در مورد تغذیه گربه خانگی چه می دانید؟ آیا برنامه غذایی حاوی مواد خام و نپخته برای گربه ها خوب است؟ همه ما می دانیم که تغذیه گربه خانگی برای سلامت او بسیار مهم است. اکثر صاحبان گربه ها ترجیح می دهند که از غذاهای تهیه شده در خانه به آنها بدهند تا از محتوا و سلامت غذاها مطمئن باشند که از نظر بعضی ها به معنی غذای تهیه شده در خانه است و به عقیده دیگران، غذای خام محسوب می شود. با این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام با ما همراه باشید.

تغذیه گربه خانگی با غذای خام چیست؟

انتخاب غذای گربه می تواند مشکل باشد بخصوص وقتی که ما باید نگران جنبه های مالی آن نیز باشیم. تغذیه گربه خانگی با غذای خام یعنی دادن گوشت، عضله، اعضا و استخوان نپخته حیوانی به او. این نوع غذا گاهی رژیم غذایی بارف نامیده می شود که به معنی استخوان و غذای خام یا غذای خام مناسب از نظر زیستی است. غذای خام مطلوب بر اساس دستور دقیق تهیه می شود و بسیاری از صاحبان گربه ها مایل هستند خودشان این غذاها را درست کنند ولی غذاهای آماده فروشگاهی نیز در دسترس می باشند. اگر می خواهید به گربه خود غذای خام بدهید، باید از نظر دامپزشک کامل و متعادل باشد.

تغذیه گربه خانگی با غذای خام

چرا باید به تغذیه گربه خانگی با غذای خام اهمیت دهیم؟

گربه ها باید گوشت بخورند تا زنده بمانند چون درواقع نیازی به سبزیجات و کربوهیدرات در برنامه غذایی شان ندارند و مقدار کمی کربوهیدرات برای آنها کافی است. درعوض، گربه ها نیاز به غذاهای سرشار از پروتئین و مواد آبکی دارند که فقط در گوشت موجود هستند و شامل اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، دیگر ویتامین ها و مواد معدنی اصلی می باشند.

حامیان غذاهای خام معتقدند که پختن گوشت باعث تغییر دادن یا کاهش این مواد حیاتی می شود. آنها از یک برنامه غذایی زیستی مناسب دفاع می کنند که خیلی شبیه غذایی است که گربه در طبیعت می خورد. اصولا گربه هایی که در طبیعت زندگی می کنند، موش ها، دیگر پستانداران کوچک، پرندگان، ماهی ها، حشرات و خزندگان را شکار می کنند و می خورند. شما نیز برای تهیه غذای گربه خود باید از مواد مشابه استفاده کنید.

بحث های زیادی راجع به غذاهای خام مخصوص گربه ها وجود دارند. افرادی که طرفدار غذای خام هستند، حرف های زیادی در مورد منافع آنها برای سلامت گربه دارند از جمله اینکه:

موی گربه ها درخشان تر می شود دندان های آنها سالم تر می ماند چاق نمی شوند سلامت کلی آنها بهتر است

در حالی که این حرف ها به نظر درست می رسند، مخالفین نیز نگرانی های منطقی را درباره ایمنی غذاهای خام مطرح می کنند.

تغذیه گربه خانگی با غذای خام

آیا غذاهای خام برای گربه ها ایمن هستند؟

این نکته مهم است که بدانید که خوراندن غذای خام به گربه تان خطراتی را به همراه دارد چون ممکن است حاوی مواد بیماری زا مثل سالمونلا و ای.کولی باشند که می توانند منجر به عفونت های مرگبار شوند و پختن غذاها، بسیاری از این مواد را از بین می برد و به همین دلیل است که ما انسان ها نیز غذاهای خود را می پزیم.

گربه ها معمولا غذای خام را بهتر از انسان ها هضم می کنند چون دارای توانایی هضم اسیدی تر و به مدت کمتری هستند. بسیاری از میکروب ها وارد بدن گربه می شوند و مشکلی بوجود نمی آورند ولی همه گربه ها نمی توانند غذای خام را تحمل کنند.

شاید بزرگترین خطر تغذیه و سروکار داشتن با گوشت خام مربوط به آلودگی آن باشد چون خوراندن گوشت خام به گربه می تواند شما و سایر اعضای خانواده تان را در معرض میکروب های خطرناک قرار دهد. آلودگی ها می توانند بر روی سطوح تهیه غذا، ظروف غذا، بدن و مدفوع گربه شما باقی بمانند.

غذاهای خام نباید به گربه های خانگی توسط افراد ناسالم داده شوند وهمچنین این گونه غذاها نباید در خانواده های دارای بچه های کوچک و افراد پیر نگهداری شوند.

در حالی که غیر ممکن است که بتوان تمام این خطرات را از بین برد، ولی روش هایی برای رعایت ایمنی بیشتر در هنگام تغذیه گربه با غذای خام وجود دارند که عبارتند از:

غذا را در یک محل مجزا و کاملا تمیز و بهداشتی در خانه تهیه کنید و در صورت امکان آب مصرفی را ضدعفونی نمایید. در هنگام دست زدن به گوشت خام از دستکش استفاده کنید. در صورت امکان، غذا را بصورت منجمد حمل و نقل کنید. گوشت را از فروشگاه های مطمئن تهیه کنید. به گربه خود در مکانی غذا دهید که تمیز کردنش آسان است و فرش و مبل در نزدیک آن نباشد. ظروف غذا را بلافاصله پس از تغذیه بشویید.

