جاسوسی آمریکا از تراکنش‌های مالی ایران با شبکه بین بانکی «سوئیفت»


جاسوسی آمریکا از تراکنش‌های مالی ایران با شبکه بین بانکی «سوئیفت»

روزنامه جروزالم پست نوشت درحالی‌که جنگ داخلی در دولت ترامپ بر سر ماندن یا نماندن ایران در سوئیفت بالا گرفته است، حقیقت این است که اگر ایران اجازه یابد که در سوئیفت بماند، تحریم‌های اقتصادی ترامپ یک تهدید توخالی می‌شود.

روزنامه کیهان: روزنامه جروزالم پست نوشت درحالی‌که جنگ داخلی در دولت ترامپ بر سر ماندن یا نماندن ایران در سوئیفت بالا گرفته است، حقیقت این است که اگر ایران اجازه یابد که در سوئیفت بماند، تحریم‌های اقتصادی ترامپ یک تهدید توخالی می‌شود.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست طی گزارشی در این زمینه نوشت: وزارت خزانه‌داری و جامعه اطلاعاتی از آسان گرفتن به ایران و شرکای اروپاییش از طریق اجازه دادن به باقی ماندن تهران در سیستم بانکداری بین‌المللی سوئیفت دفاع می‌کنند که اجازه می‌دهد بانک‌های ایرانی به صورت یکپارچه به مبادله سرمایه در جهان بپردازند.
از طرف دیگر تحریک‌های بولتون قرار دارد که پشتوانه سال‌ها بیانیه‌های ترامپ در مورد اعمال حداکثر فشار اقتصادی به ایران برای ایجاد شرایطی است که یک توافق بهتر را رقم بزند. ۱۶ سناتور در تابستان امسال به وزارت خزانه‌داری در مورد خطر‌های مستثنی کردن تحریم‌های سوئیفت هشدار دادند.
منطق جامعه اطلاعاتی برای صدور مجوز باقی ماندن ایران در بخشی از سوئیفت این است که این اقدام به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سرمایه‌های ایران را به صورت بین‌المللی رهیابی کنند و اطلاعات حیاتی به دست آورند و اگر سوئیفت تحریم شود، این امر توانایی جامعه اطلاعاتی آمریکا را برای دنبال کردن دیگر بازیگران بد بین‌المللی نظیر الیگارشم‌های روسی را تضعیف می‌کند.
جروزالم پست معتقد است که این استدلال چندان قوی نیست زیرا، بزرگ‌ترین تراکنش‌های ایران به سیستم شفاف سوئیفت وارد نمی‌شود. بعلاوه، زمانی که سوئیفت تنها تراکنش‌های ایران را مسدود کند، آژانس‌های اطلاعاتی می‌توانند به رصد تراکنش‌های تمام جهان ادامه دهند.
این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت با توجه به اینکه اقتصاد ایران اکنون مشکل دارد و این کشور اعلام کرده است که می‌تواند از عبور نفت و گاز و کشتی‌های تجاری هم در باب‌المندب و هم تنگه هرمز که به ترتیب ورودی دریای سرخ و خلیج‌فارس هستند، ممانعت کند، برخی منتقدان می‌ترسند، ایران با اعمال مجدد تحریم سوئیفت، خطرناک‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر شود.
حقیقت این است که اگر ایران اجازه یابد که در سوئیفت بماند، تحریم‌های اقتصادی حداکثری قول داده شده ریاست جمهوری ترامپ یک تهدید توخالی خواهد بود. اگر هدف، ضربه زدن بیشتر به اقتصاد ایران است، پس منفعت دخیل کردن سوئیفت در تحریم‌ها بر استدلال‌های مستثنی کردن آن می‌چربد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام