گشت‌زنی مشترک آمریکا-ترکیه به زودی در منبج سوریه


گشت‌زنی مشترک آمریکا-ترکیه به زودی در منبج سوریه

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد گشت‌زنی مشترک آمریکا-ترکیه به زودی در منبج سوریه آغاز می‌شود.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع ترکیه شامگاه دوشنبه اعلام کرد گشت‌زنی مشترک آمریکا-ترکیه به زودی در منبج سوریه آغاز می‌شود.

ترکیه شبه نظامیان «مدافع خلق» (Y.P.G) را شاخه سوری گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ. ک. ک) می‌داند و بار‌ها تهدید کرده بود که تداوم حضور این نظامیان در منبج خط قرمز آنکارا است.

آمریکا که از سال ۲۰۱۴ در قالب ائتلاف ضد داعش در سوریه مداخله کرده از این شبه نظامیان حمایت کرده و همچنان به حمایت‌های تسلیحاتی و لجستیکی خود ادامه می‌دهد.

به دنبال تهدید‌های ترکیه مبنی بر عملیات نظامی در شمال سوریه در چارچوب عملیات «سپر فرات» علیه این شبه نظامیان، آمریکا و ترکیه آذر ماه گذشته در مورد شهر منبج و مناطق حومه آن به توافقی دست یافتند.

مطابق این توافق، شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق باید منطقه منبج را بدون سلاح‌های سنگین خود به سمت شرق رود فرات ترک می‌کردند.

دو کشور برای نظارت بر این منطقه اقدام به تشکیل گشت‌های مشترک نظامی در منبج کردند. با این حال ترکیه اکنون می‌گوید، توافق مذکور اجرا نشده و ارتش این کشور اقدام‌های لازم را اجرا خواهد کرد.

ارتش ترکیه تاکنون بدون اجازه دولت سوریه در شمال این کشور دو عملیات نظامی بزرگ موسوم به عملیات‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون» انجام داده است. این عملیات‌ها با مشارکت گروهک تروریستی «ارتش آزاد سوریه» صورت گرفت.

نیرو‌های ترکیه در اولین عملیات حد فاصل شهر «جرابلس» تا «اعزاز» را از عناصر داعش پاکسازی کردند و تا عمق بیش از ۱۰۰ کیلومترش پیشروی کردند و در دومین عملیات، کل مناطق تحت سیطره مدافع خلق در «عفرین» را به کنترل خود درآوردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق