غنی در گفتگوهای صلح به حاشیه رانده شده است


شماری از مقام‌های امریکایی، از به حاشیه رانده شدن حکومت افغانستان به ویژه از حاشیه رانده شدن رییس جمهور غنی، در گفتگوهای صلح امریکا با طالبان خبر می‌دهند. به گزارش طلوع، این مقام‌های امریکایی، به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند که زلمی خلیلزاد،...

شماری از مقام‌های امریکایی، از به حاشیه رانده شدن حکومت افغانستان به ویژه از حاشیه رانده شدن رییس جمهور غنی، در گفتگوهای صلح امریکا با طالبان خبر می‌دهند.
به گزارش طلوع، این مقام‌های امریکایی، به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، بی آن‌که رییس جمهورغنی را آگاه سازد با طالبان در قطر دیدار کرد و رییس جمهورغنی در بارۀ این دیدار از اعلامیه طالبان آگاه شد.

به گفته این مقام‌ها، هنگامی که آقای غنی از خلیلزاد در بارۀ دیدارش با طالبان توضیح خواست پاسخی از او نگرفت. از همین رو، آقای غنی به سفیر امریکا در کابل و نیز به فرمانده کل نیروهای امریکایی در افغانستان، شکایت کرد.

نیویارک تایمز، گزارش می‌دهد هنگامی که کاخ سفید به دیپلومات‌های امریکایی دستور آغاز گفتگوهای رو در رو را با طالبان داد تا زمینه برای گفتگوهای صلح فراهم گردد، بسیاری‌ها در افغانستان از آن همچون یک گام حیاتی ازبهر شکستن بن بست جنگ هفده ساله استقبال کردند و رییس جمهورغنی نیز یکی از کسانی بود که از این تلاش‌ها استقبال کرد. اما مقام‌ها می‌گویند که در نشست‌های خصوصی، آقای غنی بارها نگرانی اش را در بارۀ دخیل نبودن در گفتگوهای مقام‌های امریکایی با طالبان ابراز کرد و در برابر این تلاش‌ها مقاومت نشان داده است.

این مقام‌ها می‌گویند که نگرانی رییس جمهورغنی در نشست‌های خصوصی این بوده است که مبادا تأکید طالبان بر دخیل نساختن حکومت افغانستان درگفت وگوهای صلح، رهبری کشور را به حاشیه براند.

چندین مقام امریکایی، به نیویارک تایمز گفته اند که این نگرانی رییس جمهورغنی هفتۀ گذشته پس از آن به واقعیت گرایید که زلمی خلیلزاد بی آن که حکومت افغانستان را آگاه سازد بگونۀ پنهانی با نماینده گان طالبان در قطر دیدار کرد و آقای غنی و حکومت او، تنها از گزارش‌های رسانه‌ها از این دیدار آگاه شدند.
این مقام‌ها بی گرفتن نام‌های شان، رییس جمهورغنی را شخصی ناامید از یک هم پیمان در زمان نزدیک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تعریف کرده اند.

در همین حال، شماری از مقام‌های پیشین طالبان می‌گویند که اعتمادی میان حکومت و طالبان وجود ندارد و طالبان، حکومت را به عنوان نمایندۀ مردم قبول ندارند.
سید اکبر آغا، یکی از مقام‌های پیشین طالبان در این باره اظهار داشت: «حکومت افغانستان می‌گوید که طالبان باید با ما گفتگو کند زیرا ما نماینده‌گی از مردم افغانستان می‌کنیم، اما طالبان می‌گویند که شما نماینده مردم افغانستان نیستید.»

از سویی هم، ظاهر نصرالله خان، سفیر پاکستان در افغانستان می‌‎گوید که ایالات متحده با گماشتن آقای خلیلزاد برای صلح افغانستان، نشان داد که راه حل سیاسی برای پایان جنگ در افغانستان دارد: «ما از گماشته شدن آقای خیلی‌زاد استقبال می‌کنیم و این واضحآ نشان می‌دهد که اکنون امریکا بر داشتن یک راه حل سیاسی جامع در افغانستان متمرکز است.»

به گزارش نیویارک تایمز، پیامد آنی این بی اعتمادی میان کابل واشنگتن تاکنون روشن نشده است، اما در گذشته اقدامات همانند میان حامد کرزی، رییس جمهور پیشین و مقام‌های امریکایی به تیرگی جدی روابط میان دوطرف انجامید تا جایی که آقای کرزی واشنگتن را به داشتن سیاست دوگانه متهم کرد.

کد (10)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر