکه مجموعه‌ای آماده برای از بین بردن تبعیضی است که مردم را رنج می‌دهد.

امام جمعه موقت مشهد افزود: چهارم خصوصیت این بوده که تمام توجهش به طبقات محروم جامعه است. پنجم اینکه مجموعه‌ای خودساخته، ساده‌زیست و آستین همت برای گره‌گشایی از مشکلات مردم بالا زده که این مجموعه از نخبگان و جوانان این کشور در حال شکل‌گیری و فعالیت و محل اتکایی است که مقام معظم رهبری با اتکای به آن مسئله حرکت تا 50 سال دیگر ایران را ترسیم می‌کند که 50 سال دیگر از نظر تمدن اسلامی و رشد، حرف اول را در دنیا بزنیم که این مساله در حال شکل‌گیری است.

وی بیان کرد: نسل جوان متدین خودساخته ساده‌زیست متوجه به مشکلات ایران آستین بالا زده و این کشور را به جایی خواهد رساند که 50 سال دیگر رهبری ترسیم کرده‌اند. ما چنین مجموعه‌ای داریم و در حال شکل‌گیری بوده، این افراد وجود دارند و گاه و بیگاه خود را نشان می‌دهند اما این مجموعه در حال شکل‌گیری و مشکل‌گشا، مسئولیت دولت و مسئولان را کم نمی‌کند. منظور از دولت هر سه قوه است. اگرچه آن‌ها متناسب با شرایط انقلاب خوب فعالیت می‌کنند اما هنوز هم جای کار و فعالیت وجود دارد تا مردم را از ابعادی که در مضیقه هستند، نجات دهند.

فرزانه گفت: آمریکا بداند و یقین داشته باشد این ملت و این قافله عظیم عاشورایی، در زمانی نه چندان دور او را به گور مذلت خواهد کشاند و خود، به اوج عزت خواهد رسید.

دولت ایران و پاکستان برای آزادی مرزبانان ربوده شده تلاش کنند

امام جمعه موقت قم گفت: با توجه به حادثه تروریستی اخیر، دولت ایران و پاکستان برای آزادی مرزبانان ربوده شده در میرجاوه تلاش کنند.

به گزارش‌ ایسنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه در مصلی قدس قم یکی از نشانه های تقوا را پایبندی به ارزش های اخلاقی دانست و عنوان کرد: باید انسان‌هایی که پایبند به ارزش‌های اخلاقی و انسانی هستند در جامعه دینی مورد تکریم قرار گیرند.

امام جمعه موقت قم افزود: باید تفاوتی میان افرادی که به ارزش ها پایبند هستند با افرادی که به سمت ضد ارزش‌ها سوق پیدا می کنند قائل باشیم.

وی با گرامیداشت شهادت عمار تصریح کرد: جامعه امروز ما نیازمند عمارهاست. وی در جنگ صفین در مقابل کفار ایستاد و غبار از فتنه برداشت و برای کسانی که تردید داشتند به روشنگری پرداخت.

آیت الله حسینی بوشهری در خصوص زیارت اربعین اظهار کرد: در آستانه اربعین حسینی هستیم، چند سالی است به برکت خون شهیدان راه برایمان باز شده و زیارت اربعین که نشانه اقتدار و عشق شیعیان است؛ برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: این پیاده روی حرکتی ارزشمند و نشانه‌ای از ایمان و اعتقاد و علاقه به ائمه اطهار(ع) و سید الشهداست البته این حرکت تنها مختص به شیعه نیست.

امام جمعه موقت قم عنوان کرد: امسال با وجود تنگناهای اقتصادی از ایران دو میلیون نفر رهسپار زیارت اربعین می‌شوند از افرادی که تسهیلاتی را برای حضور مردم فراهم کرده اند، تقدیر می کنیم.

وی گفت: هر چند دشمنان کارشکنی می کنند اما امیدواریم هر یک از توطئه های دشمنان به فضل الهی و همدلی زائرین و مردم عراق در مسیر اربعین حسینی خنثی شود.

آیت الله حسینی بوشهری در رابطه با حادثه تروریستی در میرجاوه بیان کرد: در این حادثه تعداد 14 تن ربوده شدند دولت ایران و پاکستان برای آزادی مرزبانان ربوده شده در میرجاوه تلاش کنند.

وی اظهار کرد: مسئولان هوشیاری بیشتری داشته باشند دشمن در دور تا دور کشور برنامه ریزی برای ضربه زدن به ما دارد و باید آمادگی ها صد در صد باشند تا از این بحران هایی که دشمن می آفریند عبور کنیم.

امام جمعه موقت قم در مورد قتل روزنامه ‌نگار سعودی خاطرنشان کرد: قتل فجیع این روزنامه نگار که تابعیتی آمریکایی نیز داشت یک جنایت شرم آور بود، اگر خدا بخواهد کسی را رسوا کند این گونه نتیجه اش می شود که کار خودشان موجب رسوایی شان شود.

وی تاکید کرد: ما منتظریم سازمان های عریض و طویل بین المللی واکنش نشان دهند، آن هایی که صدایشان گوش فلک را کر کرده و با کوچکترین مساله ای در ایران قطع نامه و بیانیه صادر می کنند، در حال حاضر سکوت کرده‌اند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: ما می خواهیم بدانیم آمریکا و اروپاییان و سازمان های بین المللی و حقوق بشری چه رفتاری در مقابل این قتل دارند؟

وی اظهار کرد: البته مردم ما با خبرهای چند روزه این ذهنیت را یافته‌اند که این مساله نیز مانند ده ها مساله دیگر با پول حل می شود و در نهایت فردی بی گناه را گناه کار اعلام می کنند و آمریکا و بازیگران صحنه بر روی آن سرپوش می گذارند و مساله را تمام شده اعلام می کنند.