وقتی بحث غذای خام مطرح می شود، استخوان ها موضوع نگران کننده ای هستند چون قطعات کوچک استخوان می توانند مشکلاتی مثل بیماری های معده، روده، صدمات دهانی و جلوگیری از تنفس را برای گربه ایجاد کنند، لذا اگراستخوان در غذای خام گربه شما وجود دارد باید کاملا خرد شود.

تغذیه گربه خانگی با غذای خام

تغذیه گربه خانگی با غذای خام کامل و متعادل

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که صاحبان گربه ها در رابطه با غذای خام مرتکب می شوند، عدم اطمینان از کامل و متعادل بودن آن است. بعضی افراد فقط گوشت و استخوان و یا انواع گوشت به گربه هایشان می دهند، بدون آنکه توجهی به مقدار کالری، چربی و پروتئین موجود در آنها بنمایند. تصور نکنید که گربه شما هر چیزی را که برای سلامتی اش نیاز دارد، فقط از طریق گوشت زیاد بدست می آورد چون به مرور زمان، یک برنامه غذایی غیر کامل می تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامت گربه شما شود.

اگر می خواهید برنامه غذایی گربه تان را بهبود دهید، با دامپزشک راجع به یک دستور غذایی کامل و متعادل مشورت کنید. آگاه باشید که بسیاری از دامپزشکان، غذای خام را بدلیل خطراتی که دارد توصیه نمی کنند. اگر اصرار دارید که غذاهای خام مطمئن را به گربه خود بدهید ولی دامپزشک شما اصلا موافق نیست، دامپزشکی را پیدا کنید که در زمینه غذای خام تجربه دارد و بهتر است که کارشناس تغذیه نیز باشد.

این یک نکته اساسی است که شما یک کارشناس تغذیه را پیدا کنید که به شما کمک نماید که یک برنامه غذایی کامل و متعادل را که کاملا به نفع گربه تان باشد، طراحی نمایید. دامپزشک شما نیز ممکن است مکمل های غذایی خاصی را توصیه کند تا مطمئن شوید که گربه شما مواد غذایی مورد نیازش را برای سالم ماندن دریافت می کند.

ترکیبات استفاده شده در یک برنامه غذایی خام ممکن است شامل مواد زیر باشند:

گوشت خام عضلات و اعضاء حیواناتی مثل مرغ و خرگوش و ماهی استخوان خام خرد شده تخم مرغ مکمل های غذایی مورد نیاز

تغذیه گربه خانگی با غذای خام

شما احتمالا احتیاج به ملزومات و منابع زیر برای آماده سازی برنامه غذایی خام خواهید داشت:

تخته برش بزرگ که بتواند داخل ظرفشویی قرار گیرد آسیاب کننده گوشت جدا کننده پر و پوست مرغ ظرف های ترکیب کننده فولادی یا شیشه ای دستکش های یکبار مصرف پلاستیکی ظروف ذخیره سازی مواد غذایی یخچال های مناسب و جادار

تهیه یک غذای خام در خانه می تواند تا حدی زمان بر باشد، لذا اکثر صاحبان گربه ها ترجیح می دهند که غذا به اندازه کافی تهیه کنند تا برای چند هفته آنرا به صورت منجمد نگهداری نمایند.

اگر وقت ندارید که با اخذ دستورات جدید، غذاهای خام مناسب در خانه تهیه کنید، م یتوانید از غذاهای آماده که در فروشگاه ها در دسترس هستند استفاده نمایید. حامیان غذاهای آماده اغلب معتقدند که غذاهای ارائه شده در فروشگاه ها بهتر از غذاهای تهیه شده در خانه هستند چون سالم تر از غذا دادن به گربه ها در ظرف می باشند.

غذاهای آماده فروشگاهی معمولا بصورت منجمد هستند تا میکروب ها را به حداقل برسانند. به خاطر داشته باشید که باید احتیاط های لازم را برای حمل و نقل سالم و ایمن غذاهای آماده فروشگاهی و به منظور جلوگیری از آلودگی و عفونت بکار گرفته شوند. از دامپزشک یا کارشناس تغذیه خود بخواهید که در پیدا کردن یک تغذیه گربه خانگی به صورت نرمال و مناسب، به شما کمک کنند و مطمئن شوید که این غذاها بر اساس معیار های آفکو، کامل و متعادل هستند.

اگر مایلید که خطرات مربوط به غذاهای خام را از بین ببرید و همچنین غذای مناسبی به گربه خود بدهید، غذاهای قابل تهیه در منزل را بررسی نمایید. شما همیشه احتیاج به یک دستور غذایی کامل و متعادل دارید و یا باید یک غذای آبکی دارای پروتئین زیاد و با ترکیبات با کیفیت، برای گربه خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که غذای خشک به نام کیبل دارای کربوهیدرات بیش از حد می باشد و برای گربه ها مناسب نیست ولی بسیاری از غذاهای آبکی با کربوهیدرات کم و یا حتی بدون کربوهیدرات تهیه می شوند.

بیشتر بدانید:

مشکلات رفتاری گربه ها چیست؟+ راهنمایی کامل چه ارتباطی میان بیماری عصبی و انگل گربه وجود دارد؟ گربه آبی رنگ روسی چه ویژگی هایی دارد؟