عبور زائران اربعین با قایق +عکس


بخشی از زائران شهرستان شوشتر برای حضور در مرز چذابه به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی مسیری را انتخاب می کنند که مجبورند با قایق طی مسیر کنند.

خبرگزاری مهر: بخشی از زائران شهرستان شوشتر برای حضور در مرز چذابه به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی مسیری را انتخاب می کنند که مجبورند با قایق طی مسیر کنند.

رودخانه دز مرز میان شوشتر و شوش است. کاروان زوار کربلا هر سال از شوشتر پس از چند ساعت پیاده روی در مسیر شعیبیه و عبور از جنگل، به رودخانه دز می رسند. قایق های اهالی روستای «خلیفه حیدر» در کنار ساحلِ رود در انتظار زوار هستند تا آنها را از رودخانه عبور دهند.

اهالیِ روستا همگی آن سوی رودِ دز با مداحی، هوسه و برافراشتن بیرق منتظر هستند تا از زوار کربلا میزبانی کنند. همه خیابان های روستا قبل از ورود زائران آب پاشی شده و مواکب پذیرایی با چای و قهوه در انتظار ورود زائران از سمت شعیبیه هستند.

زوار با قایق های صلواتی پس از عبور از رودخانه با استقبال و پذیرایی اهالی خلیفه حیدر مواجه می شوند. خوش آمد گویان آنها را به سمت روستا هدایت می کنند.

زنان به خانه «منصور ابودانیال» می روند و مردها به صورت چند دسته در چند خانه ساکن می شوند. اهالیِ روستا در میزبانی رقابت می کنند.

ابودانیال که منزلش میزبانِ همه زنانِ زوار است می گوید بیش از ۱۰ سال میزبان زوار هستیم. قبلا نذرم را در ایام محرم می دادم اما الان به جای آن نذر، میزبانی این زائران را تقبل کردم.

درهای همه اهالی روستا باز است و با یک «یاالله» گفتن می توانید وارد هر خانه ای بشوید.

«حاجیه ام عباس» معروف به «ملایه فوزیه» می گوید هر سال در راه امام حسین برای زوار مداحی می کنم و خدا را شاکرم که هر چه خواستم به من داد.

دهیار روستای خلیفه حیدر می گوید: «هشت روستا از بخش شاوور در شهرستان شوش میزبان اهالی شوشتر می شوند. زائران پس از ورود به بخش شاوور به چند روستا می روند. روستاهای خلیفه حیدر، بیت یدی، بیت یباره، سید خلف، سدشاوور، اکیوش، شیخ فالح و بعد روستاهای ام الدبس سمت خسرج و روستاهای بستان میزبان این زائران می شوند».

ابوشهاب دهیار این روستا همچنین توضیح می دهد: زوار از شوشتر و بخش شعیبیه به مقصد کربلا شروع به پیاده روی می کنند. روز اول در روستاهای بخش شعیبیه شوشتر می مانند. روز دوم در روستاهای حاشیه دز بخش شاوور مثل خلیفه حیدر و... میزبانشان هستیم. روز سوم روستای اکیوش و شب به سمت روستاهای خسرج بیت فالح می روند. چهارمین روز نیز اهالی ام الدبس و روستاهای بستان میزبانشان می شوند تا اینکه مرز را عبور کنند.

اهالی این هشت روستا یکی پس از دیگری از خلیفه حیدر تا خسرج میزبان زائران کربلا هستند. در این روزها روستاها رنگ و بوی دیگری می گیرند و همه در تکاپو برای انجام بهترین میزبانی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا