چاه‌‎های مجاز دارای اضافه برداشت مهمترین دغدغه حوزه آب


چاه‌‎های مجاز دارای اضافه برداشت مهمترین دغدغه حوزه آب

​معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: آب های زیرزمینی دشت اسفراین، جاجرم و صفی آباد(دشت های جنوبی استان) در حال شور شدن هستند.

وحید واسطه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه سه دشت مذکور جزء دشت های ممنوعه بحرانی این استان هستند، افزود: اضافه برداشت در این دشت ها موجب شده تا هم اکنون با با پدیده نشست های زمینی، ایجاد ترک های طولی در زمین و شور شدن آب مواجه شویم.

وی تصریح کرد: دشت اسفراین سالی یک متر آب زیرزمینی دارد که پیش بینی ها بر این است که اگر تا 10 متر افت کند به لایه هایی خواهد رسید که لایه های شوری هستند که این آب برای کشاورزی مناسب نیست و باید یا به سوی آب های لب شور برویم و یا اینکه کشاورزی را کنار بگذاریم.

واسطه با بیان اینکه میزان مصارف از آب های سطحی 60 درصد است، ادامه داد: تاکنون 35 تا 40 درصد از مقدار آب های سطحی در استان کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در خراسان شمالی سه هزار و 890 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، تاکید کرد: مشکل اصلی این شرکت، چاه های غیر مجاز نیست بلکه دغدغه اصلی چاه های مجاز دارای اضافه برداشت هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: حداکثر برداشت در چاه های غیرمجاز 40 میلیون مترمکعب هستند این درحالیست که اضافه برداشت آبی که در چاه های مجاز صورت می گیرد 100 میلیون متر مکعب است.

وی تعداد چاه های مجاز دارای اضافه برداشت در این استان را 700 حلقه اعلام کرد که از این چاه ها 100 میلیون متر مکعب آب برداشت می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سالانه 400 تا 500 حلقه چاه غیرمجاز مسدود می شود و در صورتیکه هیچ چاه غیرمجازی به تعداد چاه های مذکور اضافه نشود 10 سال زمان می برد تا تمامی این چاه ها را مسدود کنیم.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی سه هزار و 700 چاه مجاز آب فعال است، گفت: تاکتون یک هزار و 200 چاه مجاز کشاورزی کنتورهای هوشمند نصب شده است و 80 درصد برداشت آب در بخش کشاورزی توسط این تجهیزات تحت کنترل این شرکت است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی