غول های رسانه ای جهان از شرکت در کنفرانس بزرگ اقتصادی در عربستان انصراف دادند


غول های رسانه ای جهان از شرکت در کنفرانس بزرگ اقتصادی در عربستان انصراف دادند

شفقنا- سریال انصراف دادن شرکت های اقتصادی بزرگ و رسانه های غول پیکر جهان از مشارکت در کنفرانس اقتصادی بزرگ در ریاض پایتخت عربستان ادامه دارد. شبکه تلویزیونی«سی ان بی سی» آمریکا اعلام کرد که «جیمس دیمون» رئیس اجرایی بانک« جی بی مورگان» و «بیل فورد» رئیس گروه «فورد» به دلیل ناپدید شدن«جمال خاشقجی» روزنامه نگار و نویسنده مشهور عربستانی […]

غول های رسانه ای جهان از شرکت در کنفرانس بزرگ اقتصادی در عربستان انصراف دادند

شفقنا- سریال انصراف دادن شرکت های اقتصادی بزرگ و رسانه های غول پیکر جهان از مشارکت در کنفرانس اقتصادی بزرگ در ریاض پایتخت عربستان ادامه دارد.

شبکه تلویزیونی«سی ان بی سی» آمریکا اعلام کرد که «جیمس دیمون» رئیس اجرایی بانک« جی بی مورگان» و «بیل فورد» رئیس گروه «فورد» به دلیل ناپدید شدن«جمال خاشقجی» روزنامه نگار و نویسنده مشهور عربستانی از مشارکت در کنفرانس اقتصادی بزرگ که قرار است یک هفته دیگر در ریاض برگزار شود انصراف دادند.

این دو شخصیت بزرگ در عرضه مالی و تجاری به فهرستی ملحق شدند که روز به روز طولانی تر می شود و تاجران و موسسه هایی را در بر می گیرد که تصمیم به تحریم کنفرانس« ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده » در سال ۲۰۱۸ گرفته اند که قرار است از ۲۳ تا ۲۵ جاری در ریاض برگزار شود و بر آن نام «داووس صحرا» به تقلید از کنفرانس اقتصادی جهانی در «داووس»گذاشتند.

با ادامه بحران جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف عربستانی که دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شد، سرمایه گذاران بزرگ و شرکت های جهانی و موسسه های رسانه ای اعلام کردند که از شرکت در کنفرانس داووس صحرا انصراف داده اند این در حالی است که بسیاری از تاجران دیگر نیز همکاری اقتصادی خود با عربستان سعودی را متوقف کردند.

پیش از این «ریچارد برانسون» میلیاردر انگلیسی اعلام کرده که برای تحت فشار قرار دادن عربستان جهت ارائه روشنگری بیشتر در خصوص ماجرای ناپدید شدن «جمال خاشقجی» تعدادی از پروژه های تجاری شرکت تحت ریاست خود را با ریاض به حال تعلیق در می آورد.

برانسون اعلام کرده است به همین دلیل در نشست اقتصادی ریاض که از آن به عنوان «داووس صحرا» نام برده می شود، شرکت نمی کند.

«دارا خسروشاهی» مدیر عامل شرکت «اوبر» ارزشمندترین شرکت نوپای تکنولوژی طی دو سال گذشته نیز از دیگر شخصیت های شناخته شده تجاری است که این نشست را تحریم کرده است.

به این افراد می توان «جیم کیم» رئیس بانک جهانی را نیز اضافه کرد که از انصراف خود برای شرکت در نشست اقتصادی ریاض خبر داده است.

برخی رسانه ها نیز همسو با شخصیت های مطرح اقتصادی و تجاری جهان اقدام به تحریم نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» کرده اند که قرار است به میزبانی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در ریاض برگزار شود.

نشریه های «فاینانشیال تایمز، نیویورک تایمز و اکونومیست» از جمله این رسانه ها هستند که اعلام کرده اند خبرهای مربوط به این نشست را پوشش نخواهند داد.

