آیا گربه شما می تواند بیمار باشد؟ آیا با علائم بیماری در گربه ها آشنا هستید؟ ممکن است برایتان مشکل باشد که بدانید آیا تغییرات کوچک در گربه شما نشان دهنده یک مشکل برای سلامتی او هست یا خیر؟ گربه ها متخصص پنهان کردن بیماری هستند. در زندگی، هوش طبیعی می تواند از آنها در برابر درندگان یا گربه های دیگر که ممکن است تهدیدی برای آنها باشند، مراقبت نماید. در این بخش از حیوانات خانگی دکتر سلام، به بررسی علائم بیماری در گربه ها می پردازیم.

علائم بیماری در گربه ها

حیوانات تمایل دارند درد و بیماری را بپذیرند و بطور طبیعی به زندگی خود بپردازند و این وضع تا آنجا ادامه پیدا می کند تا اینکه آنها خیلی مریض شوند و بیماری شان برای انسان ها آشکار گردد. تا زمانی که شما واقعا متوجه شوید که گربه شما بیمار است، ممکن است دیر شده باشد پس به تغییرات کوچک در رفتار گربه خود توجه کنید و مراقب تغییرات بیشتر باشید. به رفتار و زبان بدن گربه خود دقت نمایید. آیا چیز غیر عادی مشاهده می کنید؟ یاد بگیرید که چه چیزهایی برای گربه ها غیر عادی هستند و بدانید چه مواردی برای گربه شما عادی تلقی می شوند. هرگز نشانه های آشکار بیماری در گربه خود را نادیده نگیرید و وقتی در این مورد شک دارید، با دامپزشک خود مشورت کنید.

علائم بیماری در گربه های خانگی چیست؟

وجود بیماری در گربه با استفراغ کردن

استفراغ کردن در گربه ها عادی نیست. بعضی افراد فکر می کنند که برای گربه خوب است که هر چند روز یکبار استفراغ کند ولی اینطور نیست. موضوعاتی مثل به ندرت استفراغ کردن و یا جمع شدن مو در گلو به طور اتفاقی نباید موجب نگرانی شوند اما هر مشکلی بیشتر از این ها باعث می شود که گربه را نزد دامپزشک ببرید.

اسهال

اسهال ممکن است نشان دهنده بی احتیاطی در تغذیه و وجود انگل در روده یا انواع مشکلات دیگر باشد. درمان نکردن اسهال می تواند منجر به کم آب شدن بدن گربه و تورم روده شود که باعث ناراحتی شدید در گربه شما می گردد که در اینصورت مراجعه به دامپزشک برای او لازم است.

کاهش اشتها و بروز بیماری در گربه

کاهش اشتها می تواند برای گربه ها عادی باشد ولی با این حال نباید نادیده گرفته شود. اگر گربه شما گاهی غذا نمی خورد ولی در مواقع دیگر بطور معمولی غذا می خورد، در این صورت باید بدقت بدنبال مشکل یا آلودگی در لوزه و حلق و گلوی او باشید. اگر گربه شما بطور کلی از خوردن امتناع می کند و یا فقط مقدار کمی غذا می خورد، باید او را نزد دامپزشک ببرید.

افزایش اشتها

افزایش اشتها نیز ممکن است موجب نگرانی شود بخصوص اگر بطور ناگهانی در یک گربه مسن بوجود آید. کم کاری غده تیروئید ممکن است دلیل این مشکل باشد ولی دامپزشک باید آزمایشات لازم را انجام دهد تا مطمئن شود مشکلی وجود ندارد. افزایش اشتها نباید نادیده گرفته شود حتی اگر در گربه های جوان باشد چون اگر هیچ مشکلی هم وجود نداشته باشد، می تواند منجر به پرخوری و چاقی او شود.

تغییر وزن و ایجاد بیماری در گربه

تغییر وزن در گربه ها همیشه نگران کننده است، چه کاهش باشد یا افزایش که هر کدام می توانند نشانه ای از مشکل سلامتی پنهان باشند. کاهش وزن شکل سریع تری در کوتاه مدت دارد ولی افزایش وزن در طول زمان نگران کننده تر است. اگر راجع به وزن گربه خود مطمئن نیستید، به دامپزشک مراجعه کنید تا یک بررسی کلی یا حداقل آزمایش وزن انجام دهد.

بی حالی

بی حالی علامت بیماری است حتی اگر ناچیز باشد. اگر گربه شما زیاد دراز می کشد، یا بیش از حد معمول می خوابد، یا سطح انرژیش کاهش یافته، احتمالا مشکلی مربوط به سلامت برای او پیش آمده است.