امام جمعه موقت قم عنوان کرد: رئیس جمهور آمریکا می گوید ما از این منافع سرشار در فروش اسلحه نمی توانیم بگذریم، آن ها می خواهند نشان دهند که مسئولان سعودی اطلاع نداشتند و عده ای سرخود این کار انجام داده اند.

وی بیان کرد: این برنامه دشمن در فریب دیگران است، گاهی عده ای شیفته الفاظ و عبارات دشمنان نشود، نباید فریب حرف های به ظاهر در ورق پیچیده دشمن را خورد، این بخشی از واقعیات کشورهای آمریکایی و دشمنان است.

آیت الله حسینی بوشهری پیرامون دیدار نخبگان و استعدادهای برتر کشور با رهبری نیز خاطرنشان کرد: نخبگان کشور گنجینه های کشور هستند و این یک واقعیت انکار ناپذیر در نظام است.

وی ادامه داد: دیدار رهبری با بسیجیان نخبه در ورزشگاه آزادی و بعد از آن دیدار با نخبگان تدبیر رهبری و تدوین سند اسلامی و ایرانی پیشرفت نشانه تدبیر معظم له است.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: در شرایطی که دشمن به دنبال آن است که بگوید کشور در حال فروپاشی است؛ رهبری سه کار مهم را با صلابت و تدبیر انجام می دهند.

وی گفت: کسانی که خواب فروپاشی نظام را می‌بینند، تدبیر و آینده‌ نگری و تیزبینی رهبری را می بینند که بدون اینکه سخنی بگوید نشان می دهد که ایران برای 50 سال آینده برنامه رشد و پیشرفت دارد و این پاسخ دندان شکن به دشمن است.

اربعین حسینی به یک ‌حرکت سیاسی، معنوی و فرهنگی تبدیل شده‌ است

‌امام جمعه بجنورد گفت: امروز اربعین حسینی تبدیل به یک حرکت سیاسی، معنوی و فرهنگی شده است و فقط یک عزدارای معمولی نیست.

‌به گزارش ایسنا، ‌حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در نماز عبادی و سیاسی جمعه با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی قرار داریم، افزود: اربعین یک نام ساده نیست بلکه یک فرهنگ، روزگار و نماد شکوه و بقای قیام امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: اربعین حسینی یک اجتماع معنادار است و پیام اقتدار و فرهنگ ستیزی به استکبار است.

یعقوبی با بیان اینکه در اربعین حسینی حدود 20 میلیون زائر از نقاط مختلف حضور پیدا می کنند، اظهار کرد: این حرکت بت شکن است و عزت و اقتدار مسلمان ها در این حرکت ظهور پیدا می کند.

وی با اشاره به سالروز شهادت عمار یاسر بیان کرد: بسیجی به معنای واقعی عمار یاسر است که در سن 94 سالگی به شهادت رسید و همیشه بر مدار رسالت و ولایت حرکت کرد.

خطیب نماز جمعه بجنورد با بیان اینکه سبقت و استقامت ویژگی عمار یاسر بود و عمار معیار حق و باطل است، تصریح کرد: در زمان فتنه سال 88که بسیاری از خواص لغزیدند، برخی از آن ها نمره منفی، تجدیدی و رفوزه گرفتند، معظم له فرمودند که عمار کجاست؟

وی توضیح داد: این جمله به این معناست در زمانیکه فضای جامعه مه آلود می شود، عمارها هستند که از حق دفاع می کنند تا برای مردم شبه ایجاد نشود.

یعقوبی در ادامه با بیان اینکه طی هفته گذشته مقام معظم رهبری کار بزرگی را انجام دادند که در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار خواهد ماند، افزود: ایشان سند پیشرفت و الگوی اسلامی و ایرانی را اعلام کردند و فرمودند که ما برای 50 سال آینده الگو تدوین کرده ایم که به کجا باید برویم و به کجا باید برسیم.

وی با اشاره به اینکه این سند طی هفت سال توسط کارشناسان و متخصصان تدوین شده است، تاکید کرد: در این پیام چندین پیام نهفته است که اقتدار یکی از این پیام هاست.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: برخی عنوان می کنند که جمهوری اسلامی به بن بست رسیده است اما با اعلام این سند نشان دادیم که هنوز اول کار است و برای 50 سال آینده نیز برنامه ریزی کرده ایم.

وی اظهار کرد: پیام دوم تدبیر است که نشان می دهد نظام جمهوری اسلامی دچار غفلت و روزمرگی نشده و نخواهد شد و اعتماد و امید از دیگر پیام های این سند است.

امام جمعه بجنورد در ادامه به قتل خاشقچی خبرنگار عربستانی در سفارت عربستان در کشور ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: با این اتفاق چهره آمریکا و آل سعود بیشتر نشان داده شد.

وی افزود: آمریکا که همیشه از حقوق بشر صحبت می کند و می گوید اگر بخواهیم با عربستان در این مورد برخورد کنیم دلارهایمان کم می شود و باید این موضوع جور دیگر مدیریت شود، بنابراین دلار برای آن ها اهمیت دارد نه جان انسان.

به گفته یعقوبی، حقوق بشر بازیچه دست ابرقدرت هاست.

خبر در حال تکمیل است....

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در