«آریانا هافینگتون» بنیانگذار هافینگتون پست نیز از هیات مشورتی نشست «داووس صحرا» کناره گیری کرده است.

«اندور راس سورکین» مجری شبکه «سی ان بی سی» که قرار بود اداره کننده سه جلسه نشست ریاض باشد نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که از ناپدید شدن جمال خاشقجی «آزرده خاطر» شده است و در این نشست شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز اعلام کرده است که «پاتریک سون شیونگ» صاحب این روزنامه که قرار بود در نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» سخنرانی کند در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

این در حالیست که روزنامه واشنگتن پست پیش از این با وسط کشیدن پای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به نوعی وی را مسئول ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی قلمداد کرده بود.

این روزنامه در سرمقاله شماره روز جمعه گذشته خود با اشاره به قلم انتقادی جمال خاشقجی نوشت: «انتقادهای او که در طول سال گذشته مطرح شد بی شک محمد بن سلمان را که تا سطح ولایت عهدی ارتقاء یافته رنجانده است. ولیعهد پس از به قدرت رسیدن ضمن تلاش برای مدرنیزه کردن کشورش کارزار گسترده ای را برای ساکت کردن ناراضیان و مخالفان به راه انداخت و تعداد زیادی را روانه زندان کرد که از این میان می توان به چهره های مذهبی، وبلاگ نویسان و کاربران شبکه های اجتماعی، روزنامه نگاران و نظامیان اشاره کرد.»

شرکت رسانه ای«نیکای» ژاپن نیز اعلام کرد که از مشارکت در پوشش رسانه ای نشست ریاض که قرار است به مدت سه روز و از ۲۳ اکتبر برگزار شود، انصراف داده است.

خبرگزاری آمریکایی«بلومبرگ» نیز از مشارکت برای پوشش رسانه ای نشست ریاض انصراف داد اما تأکید کرد که اخبار رسیده از این نشست را به عنوان یک رسانه بزرگ که اخبار و حوادث منطقه را دنبال می کند، پوشش می دهد.

این در حالی است که «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول در واکنش به این ماجرا اعلام کرد از واقعه روی داده شوکه شده و وحشت زده است.

رئیس فرانسوی صندوق بین المللی پول ضمن تاکید بر احترام به حقوق بشر و مسئله آزادی اطلاعات یادآور شد در حال حاضر قصدی برای تغییر برنامه خود جهت حضور در نشست ریاض ندارد.

خانم لاگارد در عین حال تصریح کرد خبرهای مربوط به این ماجرا را از نزدیک دنبال می کند و با توجه به آنچه در روزهای آینده روشن می شود در باره تصمیم قطعی خود جهت سفر به عربستان اظهار نظر خواهد کرد.

شبیه این سخنان را «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا مطرح کرده است. آقای منوچین در این مورد گفته است که با توجه به شرایط فعلی در اجلاس ریاض شرکت می کند مگر آنکه اطلاعات تازه ای طی هفته آینده منتشر شد و شرایط را عوض کند.

بنابر این گزارش، خاشقجی بنابر اعلام رسانه های ترکیه در ساعت ۱۳ روز دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شده و از آن زمان به بعد خبری از وی در دست نیست. انجمن «خانه رسانه‌های عرب در ترکیه» نیز در این رابطه اعلام کرد که جمال خاشقجی نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان سعودی پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول ناپدید شده است.

همان روز ناپدید شدن این نویسنده عربستانی «خدیجه» نامزد جمال خاشقجی به رسانه های جمعی گفت که پس از ورود آقای خاشقجی به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، تقریبا تا نیمه شب منتظر مانده، اما خبری از بازگشت او نشده است.نامزد خاشقجی همچنین در واکنش به اخبار قتل وی گفت که وی این اخبار را باور نمی کند و منتظر نتایج تحقیقات دولت ترکیه می ماند.

به گزارش جماران، ترکیه اعلام کرده است که ارزیابی ها اشاره به این دارد که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است و جسد وی به خارج از کنسولگری عربستان در استانبول منتقل شده است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