علائم بیماری در گربه های خانگی چیست؟

تشنگی زیاد

تشنگی زیاد می تواند در گربه ها معانی زیادی داشته باشد. اکثر اوقات این مشکل به این معنی است که معضلی در کلیه ها یا مقدار ادرار وجود دارد. بسیاری از صاحبان گربه ها حتی آب نوشیدن گربه هایشان را نمی بینند، لذا اگر متوجه شدید که گربه شما بیش از حد معمول آب می خورد، ممکن است مشکلی داشته باشد.

تغییرات در ادرار و بروز بیماری در گربه

تغییرات در ادرار همیشه علائم مهمی هستند و می توانند نشان دهنده افزایش مشکل ادراری یا بیماری کلیه باشند. اگر متوجه تغییر در تعداد دفعات، مقدار ادرار، ادرار بیجا یا وجود خون در ادرار گربه خود شدید، او را نزد دامپزشک ببرید. اگر گربه شما تلاش می کند که ادرار کند ولی چیزی از او خارج نمی شود، ممکن است وضع اضطراری پیش آمده باشد و این حالت بخصوص در گربه های ماده خطرناک است و باید فورا نزد دامپزشک برده شوند.

تغییرات در تنفس

تغییرات در تنفس مثل خس خس کردن، تند تند نفس کشیدن، کاهش تنفس، نفس کشیدن با صدای گوشخراش در گربه هرگز نباید نادیده گرفته شوند. اگر گربه شما بطور عادی نفس نمی کشد، بهتر است به یک درمانگاه اضطراری مراجعه کنید و اگر علائم شدید نیستند، در اسرع وقت او را نزد دامپزشک ببرید.

آبریزش از چشم ها و بینی

آبریزش از چشم ها و بینی نشان دهنده احتمال عفونت تنفسی است که می تواند گربه شما را مریض کند و مانع غذا خوردنش شود و این بیماری ممکن است به دیگر گربه های خانه شما نیز سرایت کند و تجویزهای دارویی دامپزشک شما می تواند به گربه شما کمک کند که سریعتر خوب شود.

خروج آب و مایعات دیگر از گوش

خروج آب و مایعات دیگر از گوش ممکن است به معنی این باشد که گربه شما دچار عفونت گوش یا حتی وجود انگل هایی مثل کرم گوش شده است. اتلاف وقت برای معالجه این بیماری ممکن است به پرده گوش گربه شما صدمه بزند، ضمن اینکه این وضع برای گربه شما بسیار ناراحت کننده است.

خارش پوست یا ریختن موها ممکن است نشانه حساسیت و انگل های بیرونی و یا بیماری پوستی باشند که دردناک و سوزش آور هستند، پس نگذارید گربه شما رنج بکشد و با مراجعه به دامپزشک، او را درمان کنید.

بیماری در گربه و افزایش سر و صدا

افزایش سر و صدا به معنی آنست که گربه شما مریض است، درد می کشد یا نگران است و یا احساس خستگی و بی حوصلگی می کند. البته بهتر است اول به فکر درمان جسمی گربه باشید تا مداوای روحی او.

علائم بیماری در گربه های خانگی چیست؟

تمیز کردن بیش از حد

تمیز کردن بیش از حد ممکن است ظاهرا خوب باشد ولی می تواند به معنی مشکل پوستی یا درد در گربه شما باشد، لذا اگر متوجه این موضوع شدید، با مراجعه به دامپزشک مشکل را حل کنید.

تغییرات شخصیتی

تغییرات شخصیتی وقتی می توانند عادی باشند که به مرور زمان اتفاق بیفتند، بخصوص وقتی سن گربه شما بالا رفته باشد اما اگر گربه مهربان شما حالت تهاجمی نشان می دهد و یا گربه شاد شما ناگهان ترسو می شود، موضوع باید توسط دامپزشک بررسی گردد و اگر گربه شما بنظر گیج و منگ می رسد، مشکل حادتر است.

لنگیدن و مشکل در بالا پریدن

لنگیدن و مشکل در بالا پریدن، نشانه های یک صدمه یا بیماری مثل ورم مفاصل هستند. تصور نکنید که گربه شما درد نمی کشد چون به طور عادی می خورد و رفتار می کند، پس به دامپزشک مراجعه کنید تا مشکل بطور مناسب حل شود.

باد کردن هر یک از اعضای بدن و بروز بیماری در گربه ها

باد کردن هر یک از اعضای بدن نباید نادیده گرفته شود زیرا ممکن است زخمی باشد که تبدیل به ورم چرکی شده است و حتی می تواند یک غده باشد. قسمت ورم کرده را به دقت بررسی کنید و اگر دردناک است یا در صورت لمس کردن درد می گیرد یا طی یک یا دو روز بهتر نمی شود باید به دامپزشک مراجعه کنید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان نشانه مشکل دندان است. نفس بدبو به مقدار کم ممکن است خیلی جدی نباشد ولی به معنی آنست که دندان گربه شما باید به سرعت بررسی شود و اگر بوی بد دندان خیلی شدید است، مشکل باید سریعتر حل شود. همچنین مراقب آبریزش و خونریزی مداوم از دهان باشید. اگر گربه شما دچار عفونت دهانی است، تمام بدن او را در معرض آلودگی از طریق دهان قرار می دهد و این وضع می تواند منجر به ایجاد مشکل برای قلب یا دیگر اعضای بدن گربه شود.

علائم بیماری در گربه های خانگی چیست؟

شرایط اضطراری و وجود بیماری در گربه ها

شرایط خاص باید مهم تلقی شوند. شما نباید منتظر وقتی بمانید که گربه شما در وضع اضطراری قرار گیرد. اطلاعات لازم راجع به فعالیت پس از ساعات کار معمولی دامپزشکان را بدست آورید تا در صورت نیاز بتوانید در زمان های غیر معمول به آنها مراجعه کنید. اگر علائم اضطراری زیر را در گربه خود مشاهده می کنید، وقت را تلف نکنید و سریعا او را نزد دامپزشکی که حضور دارد ببرید:

زخمی که نشانه های آن شامل افتادن از بلندی یا تصادف با یک خودرو است

مشکل در تنفس لثه دندان که آبی یا سفید یا خیلی کمرنگ باشد افتادن به طور ناخودآگاه یا به شکل بی توجه دچار حمله ناگهانی بیماری شدن گیجی و عدم تعادل و دور خود چرخیدن ناتوانی در راه رفتن خونریزی ملایم یا زیاد مواجه شدن با مواد شیمیایی درد شدید که علائم آن فریاد بلند و مداوم کشیدن و یا حالت حمله به خود گرفتن در هنگام لمس شدن می باشد. دمای بدن گربه بیشتر از 104 و کمتر از 99 نشانه بیماری اوست ودمای حدود 100 مناسب می باشد.

اگر متوجه هر چیز دیگری در گربه خود شدید که موجب نگرانی شما گردید، بدانید که ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است پس با دامپزشک خود مشورت کنید تا اگر لازم است و مشکل حادی وجود دارد، آنرا حل نمایید.

علائم بیماری در گربه های خانگی چیست؟

پیشگیری از بیماری گربه ها

بسیاری از صاحبان گربه ها اهمیتی برای مراقبت پزشکی گربه ها قائل نیستند و سال ها صبر می کنند تا گربه هایشان را برای بررسی پزشکی نزد دامپزشک ببرند. از این بدتر آنست که آنها گاهی صبر می کنند تا گربه مریض شود و بعد به دامپزشک مراجعه میکنند. البته این نکته نیز قابل درک است که آنها می خواهند از اضطراب گربه شان بدلیل رفتن نزد دامپزشک جلوگیری کنند چون بعضی گربه ها در مطب دامپزشک خیلی عصبی و پرخاشگر می شوند.

بجای اینکه صبر کنید، تلاش نمایید که دامپزشکی را پیدا کنید که رفتارش و وضع مطبش برای گربه شما خوشایند باشد. در بعضی از مطب های دامپزشکی، وضعیت بسیار دلپذیری برای حیوانات فراهم شده و تعدادی از آنها فقط مخصوص گربه ها هستند. همچنین می توانید از دامپزشک دعوت کنید که به خانه شما بیاید چون بسیاری از گربه ها رفتار مناسب تری در یک محیط آشنا دارند.

آزمایشات دامپزشکی سالانه برای گربه ها ضروری هستند و گربه های مسن تر می توانند از بررسی های شش ماهه بهره مند شوند. این مراجعات به دامپزشک فرصت می دهد که به بررسی وضعیت جسمی و روحی گربه شما در زمانی که سالم به نظر می رسد بپردازد. دامپزشک ممکن است ناهنجاری های کوچکی که نشان دهنده مشکلات کوچکی هستند را پیش از آنکه گربه شما واقعا مریض شود تشخیص دهد. چنین بررسی هایی به این معنی است که شما و دامپزشک اقداماتی را انجام می دهید قبل از آنکه بیماری گربه جدی شود.

همچنین می توانید گربه خود را با تغذیه سالم تا حد امکان سالم نگهدارید که این کار می تواند از حضور کک و کرم روده و کرم های دیگری که ممکن است گربه شما را مریض کنند، جلوگیری نماید. یک خانه شاد و امن برای گربه خود بوجود آورید. آب سالم را در تمام اوقات در دسترس گربتان قرار دهید.

دکتر سلام پیشنهاد می کند در مورد مشکلات رفتاری گربه ها نیز مطالعه کرده و هرگونه سوالی در مورد بیماری گربه های خانگی خود داشتید، در قسمت دیدگاه ها از کارشناسان ما بپرسید.

منبع: دکتر سلام