انجمن اولیا و مربیان مظهر مشارکت خانه و مدرسه


انجمن اولیا و مربیان مظهر مشارکت خانه و مدرسه

کرج- ایرنا- انجمن اولیا و مربیان مظهر مشارکت خانه و مدرسه است به گونه ای که اعضای آن با مشاوره وهمفکری مسیری اصولی برای تعلیم و تربیت مناسب آینده سازان ترسیم می کنند.

به گزارش ایرنا، یکی از موثرترین روش ها برای جذب و جلب مشارکت والدین و مربیان مدارس، توسعه انجمن‏های اولیا و مربیان در همه مدارس است که در واقع پیوند خانه و مدرسه را رقم می زند.
خانه و مدرسه 2 نهاد مهم تربیتی به شمار می روند که همکاری بین آن ها در فرآیند آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است.
کودک در کانون خانواده رشد جسمی می یابد و مدرسه کانون رشد فکری ، تعلیم اجتماعی یا شکوفایی اندیشه است .
مربیان و اولیای دانش آموزان مهمترین عامل در تربیت و رشد فکری و اخلاقی کودکان هستند که انسجام آنها
نتایج مطلوبی خواهد داشت .
هفته پیوند اولیا و مربیان یادآور این واقعیت مهم است که همکاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت آینده سازان ایران اسلامی نقشی مهم دارد.
این هفته د فرصت مناسبی است تا ضمن پاسداشت حریم خانواده و حرمت مدرسه به نقش و جایگاه انجمن در نظام مقدس تعلیم و تربیت پرداخت تا رسالت آموزشی و پرورشی خود را با آگاهی، دانایی ، تدبیر و تدبر به سرمنزل مقصود رساند.
** اداره بهتر مدارس
مدیر آموزش و پرورش نظرآباد می گوید: انجمن اولیا و مربیان گروهی منتخب از پدران و مادران دانش آموزان و مربیان مدرسه است که با هدف تلاش و همکاری در راستای پیشبرد امور آموزش و پرورش دانش آموزان تشکیل می شود.
محسن شهبازی اظهارداشت: اعضای انجمن های اولیا و مربیان در مدارس پیشنهادها و طرح های مفیدی را به مدیر و دیگر مسئولان مدرسه ارائه می دهند که در اداره بهتر امور مدرسه نقش موثری دارد.
وی تصریح کرد: اتصال 2 کانون مقدس خانه و مدرسه مهمترین هدف از تشکیل انجمن های اولیا و مربیان است تا اینکه زمینه حضور خانواده ها به مدرسه فراهم شود.
شهبازی با اشاره به اینکه فاصله بین اولیا و مربیان مشکلات زیادی را گریبانگیر عرصه تعلیم وتربیت
می کند، اضافه کرد: امروزه موفقیت کشورهای پیشرفته جهان حاصل ارتباط دوسویه نهاد خانه و مدرسه
است.
وی یادآورشد: ارتباط بین انجمن اولیا و مربیان موجب ارتقا کمی و کیفی فعالیت های آموزشی و پرورشی و رفتار متعالی دانش آموزان می شود.
** ارتباط تنگاتنگ بین 2 نهاد مدرسه و خانه
مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج نیز گفت: اهداف آموزش و پرورش زمانی محقق می شود که به عوامل موثر در شاخصه های تربیتی در خانه و مدرسه توجه شود.
عبدالکریم رستمی با اشاره به اینکه پیوند اولیا و مربیان یکی از بسترهای جلب اعتماد دو طرفه را ایجاد می کند، اظهارداشت : انجمن اولیا و مربیان در مدارس با هدف تقویت و مشارکت اولیای دانش آموزان در راستای ارتقای فعالیت های آموزشی، پرورشی و اطلاع رسانی درباره ماموریت های این انجمن و ایجاد فضای دوست داشتنی و با نشاط در مدارس ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس را مدیر، معاون یا مربی آموزشی و پرورشی، نماینده معلمان و چهار نفر از اولیا تشکیل می دهند.
رستمی یادآورشد: اولیای دانش آموزان باید برای مطالبه حق و حقوقشان اقدام کنند چون تمام مسایل آموزشی و پرورشی در مدارس باید برگرفته از خواسته های انجمن اولیا و مربیان باشد.
وی ادامه داد: اموری مانند فعالیت های فوق برنامه، کلاس های آموزشی، برگزاری اردو، بازدید علمی و مسابقات ورزشی باید از کانال انجمن اولیا و مربیان بگذرد و طبق نظر آن ها انجام شود.
مدیرآموزش و پرورش ناحیه سه کرج تاکید کرد: مدیرانی که دید مشارکتی، فکری و مهارتی داشته باشند نسبت به دیگران از موفقیت بیشتری برخوردار هستند.
** انسجام فکری و مهارت آموزی
رضا پیری از فعالان حوزه انجمن اولیا و مربیان استان البرز نیز بیان داشت: اجرای صحیح و رسالت تربیتی و آموزشی مدارس زمانی به مرحله مطلوب خود خواهد رسید که مدرسه و خانواده بتوانند نسبت به وظایف خودشناخت کافی را داشته باشند.
وی یادآورشد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یکی از ثمره های مهم آموزش و پرورش توسعه و تقویت انجمن‌های اولیا و مربیان بوده است که باید به خوبی پاسدار این امانت بود تا بتوان با ایجاد حلقه اتصال دولت و مردم هر ساله نسبت به زمان قبل زمینه های موثر در توسعه و تعالی را فراهم آورد .
پیری خاطرنشان شد:انجمن اولیا و مربیان بدون شک مناسب ترین ظرفیت مشارکت های همه جانبه اولیا و مربیان در نظام تعلیم و تربیت است که به لحاظ اثرگذاری بی نظیر در ساحت های 6 گانه سند تحول بنیادین توانسته است به عنوان رکن تحول‌آفرین مورد نظر و توجه واقع شود.
وی ادامه داد: شایسته است با اهتمام جدی به آن باز هم سالی سرشار از همدلی و تفاهم و مشارکت های پایدار زیبایی آفرین در مدارس را ایجاد نمود و با این حرکت فرزندانی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برای حیات طیبه را تربیت کرد.
پیری ازجمله برنامه های انجمن اولیا و مربیان را تقویت نگرش والدین و ایجاد انگیزه مشارکت جویی، که درقالب آموزش خانواده به صورت حضوری و غیرحضوری ذکر کرد.
وی تاکید کرد: زندگی درمدرسه و اجتماعی شدن، نیازبه مهارت های ارتباطی دارد که می بایست درمدرسه و خانواده این مهارتها آموزش داده شود.
** تجلی پیوند میان خانواده و مدرسه
رئیس اداره انجمن اولیاومربیان اداره کل آموزش وپرورش استان البرز اظهارداشت: انجمن اولیا و مربیان تجلی پیوندی است که برای مشارکت در امر تربیت فرزندان ، بین اولیا و مربیان انجام می‌گیرد.
امیروالی پورخاطرنشان کرد : مراسم متمرکز استانی بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان با میزبانی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج و با حضور مسئولان وزارتی، استانی، مدیران و اولیای دانش آموزان دربیست و نهم مهرماه جاری در دبیرستان شهید شرافت کرج برگزارمی شود.
وی شعار امسال هفته پیوند اولیاء و مربیان را «خانواده دانا، دانش آموز توانا» ذکر کرد و گفت: برنامه های متنوعی در این زمینه پیش رو داریم .
والی پور گفت: در بیست و هفتم مهرماه ، دانش آموزان و اولیا ،معلمان، مدیران و مسئولان ادارات آموزش و پرورش استان باحضور در نماز جمعه ، جلوه هایی از وحدت و حرکت در مسیر تعالی معنوی را به نمایش می گذارند.
وی در خصوص روز شمار هفته پیوند افزود: بر اساس عناوین اعلام شده توسط وزارت متبوع ، سه شنبه 24 مهر روز اولیا و مربیان ، مطالبه گری و پاسخگویی - چهار شنبه 25 مهر خانه ، مدرسه و کالای ایرانی-پنج شنبه 26 مهر روز خانواده شاداب، مدرسه با نشاط - جمعه 27 مهر روز خانواده و تربیت حسینی - شنبه 28 مهر روز خانواده آموزش و مشاوره - یکشنبه 29 مهر روزخانواده در سند تحول بنیادین و دوشنبه 30مهر روز اولیا و مربیان ،گفتگوی بین نسلی ، نام گذاری شده است.
*** خانواده مهمترین شریک مدرسه
مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش وپرورش اظهارداشت: خانواده، مهمترین شریک مدرسه است که در هفته پیوند اولیا و مربیان باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.
نورعلی عباسپوردر این زمینه به خبرنگار ایرنا در کرج گفت: بر اساس دیدگاه روانشناسان و جامعه شناسان، خانواده ها می بایست در امورتعلیم وتربیت مشارکت داشته باشند زیرا همسویی ارزش ها و آموزش در مدارس و خانواده ها ضرورت دارد.
وی با اشاره به اینکه در اولین روز هفته آینده اتاق اولیا با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح می شود، اضافه کرد: باید تغییرات را از مدارس و با کمک فرهنگیان ، اولیا و حتی با بهره گیری از نظرات وپیشنهادات دانش آموزان شروع کرد.
وی تصریح کرد: باید مدارس را به مدرسه زندگی و مهارت آموزی دانش آموزان تبدیل کنیم و اعضای انجمن اولیا ومربیان می بایست به عنوان حلقه واسط ، مطالبه گر خانواده ها و دانش آموزان در مسائل آموزشی و تربیتی باشند.
وی خاطرنشان شد: امروزدر عرصه تعلیم و تربیت نیاز به وقت گذاری خانواده ها برای تحصیل و تربیت فرزندان داریم.
وی یادآورشد: خانواده ها نقش مؤثری در تعلیم و تربیت فرزندان دارند لذا این نهاد مهم نیاز به آگاهی و گذراندن دوره های آموزش خانواده توسط متخصصین فن دارد.
عباسپور افزود: در تلاش هستیم تا دوره های آموزشی خاص ویژه گفتگوی بین نسلی برای خانواده ها برگزار کنیم.
مدیرکل دفتر انجمن اولیا ومربیان وزارت آموزش و پرورش به بیان اهمیت نقش برنامه ریزی و نظارت اولیای دانش آموزان در امور آموزشی وپرورشی مدارس برهماهنگی و تعامل میان دو نهاد مقدس خانه و مدرسه پرداخت و عنوان کرد: انجمن تنها بستر قانونی موجود برای توسعه همکاری های میان اولیا و مربیان است .
عباسپور یادآورشد: می بایست با مشارکت، همدلی و همگرایی والدین فرآیند های آموزشی و پرورشی بهبود یابد و نقش والدین در اداره امور مدرسه تبیین گردد.
بیش از 14 میلیون دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می کنند.
24 تا 30 مهرماه هفته انجمن اولیاء ومربیان نامگذاری شده است.
استان البرز 442 هزارو 500 دانش آموز دارد.
2819/ 6155

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر