مدیریت پسماند شمال کشور چهار هزار میلیارد تومان نیاز دارد


مدیریت پسماند شمال کشور چهار هزار میلیارد تومان نیاز دارد

ساری- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت که برای مدیریت پسماند در شمال کشور حداقل چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود تجریشی روز چهارشنبه در مراسم بهره برداری از تصفیه خانه پیشرفته شیرابه زباله شهرستان قائمشهر بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و کمبود زمین را مهم ترین علت هزینه بر بودن مدیریت پسماند در شمال کشور برشمرد و افزود: در شمال کشور به دلیل وجود آب های زیرزمینی با مشکل زمین مواجه هستیم که این امر نیازمند یک عزم ملی است .
وی با تاکید بر این که برای شمال کشور دفن زباله امکان پذیر نیست، گفت: تنها راه مدیریت پسماند در این مناطق این است که دولت و مجلس یک ردیف بودجه از صندوق توسعه ملی برای این منظور اختصاص دهند.
تجریشی عدم مدیریت مناسب زباله در شمال کشور را تهدیدی جدی برای محیط زیست و همچنین زیست انسانی دانست و تاکید کرد: برای حل این موضوع توصیه می کنم تا نمایندگان با توجه به نزدیک شدن به فصل ارائه لایحه بودجه سالانه، از صندوق توسعه ردیفی را در نظر بگیرند.
معاون محیط زیست کشور همچنین برنامه های این سازمان را تشریح کرد و گفت: برای پسماند بیمارستانی با وزارت بهداشت هماهنگ کرده ایم تا از محل تولید زباله عفونی به استریل آن در مکان مشخصی بپردازند.
وی افزود: در خصوص پسماند صنعتی هم به دلیل این که تولید کننده موظف به مدیریت پسماند است، ما کار نظارتی افزایش داده ایم.
تجریشی بر ضرورت جدی گرفتن تفکیک زباله از مبدا از سوی شهرداری ها تاکید کرد و گفت: تفکیک زباله در مبدا باعث کاهش 50 درصدی تولید زباله می شود.
استاندار مازندران هم در این مراسم برای شهرداران استان ضرب الاجل تعیین کرد تا شیرابه مراکز جمع آوری زباله شهرهای استان را تا پایان امسال کنترل کنند.
محمد اسلامی گفت: برای کنترل شیرابه زباله روش شیمیایی ارزان ترین روشی است که شهرداری ها می توانند از آن استفاده کنند.
مقام عالی دولت در مازندران جلوگیری از کاهش آسیب های زیست محیطی زباله را وظیفه مهم شهرداری ها و دهیاری ها دانست و تاکید کرد: برای کاهش میزان آسیب های ناشی از زباله به تمامی شهرداری ها و دهیاری ها ابلاغیه ای ارسال شده تا نسبت به تفکیک زباله از مبدا اقدام کنند.
استاندار مازندران از دپوی روزانه هزاران تن زباله در استان به عنوان خطر جدی برای محیط زیست یاد کرد و افزود: این میزان زباله با توجه به شرایط استان دفن نمی شود در نتیجه باید راهکارهای مناسب از جمله کنترل شیرابه هر چه سریع تر صورت گیرد تا محیط زیستی عاری از آلودگی داشته باشیم.
اسلامی با تاکید بر این که موضوع تفکیک زباله از مبدا نباید در حد حرف باقی بماند، گفت: از همه می خواهیم در تفکیک زباله به شهرداران کمک کنند.
استاندار همچنین خواستار کمک نمایندگان استان در مجلس برای حل موضوع پسماند شد و افزود: نمایندگان به صورت مشخص می توانند با پیگیری و اخذ مجوز استفاده از صندوق توسعه ملی برای ساماندهی پسماند، نسبت به کاهش مشکل زیست محیطی زباله در استان کمک کنند.
در این مراسم تصفیه خانه پیشرفته شیرابه زباله شهرستان قائمشهر به بهره برداری رسید.
برای ساخت این تصفیه خانه که سومین در مازندران محسوب می شود بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده است.
محل دفن زباله قائمشهر که بیش از 50 سال قدمت دارد، در مسیر جاده سیمرغ واقع است و روزانه 250 تن زباله در آنجا دپو می شود.
با بهره برداری از تصفیه خانه شیرابه زباله قائمشهر، نگرانی از ورود شیرابه به رودخانه تلار تاحدود زیادی کاهش یافته است.
بر اساس آمارهای رسمی روزانه به طور میانگین 30 تا 40 مترمکعب شیرایه در محل دپوی زباله قائمشهر تولید می شود که در زمان بارندگی به یکصد متر مکعب هم می رسد.
شهردار قائمشهر گفت که تصفیه خانه زباله این شهرستان هم ظرفیت تصفیه یکصد متر مکعب شیرابه را دارد.
7334/1654

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا